رهبر انقلاب در دیدار با نامزد معترض انتخابات 88 چه گفتند؟/ هیچکس نباید به این تشنج‌آفرینی و اغتشاش‌آفرینی کمک کند


بازخوانی کلام سکاندار انقلاب درباره فتنه 88/ بخش دوم

در تمام مدت برگزاری انتخابات و وقایع بعد از آن رهبر معظم انقلاب ابعاد فتنه را تشریح کرده و به افرادی که تلاش داشتند در سلامت انتخابات شبهه افکنی کنند هشدار دادند.

هجوم تبلیغاتی دشمن برای مخدوش کردن چهره‌ی انتخاباتبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هشت ماه پس از انتخابات پرحاشیه 88 و حوادث تلخ پس از آن، مردم غیور ایران در نهم دی ماه همان سال با حضور پرشور خودشان به غائله فتنه 88 که توسط کشورهای غربی و مهره های آنان در داخل هدایت می‌شد، پایان دادند.

در تمام مدت برگزاری انتخابات و وقایع بعد از آن ، رهبر معظم انقلاب ابعاد این فتنه را تشریح کرده و به افرادی که تلاش داشتند در سلامت انتخابات شبهه افکنی کنند هشدار دادند.

در این سلسله گزارشها تلاش داریم تا به بیانات مقام معظم رهبری در طول سال 88 حول محور انتخابات بپردازیم که در کتابی با عنوان "حماسه 9 دی" تدوین شده است.

خرداد ماه

یادآوری

با وجود تذکرات پی در پی رهبر انقلاب، شایعه تقلب بیش از پیش در رسانه‌های داخلی و بر زبان نیروهای حاضر در عرصه انتخابات تکرار شد. با شروع دوران تبلیغات نامزدها، دو اتفاق افتاد که در انتخابات‌های دوره‌های گذشته بی‌سابقه بود:

1. برخی از نامزدها شروع به تخریب طرف مقابل نمودند. از یک سو رئیس جمهور کشور را به دروغگویی و تهمت‌های دیگر متهم نمودند و با تکرار این اتهام باور پذیری آن را افزایش دادند. از طرف رئیس جمهور دولت نهم نیز تخریب صورت گرفت و آنقدر در این امر مبالغه شد که به سیاه نمایی تاریخ انقلاب و نفی دست‌آوردهای دوره‌های قبل انجامید. اقدام دیگر رئیس جمهور وقت، نام بردن از افرادی بود که در جلسات حضور نداشتند و نمی‌توانستند از خود دفاع کنند.

2.حضور و قدرت نمایی خیابانی طرفداران نامزدها تا پاسی از شب طول می‌کشید و در برخی موارد به مجادله و توهین می‌انجامید.

در روزهای پایانی تبلیغات، پیامک‌هایی نسبت به رهبری داده می‌شد و در حجم انبوهی منتشر می‌گردید. در شب 22 خرداد، نامه سرگشاده‌ی حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب در اعتراض به اتهاماتی که به وی در مناظرات زده شده بود، منتشر گردید.

انتخابات با شور و هیجان وصف‌ناپذیری در موعد مقرر یعنی 22 خرداد انجام شد. کمیته موسوم به صیانت آرا، ظهر آن روز اعلام پیروزی زود هنگام نمود و یکی از کاندیداها در ساعت 24 همان روز با اعلام پیروزی خود، از هوادارانش خواست تا برای جشن پیروزی آماده شوند.

23خرداد: نتایج رأی گیری اعلام گردید و براساس آن، محمود احمدی‌نژاد با اختلاف 11 میلیون رأی، پیروز انتخابات گردید. همان روز یکی از کاندیداها با رد نتیجه‌ی اعلام شده، آن را شعبده بازی مسئولان و صدا و سیما نامید و خواستار ابطال انتخابات گردید. بعداز ظهر این روز، برخی از اموال عمومی به آتش کشیده شد.

24 خرداد، جشن پیروزی طرفداران نامزد پیروز در میدان ولیعصر(علیه‌السلام) تهران انجام شد. این در حالی بود که برخی از نقاط تهران از جمله دانشگاه تهران، شاهد برخی اعتراضات طرفداران آن کاندیدا بود.

در این روز، نامزد بازنده به دیدار رهبر انقلاب میرود و معظم له تذکرات لازم را به او میدهند.

25خرداد به کوی دانشگاه حمله میشود و برخی از دانشجویان مورد ضرب و جرح قرار میگیرند.

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای از نمایندگان معترض خواست تا شکایت و مستندات خود را به این شورا تحویل نمایند.

