سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بان کی مون: جهان در مورد خلغ سلاح هسته ای همچنان دچار دودستگی است


به گزارش ایرنا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای ضمن یاد آوری گذشت پنجاه سال از پایه گذاری اصول پنجگانه معاهده ان پی تی (منع گسترش سلاح های هسته ای ) افزود: این معاهده تنها سند توافق الزام آور در مورد خلع سلاح هسته ای است.
وی اظهار داشت: از سال 1970 که این معاهده رسمیت پیدا کرد جهان گام های قابل توجهی در جهت مقابله با گسترش سلاح های هسته ای، کاهش زراد خانه های هسته ای و کمرنگ تر کردن نقش این سلاح ها در رویکردهای امنیت ملی کشور ها برداشته است.
دبیرکل سازمان ملل در ادامه با بیان این که جامعه بین المللی در رسیدن به جهانی عاری از سلاح های هسته ای اشتراک نظر دارد در مورد شیوه ها وراه های دستیابی به این هدف دچار اختلاف نظر و دو دستگی است.
بان کی مون بار دیگر از سران کشور های جهان خواست تا با استفاده از فرصت های باقی مانده عزم خود را برای تحقق این آرمان جهانی جزم کنند و از طریق گفت وگو های سازنده زمینه مشترکی برای دستیابی به این هدف فراهم کنند.
در 19 نوامبر سال 1965 با تصویب قطعنامه 2028 مجمع عمومی سازمان ملل، پنج اصل عمده و محوری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای پی ریزی شد و 5 سال بعد در سال 1970 اجرای رسمی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) با هدف جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای، کمک به استفاده صلح آمیز از فن آوری های هسته ای، خلع سلاح هسته ای و خلع سلاح مطلق و همگانی در جهان آغاز شد.
درحال حاضر 191 کشور عضو سازمان ملل از جمله ایران عضویت در معاهده مذکور را پذیرفته اند و فقط چهار کشور هند، اسرائیل، پاکستان و سودان جنوبی به عضویت آن در نیامده اند.
کره شمالی که در سال 1985 عضویت در این معاهده را پذیرفته بود در پی مناقشات سیاسی شدید میان این کشور و آمریکا از ان پی تی خارج شد.
شبس**اروپام-4-541**1613

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
هشدار بان کی مون درباره بروز جنگ سرد در جهان