دستگیری رضا ضراب در آمریکا / ادعای دادگاه آمریکایی علیه بانک ایرانی


«رضا ضراب» به همراه دو کارمندش به جرم نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه «ای بی سی»؛ سه شهروند ایرانی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تلاش برای انجام معاملات مالی و پول‌شویی دادگاهی می‌شوند.

بر این اساس «رضا ضراب» -- شهروند ایران الاصل مقیم ترکیه – به همراه دو کارمندش کاملیا جمشیدی و حسین نجف زاده متهم هستند که با نقض تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران، به نمایندگی از دولت و شرکت‌های ایرانی، صدها میلیون دلار معاملات مالی پنهانی انجام داده‌اند.

پس از ادعانامه‌ای که به دادگاه منهتن نیویورک تسلیم شد، حکم دستگیری رضا ضراب، 33 ساله، صادر شد. او روز شنبه در میامی بازداشت و روز گذشته در دادگاه فدرال حاضر شد. دو متهم دیگر پرونده در آمریکا نیستند.

بنا بر ادعانامه دادستانی رضا ضراب به همراه دو همکارش با انجام معاملات پنهانی که سود آن به جیب دولت و شرکت‌های ایرانی واریز می‌شد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور زده‌اند. دادستان آمریکایی مدعی شده است برخی از نهادهای دولتی ایران همچون بانک ملت، ضراب را در انجام معاملات با شرکت‌های ترک و اماراتی همراهی کرده‌اند.

به گفته دیه‌گو رودریگز، رئیس دفتر اف‌بی‌آی در نیویورک این جرائم بین سال‌های 2010 تا 2015 انجام شده است. ضراب به همراه کاملیا جمشیدی،29 ساله و حسین نجف زاده،65 ساله از سوی دادگاه آمریکایی به کلاه‌برداری از دولت آمریکا، نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، کلاه‌برداری بانکی و پول‌شویی متهم هستند.

رضا ضراب شهروند ایرانی - ترک است و مدیریت شرکت‌های مطرحی همچون رویال هولدینگ ای. اس در ترکیه و امارات را بر عهده دارد. وی تاجر ایرانی الاصل و همسر خواننده زن ترکیه ای است که پیشتر به اتهام دست داشتن در اعطای رشوه به شماری از وزیران دولت ترکیه و فرزندان آنها بازداشت شده بود. ضراب در جریان عملیات موسوم به هفدهم دسامبر ترکیه به اتهام دست داشتن در پولشویی به همراه تعدادی از فرزندان وزیران پیشین کابینه اردوغان دستگیر و روانه زندان شده بود. با این وجود، ترکیه پس از چند هفته بازداشت، وی را از زندان آزاد کرد.

پیشتر اردوغان طی سخنانی از ضراب تقدیر کرد و درباره وی گفت:  "ضراب طلا صادر می‌کند و می‌دانم که در امور خیریه نیز فعالیت دارد."

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گریه ابرو گوندش همسر رضا ضراب میلیاردر دستگیر شده ایرانی