راهپیمایی‌ای از میدان انقلاب تا میدان آزادی و به دعوت نامزد بازنده، با حضور خود او و نامزد بازنده دیگر و رئیس دولت اصلاحات انجام میشود. در پایان این راهپیمایی به یک پایگاه بسیج حمله میشود. با افزایش خشونتها در برخی از خیابانهای منتهی به مسیر راهپیمایی، تعدادی کشته میشوند.

26خرداد نمایندگان نامزدها خدمت رهبر معظم می‌رسند و ایشان پس از شنیدن سخنان صریح و بعضا خلاف نزاکت برخی از ایشان، رهنمودهایی را برای حفظ آرامش کشور میفرمایند.

آیت‌الله منتظری که بارها فرمان استادش- امام خمینی(قدس سره)- مبنی‌بر عدم دخالت در سیاست به دلیل بی‌بصیرتی را زیر پا گذاشته بود، در بیانیه‌ای به جمع معترضان پیوست و مردم را نیز به حضور در میدان دعوت کرد.

اعتراضات خیابانی همچنان ادامه داشت.

نماز جمعه‌ی 29 خرداد در تاریخ ماندگار شد. در خطبه‌ی دوم بسیاری از نکات اساسی گفته شد. رهبر انقلاب بشدت از آرای مردم دفاع و با هر گونه زورگویی و بدعت مخالفت نمودند. ایشان از همه درخواست کردند تا اردوکشی خیابانی را متوقف نمایند. بسیاری از فریب‌خوردگان، متنبه شدند و صف معترضان از اغتشاشگران جدا شد.

30 خرداد اغتشاش ادامه یافت و قتل مشکوک ندا آقاسلطان و پوشش رسانه‌ای قوی آن، در دستور کار اغتشاشگران و حامیان خارجی آنها قرار گرفت.

در این روز به مسجد لولاگر حمله و بخشی از آن به آتش کشیده شد.

بیانات:

هجوم تبلیغاتی دشمن برای مخدوش کردن چهره‌ی انتخابات

"چند تا نکته را من در باب انتخابات میگویم:

نکته‌ی اول این است که از دو سه ماه قبل از این، رادیوهای بیگانه شروع کردند به بدنام کردن و مخدوش کردن چهره‌ی انتخابات در کشورمان، برای بدبین کردن مردم. گاهی گفتند: این انتخابات نیست، انتصابات است.

گاهی گفتند: این یک بازی کنترل شده‌ی درون حکومت است؛ گفتند: این کاندیداها خودشان دارند بازی میکنند؛ نامزدهای مختلف که میبینید با هم اختلاف نظر دارند، اینها همه ظاهرسازی است، بازی است. گاهی گفتند: در انتخابات قطعا تقلب انجام خواهد گرفت؛ هر وقتی یک چیزی گفتند. مقصود از همه‌ی این تخریب‌ها یک چیز است و اینکه میخواهند ملت در انتخابات، مشارکت قوی و نمایانی نکند؛ این را میخواهند."

ضرورت پرهیز طرفداران نامزدهای ریاست جمهوری از درگیری

"عزیزان من! نامزدهای مختلف هرکدام طرفدارانی دارند، علاقه‌مندانی دارند. علاقه‌مندان این نامزد نمی‌توانند اعتراض کنند به علاقه‌مندان آن نامزد که شما چرا به او علاقه‌مندی، به نامزد مورد علاقه‌ی من علاقه‌ای نداری. نه، این جزو افتخارات کشور ماست. افراد گوناگون می‌آیند؛ با منشهای مختلف، با سلایق مختلف، با شیوه‌های گوناگون کار، در مقابل مردم قرار میگیرند. یک عده این را میپسندند، یک عده آن را میپسندند، یک عده آن را میپسندند؛ این افتخار است؛ این خوب است. هر کدام از نامزدهای محترم هم طرفدارانی دارند. بعضیها از این طرفداران متعصب هم هستند، خیلی علاقه‌مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خوب، باشند، حرفی نیست؛ اما مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقه‌مندیها با اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد. شما دارید برای عقیده‌ی خودتان، برای ایمان خودتان تلاش می‌کنید؛ نگذارید دشمن این ایمان، دشمن این آرمان از شما سوءاستفاده کند. من شنیدم و اطلاع پیدا کردم که در خیابانها بعضی از جوانان طرفداران نامزدها میروند- حالا من درباره‌ی این رفتن تو خیابانها حرفی نمیزنم- اما موکدا میگویم: مبادا این خیابانگردی‌ها به مقابله، به مجادله، به درگیری بینجامد؛ مواظب باشید. اگر کسی دیدید که اصرار بر اغتشاش و درگیری دارد، بدانید او یا خائن است، یا بسیار غافل است."

