از تعهد شهرداری برای راه‌اندازی «خانه‌ بهاران» تا ساماندهی معتادان خیابانی


مرکز بهبودی اقامتی میان مدت «خانه دوست یاران» در شادآباد منطقه 18 تهران، دومین مرکزی بود که امروز از آن بازدید کردیم. این مرکز در حال حاضر 110 معتاد را نگهداری می‌کند که بخشی از آنها در کارگاه‌های تولیدی دایر شده در این مرکز مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید نوروزی، معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران در جریان این بازدید به ساماندهی معتادان خیابانی که از 31 شهریور ماه در وزارت کشور کلید خورد و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن که انجام شد اشاره و اظهار کرد: غربالگری معتادان جمع‌آوری شده از 24 آذرماه آغاز و تا ششم دی ماه ادامه داشت.

به گفته وی، بر این اساس 3512 نفر جمع آوری شدند که در حال حاضر 2740 نفر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند. 101 نفر از اتباع بیگانه بودند و 671 نفر هم در غربالگری‌ها مشخص شد که اعتیادشان منفی است و کارتن خواب هستند که به سامان سراهای شهرداری معرفی شدند.

معاون توسعه و پیشگیری استان تهران با بیان اینکه انجمن مراکز بهبودی اقامتی میان مدت استان تهران در چهار منطقه تهران، ری، شرق و غرب فعالیت می‌کنند گفت: معتادان خیابانی در طرح ساماندهی در مراکز این چهار تشکل ساماندهی شدند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش یاری برگ‌های بهزیستی پس از اجرای طرح ساماندهی اظهار کرد: کاهش یاری برگ‌ها به طرح ساماندهی مربوط نیست. از زمانی که طرح شروع شد قرار بود این معتادان یک ماه در مراکز اقامتی ما بمانند و سپس به خانه‌های بهاران که توسط شهرداری تهران راه اندازی شده و ماموریت آنها توانمندسازی معتادان است، منتقل شوند و روزها در این مراکز آموزش ببینند و شبها اقامت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه ما نگهداری طولانی مدت از معتادان نیست گفت: این مراکز یک تا سه ماه موظف هستند معتادان را نگهداری کنند و هرچه بیشتر بمانند بار مسئولیت ما بیشتر می شود.

نوروزی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی درمان سایر بیماریهای معتادان که پس از غربالگری مشخص می‌شود اظهار کرد: افسردگی، اضطراب و برخی بیماریهای جسمی ممکن است معتادان را گرفتار کرده باشد. پزشک معمولا پس از معاینه تشخیص می دهد که وی می‌تواند در مرکز حضور یابد و یا باید ارجاع شود. به عنوان مثال اعتیاد به شیشه علائمی شبیه به جنون دارد و می‌توان گفت نیمی از تخت‌های بیمارستان‌های روانپزشکی را معتادان شیشه‌ای یا مصرف کنندگان مواد محرک اشغال کرده‌اند و این افراد علاوه بر روان درمانی نیازمند دارودرمانی نیز هستند.

به گزارش ایسنا، در ادامه لعیا بشیری، کارشناس مسئول مراکز اقامتی بهبودی میان مدت بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری 10 خانه بهاران را آماده کرده است گفت: باید شمار این مراکز به 44 مرکز افزایش یابد زیرا حکم قضایی نگهداری از معتادان خیابانی یک تا سه ماه است و شهرداری متعهد شده است این ظرفیت را برای 3000 نفر ایجاد کند تا بتوانند پس از طی مراحل ترک در مراکز اقامتی وارد خانه‌های بهاران شوند.

وی ادامه داد: ما نیازمند همکاری دستگاه‌ها هستیم و این طرح اکنون در دست پایلوت است. هرچند اگر شهرداری نتواند در مهلت مقرر خانه‌های بهاران را آماده کند، معتادان را رها نمی‌کنیم و آنها را برای یک دوره دیگر در مراکز نگه خواهیم داشت و هزینه مربوط به آن از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تهران پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انجمن معتادان گمنام+تعهد به زبان عملكرد