سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر نفت هند: دهلی و تهران برای پرداخت بدهی نفتی از طریق بانك های اروپایی به توافق رسیدند


به گزارش ایرنا،«دارمندرا پرادهان » روز یكشنبه درگفت وگو با خبرنگاران با بیان اینكه دراین توافق بانك های اروپایی به عنوان نمایندگان حسابرسی بین ایران وهند تعیین شده اند، افزود:هند باید بدهی نفتی خود را برای انتقال به ایران به بانك های اروپایی واریز كند.
تحریم های ظالمانه كشورهای غربی در دوران تحریم مانع از پرداخت پول حاصل از فروش نفت به ایران شد .
منابع مطلع ،بدهی نفتی هند به ایران را حدود 6.5 میلیارد دلار اعلام كرده اند ولی برخی از منابع دیگر نیز با توجه به اختلاف ایران و هند در خصوص زمان تبدیل روپیه به یورو این میزان را بیش از هفت میلیارد دلار می دانند.
پالایشگاه های نفت هند پس از مسدود شدن مسیر پرداخت بهای نفت از طریق بانك هالك تركیه در سال 2013در توافقی با ایران ، 55 درصد از ارز حاصل از فروش نفت ایران را به یورو را در حسابی در یوكو بانك ذخیره كرده است.
براساس این توافق 45 درصد بقیه وجوه حاصل از فروش نفت ایران نیز درحسابی در بانك یوكو برای واردات كالا واریز شده است .
با گذشت ماهها از لغو تحریم ،تاكنون به علت مشكلاتی از قبیل باز نبودن مبادلات انتقال پول و اختلاف دو كشور تاكنون این بدهی پرداخت نشده است .
روزنامه انگلیسی زبان «بیزنس استاندارد» روز یكشنبه در گزارشی به نقل از منابع وابسته به دولت هند اعلام كرد كه در سفر وزیر نفت هند به ایران، تهران از دهلی نو خواسته است كه بدهی نفتی را از طریق بانك های اروپایك-ایرانیك هندل در آلمان،بانك مركزی ایتالیا و بانك هالك تركیه پرداخت كند.
یك منبع دولتی هند گفت:بانك مركزی هند پرداخت بدهی نفتی از طریق بانك هالك تركیه را رد كرده است.
یك مقام ارشد در بانك هالك تركیه گفت:همكاری های مالی بانك «هالك» تركیه با ایران از سال 2004 ادامه دارد و این بانك به همكاری های خود با ایران با توجه به قوانین بین المللی ادامه می دهد.
تاكنون بانك مركزی ایتالیا و بانك اروپایك-ایرانیك هندل در خصوص اظهار نظر نكرده اند.
به گفته مقامات هندی ،پالایشگاههای هند برای پرداخت بدهی نفتی ایران از طریق بانك یوكو اعلام آمادگی كرده است.
تاكنون رئیس بانك یوكو هند در این خصوص اظهار نظری نكرده است.
«راگورام راجان» رئیس بانك مركزی هند پیش از این، اعلام كرده بود كه هند بدهی نفتی ایران را به صورت قسطی پرداخت خواهد كرد .
یك مقام ارشد در بانك مركزی هند گفت: شركت های نفتی در حال انجام امور اداری و بانكی با هماهنگی طرف ایرانی برای پرداخت بدهی هستند.
هند در دوران تحریم با حفظ روابط تجاری خود با تهران و به رغم محدودیت ها،حدود 20 درصد از نفت صادراتی ایران را می خرید.
براساس اطلاعات گمرك و كشتیرانی درماه مارس سال جاری میلادی مجموع واردات نفت هند از ایران، روزانه به 506 هزار بشكه رسید كه این میزان درسالهای گذشته بی سابقه بوده است .
*آساق*267*1600

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حرفهای وزیر نفت راجب دکل نفتی گم شده!