اهمیت امنیت انتخابات

"امنیت انتخابات خیلی مهم است. ما سی سال است انتخابات داریم و بحمدالله همیشه در انتخاباتها، امنیت برقرار بوده است. این خیلی نعمت بزرگی است؛ این ناشی از تفضل الهی و ناشی از شعور و درک مردم ماست. امروز هم من امیدوارم و از مردم خواهش میکنم که توجه کنند، همین امنیت، همین آرامش و همین متانت و سکینه‌ی روحی لازم، در آنها وجود داشته باشد.ممکن است بدخواهانی بخواهند در مراکز رأی تشنج ایجاد کنند؛ هر گونه تشنجی به ضرر صندوقهای رأی تمام خواهد شد؛ یعنی به ضرر آرای مردم و به ضرر مردم است؛ اگر کسانی خواستند چنین تشنجی ایجاد کنند، خود مردم نگذارند و با متانت و صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند از اینکه خواسته بدخواهان این ملت علمی بشود."

لزوم حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمن در شنبه پس از انتخابات

" گمان بر این است که دشمنان بخواهند با گونه‌هایی از تحریکات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از کام ملت بزدایند. به همه آحاد مردم و بویژه جوانان عزیز که سرزنده‌ترین نقش آفرینان این حادثه شورانگیز بودند، توصیه می‌کنیم کاملا هوشیار باشند. همواره باید شنبه پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بد گمانانه پرهیز کنند. رئیس جمهور منتخب و محترم، رئیس جمهور همه ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و به او کمک کنند. بی‌شک این نیز امتحان الهی است که موفقیت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب کند."

تذکر به یکی از نامزدهای معترض

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نامزد معترض با ایشان، بر پیگیری مسائل از طریق مراجع قانونی تأکید کردند.

در این دیدار، فرد معترض ضمن ارائه گزارشی، دیدگاه خود را درباره روند انتخابات بیان کرد.

رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم حفظ آرامش و متانت، خاطرنشان کردند: "در دوره‌های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها مسائلی داشتند که از طریق شورای نگهبان، به عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پیگیری کردند و طبعا در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود."

ایشان با اشاره به نامه نامزد بازنده به شورای نگهبان افزودند: "به شورای نگهبان تأکید شده که با دقت به این نامه رسیدگی شود."

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریکات دشمن و برخی طراحی‌های پشت صحنه برای به آشوب کشاندن خیابانها، خطاب به کاندیدای معرتض افزودند: "جنس شما با اینگونه افراد متفاوت است و لازم است کارها را با متانت و آرامش پیگیری کنید."

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تحسین از حضور بی‌سابقه مردم در انتخابات 22 خرداد افزودند: "به یاری پروردگار، انتخابات با اتقان، صحت و آرامش خوبی برگزار شد و شما هم مسائل مورد نظر را از طریق قانونی پیگیری کنید."

لزوم پیگیری اعتراضات از مجاری قانونی

"بله، ممکن است کسانی همانطور که حالا آقایان هم ذکر کردید، اشکالات و اعتراضاتی را بر مجاری گوناگون امور در انتخابات ثبت نام کرده باشند و اعتراض داشته باشند، که البته، راههای قانونی وجود دارد. رسیدگی به اینها حتما باید انجام بگیرد. مواردی را آقایان ذکر کردید. من درخواست می‌کنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شورای نگهبان که به این موارد دقیقا رسیدگی کنند. اگر چنانچه بعضی از اشکالات مقتضی این است که پاره‌ای از صندوقها باز شماری بشود، اشکالی ندارد. حالا مثلا یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأی فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگری معرفی شده؛ خیلی خوب، کاری ندارد؛ صندوقهای مورد اشکال را، یا بطور تصادفی تعدادی از صندوقها را باز شماری کنند؛ خود نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببینند تا اطمینان کامل برای همه حاصل بشود."

