سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گفتگو با حاج غلامرضا سازگار؛ وقتی برای مداح اهل بیت حکم تیر صادر کردند


گفتگو با حاج غلامرضا سازگار؛ وقتی برای مداح اهل بیت حکم تیر صادر کردنددانا/ حاج غلامرضا سازگار مداح و شاعر اهل بیت (ع) گفت: شعری ساخته بودم و تک تک جنایات شاه را در آن آورده بودم. مردم را دور خودم جمع می‌کردم و سپس از مردم می‌پرسیدم که «من شاه بدی هستم؟» و جمعیت هم به طعنه می‌گفتند «نه ... نه». از این قبیل کارها در زمان انقلاب توسط مداحان،به کثرت و فراوانی انجام می‌شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حاج غلامرضا سازگار در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج مداحان در دهه مبارک فجر اظهار داشت: اکثر مداحان مدافع انقلاب و رهبری هستند. در هر قشری ممکن است که چند نفر مخرب پیدا شود اما مداحانی که بنده می‌شناسم به انقلاب ارادت دارند و حتی یک روز در دهه فجر هم جامعه مداحان به حرم مطهر امام خمینی (ره) می‌روند و با آرمان‌های امام و رهبری تجدید بیعت می‌کنند.

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) ادامه داد: در زمان انقلاب، انگیزه مردم از پرشورتر برگزار کردن مجالس این بود که انقلاب به امام حسین (ع) بستگی داشت. روزی که راهپیمایی 4 میلیون نفری در تهران برگزار شد، همین مداحان، هیئتی‌ها، سخنرانان و قشر مذهبی بودند که شرکت کردند و باعث اتمام آشوب‌ها شدند.

وی در ادامه به تشریح دو دلیل معنویت انقلاب پرداخت و بیان داشت: نخستین دلیل معنویت این انقلاب وابسته بودن به اسلام و اهل بیت (ع) است و دوم اینکه انقلابیون نیز وابسته به اهل بیت (ع) هستند و از سیر و سلوک ایشان پیروی می‌کنند.

سازگار نقش اشعار انقلابی در پیروزی انقلاب اسلامی را مهم توصیف و عنوان کرد: اشعاری هم در مدح امام حسین (ع) و هم نوحه‌های انقلابی می‌خواندند. یکی از دم‌های 15 خرداد سال 42 «قم گشته کربلا/ فیضیه قتلگاه/ خمینی ثار الله/ شد موسم یاری مولایم خمینی» بود که توسط مرحوم شاه حسین بهاری داده شد و در واقع، تمامی مداحی‌های زمان انقلاب حاوی پیام‌های انقلابی و استکبارستیزی بودند. نوحه‌ها پشت رژیم‌ پهلوی را می‌لرزاند و باعث ایجاد ترس در دل دشمنان می‎‌شد.

این شاعر اهل بیت (ع) به ذکر خاطره‌ای از زمان حضورش در انقلاب پرداخت و گفت: شعری ساخته بودم و تک تک جنایات شاه را در آن آورده بودم. مردم را دور خودم جمع می‌کردم و سپس از مردم می‌پرسیدم که «من شاه بدی هستم؟» و جمعیت هم به طعنه می‌گفتند «نه ... نه». از این قبیل کارها در زمان انقلاب توسط مداحان،به کثرت و فراوانی انجام می‌شد.

وی افزود: در زمان انقلاب، اشعار و سبک‌های انقلابی بسیاری می‌سرودم و به همین دلیل تیمسار ملاحیدر حکم تیر من را صادر کرده و گفته بود: سازگار را هر جا که دیدید با تیر بزنید و نگذارید زنده بماند.

سازگار با اشاره به انتخابات پیش رو نیز گفت: جناح بندی نکنند. به مردم توصیه کنند که به افراد اصلح و مورد تأیید مقام معظم رهبری رأی بدهند. انتخابات با جناح بندی لکه دار می‌شود. توصیه من به مردم این است که حتما در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند چرا که این کشور، کشور خودمان است.

این پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) با اشاره به لیست مورد حمایت و یا ارائه شده مداحان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: نمایندگان که هنوز مشخص نشده‌اند ولی فکر نمی‌کنم که مداحان لیستی بدهند و یا از لیست خاصی حمایت کنند.

وی در ادامه به شاخصه‌های نوآوری در مداحی پرداخت و یادآور شد: نوآوری شامل به کار بردن مضامین جدید، سبک‌های متنوع و در نظر گرفتن تحولات کشور و مسائل روز می‌شود. ما روزی می‌گفتیم «جنگ جنگ تا پیروزی» و خواستار سرنگونی رژیم پهلوی بودیم اما آرمان‌های ما در این دوره با دوره شاه تفاوت دارد و ما باید مباحث دیگری را مطرح کنیم.

غلامرضا سازگار تأکید کرد: انقلاب به قشر خاصی تعلق نداشت؛ انقلاب، هم‌چون خانه‌ای بود و اعضای آن خانواده، ملت ایران بودند. مداحان هم نقش مهمی را در پیروزی انقلاب ایفا کردند؛ یادم هست که با حاج اکبر کاظمی قرار می‌گذاشتیم و همه مداحان در راهپیمایی شرکت می‌کردیم.

وی در پایان با اشاره به هجمه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها به حاج منصور ارضی خاطرنشان کرد: ایشان خیر جامعه مداحان و مملکت را می‌خواهد و فردی نیست که برخلاف آرمان‌های نظام قدم بردارد. وقتی مقام معظم رهبری از گروه مذاکره کننده تمجید و تعریف می‌کنند، نباید ساز مخالف بزنیم و اطاعت از منویات ایشان بر ما واجب است.

منبع: دانا


ویدیو مرتبط :
مداح اهل بیت حاج رامتین نادری (اهل عالم من از نسل غمم)