ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



روز سیاه آبی‌ها / نقش دیده نشده تراکتورسازی در سقوط استقلال به دسته 3


روز سیاه آبی‌ها / نقش دیده نشده تراکتورسازی در سقوط استقلال به دسته 3

کاپ/ تیم استقلال در روز 28 آذر 1371 در دیداری حساس به مصاف کشاورز رفت.
لیگ آزادگان1371،بصورت 16تیم در 2گروه هشت تیمی برگزار می شد.نحوه لیگ به این صورت بود که دو تیم اول هر گروه به مرحله نیمه نهائی می رفتند.تیمهای هشتم هر گروه به دسته پائین تر سقوط می کردند و تیمهای ششم و هفتم هر گروه هم بصورت ضربدری با هم بازی کرده و برنده های آنان در لیگ سال آینده ماندنی شده و بازنده ها به لیگ پائین تر می رفتند.
اما یک تصمیم دیگر هم گرفته شد که نمایندگان هر استان در لیگ کشوری با قهرمانان لیگ داخلی آن استان مسابقاتی را موسوم به سوپر جام برگزار می کردند تا تیمهائی که در سوپرجام مجوز لازم را می گرفتند، نمایندگان آن استان در لیگ بعدی می شدند. (این شامل تیمهای قهرمان و نایب قهرمان لیگ نمیشد)
تراکتور صدرنشین گروه
آبی پوشان با دکتر بیژن ذوالفقارنسب فصل ناموفقی را پشت سر گذاشته بودند و شانس صدرنشینی در گروه خود را به تراکتورسازی واگذار کرده بودند. نماینده تبریز با ستارگانی چون کریم باقری، سیروس دین محمدی، غلامحسین دین محمدی، حسین خطیبی، علیرضا نیک مهر، احد شیخ لاری و مربیگری واسیلی گوجا بازی هایی درخشان انجام داد و در لیگی که دو گروهه برگزار می شد راهی نیمه نهایی شد.
تیم کشاورز نیز در گروه دوم بود و آبی ها در آخرین مسابقه خود در مرحله گروهی در دیداری فینال گونه مقابل کشاورز به میدان رفتند. در این بازی آبی پوشان باید حداقل 4 گل به کشاورز می زدند تا عنوان دومی گروه را از کشاورز گرفته و به مرحله نیمه نهایی صعود کنند. کاری مشکل و تا حدی غیر ممکن. زیرا آبی ها در بازی رفت هم نتیجه ای بهتر از تساوی بدون گل مقابل کشاورز کسب نکرده بودند.
بیژن ذوالفقار نسب سرمربی استقلال این نفرات را برگزیده بود که در تصویر می بینید. ایستاده از راست: صادق ورمزیار، مسعود غفوریهای اصل، احمدرضا عابدزاده، عباس سرخاب، عادل حردانی، محمود صالح آبادی، امیرفرهاد یعقوبی، کامیار کاردار، عبدالصمد مرفاوی، فرشاد فلاحت زاده و شاهین بیانی(کاپیتان)
در دقیقه 33 جمشید شاه محمدی گل اول بازی را برای کشاورز به ثمر رساند تا در ادامه، گروهی عمده از 20 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه با تغییر انتهای فامیل عابدزاده، علیه دروازه بان ابی ها شعار سر دهند. در نیمه دوم مهدی پاشازاده به جای امیرفرهاد یعقوبی و میر شاد ماجدی به جای کامیار کاردار در ترکیب استقلال قرار گرفت.
گل دقیقه 63 مرفاوی آبی ها را اندکی امیدوار کرد. پس از آن محمد آئینه چی از دقیقه 75 بجای فرشاد فلاحت زاده به میدان آمد. اما تغییری در نتیجه رخ نداد و با تساوی(1-1) استقلال از صعود به نیمه نهایی بازماند.
مرحله نیمه نهایی
در ادامه لیگ و پس از برگزاری مرحله نیمه نهایی، کشاورز با دو گل از پرسپولیس باخت. باخت تراکتور از پاس تهران مانع از راهیابی نسل طلایی تراکتور به فینال جام آزادگان شد و این تیم سرانجام با کسب عنوان سوم مسابقات، به بزرگ ترین افتخار خود در لیگ دست یافت. پاس و پرسپولیس اول و دوم شدند و طبق قانون در سوپرجام هر مقامی می آوردند در لیگ سال آینده (لیگ1372) ماندنی بودند.
سوپرکاپ تهران
پس از پایان لیگ1371، مسابقات سوپرجام برگزار شد.در تهران این تیمها شامل 4تیم تهرانی لیگ کشوری (پاس، پرسپولیس، کشاورز و استقلال)و تیم های قهرمان تا چهارم جام باشگاهای تهران (سایپا، گسترش، بانک تجارت، پورا)می شد.سهمیه تهران هم برای لیگ آینده(1372)4 تیم بود.چون پاس و پرسپولیس قهرمان و نایب قهرمان لیگ شده بودند در نتیجه بطور اتوماتیک در لیگ سال آینده حضور داشتند.در نتیجه از 6تیم باقی مانده (کشاورز، استقلال، سایپا، گسترش، بانک تجارت، پورا)، 2تیم دیگر باید برای سال آینده انتخاب میشدند.در پایان سوپرجام تهران جدول رده بندی به این نحو شد:
1.سایپا
2.پیروزی
3.کشاورز
4.بانک تجارت
5.پورا
6.گسترش
7.استقلال
8.پاس
حضور آبی پوشان در دسته سوم
بنابراین طبق قانون،سایپا و کشاورز دیگر نمایندگان تهران(علاوه بر پاس و پرسپولیس)برای لیگ آینده شدند و 4تیم باقی مانده هم باید از بین لیگ دسته سوم (چون تهران در لیگ دسته دوم نماینده ای نداشت) و جام باشگاهای تهران،یک دوره رو به عنوان مسابقه انتخاب می کردند. از بین این 4تیم، بانک تجارت جام باشگاهای تهران و گسترش، پورا و استقلال هم لیگ دسته سوم را انتخاب کردند. استقلال چون تیمهای قوی تری مثل آرارات و بانک تجارت در جام باشگاهای تهران بود،برای افزایش احتمال صعودش به سوپرجام سال آینده، لیگ دسته سوم را انتخاب کرد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سوژه روز- سقوط راه آهن به دسته پایین تر