وظایف طرف پیروز و طرف مغلوب در انتخابات

"البته هر طرفی ملاحظاتی باید بکند؛ این را من قبول دارم هم آن طرفی که توانسته اکثریت را به دست بیاورد، ملاحظاتی لازم است بکند، توجهاتی بکند، مراقبت‌هایی در کیفیت رفتار و حرکت انجام بدهد، هم آن طرفی که این رای اکثریت را کسب نکرده او هم مراقبت‌هایی لازم دارد. همه باید حلم داشته باشند. حلم اسلامی که ما در فارسی آن را بردباری معنا می کنیم معنایش توان تحمل و ظرفیت تحمل است. همه باید ظرفیت تحمل داشته باشند، بتوانند تحمل کنند؛ تحمل پیروزی هم کار آسانی نیست، تحمل عدم پیروزی هم کار آسانی نیست. حلم داشتن و تحمل کردن و ظرقفیت پیروزی و عدم پیروزی را داشتن ، یکی از فضایل انسانی است؛ ما باید این را هم در نخبگان ، هم در آحاد عظیم مردم ترویج بکنیم."

وظیفه همگان در اعلام موضع صریح نسبت به اغتشاش آفرینان

"هرکس سر کار باشد ،‌اگر نتایج انتخابات غیر از این هم می شد، بنده بطور اطمینان می توانم عرض کنم که باز این جور حوادثی دیده می شد، باز این حوادث پیش می‌آمد برای اینکه اصلا آرامش در کشور نباشد. آنها امنیت کشور را و آرامش کشور را هدف گرفته‌اند و می خواهند این را از بین ببرند.

هیچ کس نباید به این تشنج آفرینی و اغتشاش آفرینی کمک کند و همه باید در مقابل او صریح موضع بگیرند کما اینکه مواضع حقیق شماها هم جز این نیست. صریح موضع بگیرند ، روشن کنند که این خواست آنها نیست؛‌و هر کاری که تشنج آفرین باشد، باور نکنند؛ یعنی همدیگر را عصبانی نکنند."

مطلب اول خطاب به مردم عزیز

شروع خط فتنه‌ی تقلب از پیش از انتخابات

"مردم بیایند در یک چنین حرکت عظیمی این جور مشتاقانه حضور پیدا کنند‌، بعد به مردم گفته بشود که شما اشتباه کردید به نظام اعتماد کردید؛ نظام قابل اعتماد نبود. دشمن این را می خواهد. این خط را از پیش از انتخابات هم شروع کردند ؛ از دو سه ماه پیش از این. من اول فروردین در مشهد گفتم هی دارند دائما به گوش ها می خوانند، تکرار می کنند که بناست در انتخابات تقلب بشود، می خواستند زمینه را آماده کنند."

مطلب دوم خطاب به سیاسیون ، نامزدها و احزاب

وظیفه نخبگان سیاسی در دیدن چهره بی نقاب دشمنان

"من به همه این آقایان، این دوستان قدیمی، این برادران توصیه می‌کنم بر خودتان مسلط باشید؛ سعه صدر داشته باشید ؛ دست‌های دشمن را ببینید؛‌گرگ‌های گرسنه کمین کرده را که امروز دیگر نقاب دیپلماسی را یواش یواش دارند از چهره‌هایشان بر  میدراند و چهره حقیقی خودشان را نشان می دهند، ببینید؛ از این‌ها غفلت نکنید.

امروز – حالا عرض خواهم کرد- دیپلمات های برجسته چند کشور غربی که تاحالا تعارفات دیپلماتیک با ما حرف می زدند ، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره واقعی خودشان را دارند نشان می دهند؛ «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر » دشمنی های خودشان با نظام اسلامی را دارند نشان می دهند؛ از همه هم خبیث‌تر دولت انگلیس."

ضرورت پایان دادن به زورآزمایی خیابانی بعد از انتخابات

"زورآزمایی خیابانی بعد از انتخابات کار درستی نیست،‌بلکه به چالش کشیدن اصل انتخابات و اصل مردم‌سالاری است من از همه می‌خواهم به این روش خاتمه بدهند، این روش ، روش درستی نیست. اگر خاتمه ندهند، آن وقت مسئولیت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده آنهاست."

مطلب سوم خطاب به سران استکبار

طمع دشمنان به خاطر رفتار اشتباه برخی از داخلی ها

"این کاری که در داخل ، ناشیانه از بعضی سر زد این ها را به طمع انداخته و خیال کردند ایران هم گرجستان است(!) یک سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی چند سال قبل از این طبق ادعای خودش که در رسانه‌ها و در بعضی از مطبوعات نقل شد ، گفت: من 10 میلیون دلار خرج کردم ، در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم، حکومتی را بردم ، حکومتی را آوردم. احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی ، ایران و این ملت عظیم هم مثل آنجاست . این را با کجا مقایسه می کنید؟! مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناختند."

بخشهای بعدی این گزارش را در روزهای بعدی مطالعه کنید

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تشنج آفرینی مطهری در مجلس