فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نگار گری از پشتوانه سرمایه های فرهنگ ایرانی برخوردار است


به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل ازروابط عمومی حوزه هنری اصفهان مجید صادق زاده در نوزدهمین نشست تخصصی نگارگری و تذهیب در محل خانه هنرمندان اصفهان افزود: وقتی جامعه ایران با هرکشوردیگری دارای تفاوت هایی است پس خلاقیت نیز درجامعه ما با دیگر جوامع معنایی متفاوت دارد و بهتراست برای شناخت نگارگری دوران معاصرمان را بهتربشناسیم.
وی افزود : در مفهوم زمان آنچه در هنر برای هنرمند مطرح می شود در واقع رفتاری است که هنرمند بسته به زمان زندگی خود مطرح می کند ، در دوره مدرنیسم پس از مطرح شدن تحلیل آثارهنری و زیبایی شناسی، رقابت میان دو هنر نقاشی و عکاسی با توجه به مفهوم زمان ایجادشد.
صادق زاده تاکید کرد: شرایط نگارگری به عکاسی ارتباطی ندارد اما شرایط این رشته هنری نیز با زمان تغییرکرده است و در همین خصوص می توان این سئوال را مطرح کرد که انسان زمان را می سازد؟ یا زمان انسان را می سازد؟
وی در تعریف زمان گفت: زمان چیزی است شامل عناصری که انسان باید خودش را با آن منطبق کند. زمان را می توان لحظه، ساعت، روز، ماه، سال مطرح کرد و دارای مفاهیم گسترده ای است.
وی تأکیدکرد: هرهنرمندی باید مقیاس زمانی خود را مشخص کند و گاه یک هنرمند فراتر از زمان خود می اندیشد و به خلق اثرمی پردازد.
وی بااشاره به مفاهیم مختلفی که زمان می تواند در آثارهنری داشته باشد با ذکر مثال هایی به توضیح این مفاهیم پرداخت و گفت: زمان گاه با معنای پیشرفت تکنولوژی همراه است، گاه فاصله دو مکان را مشخص می کند و زمان می تواند ارزشی ناپایدار باشد و قراردادی برای عبور از دوره ای به دوره دیگر، زمان گاه درحد لحظه کوتاه است و گاه در حد یک اختراع بشری مطرح می شود، زمان می تواند قبل و بعد داشته باشد و گاه به مفهوم بودن یا به صورت یک خواسته مطرح شود.
صادق زاده با اشاره به اینکه یک نگارگرباید اولویت هایی برای استفاده زمان در آثارش داشته باشد ادامه داد: من به عنوان نگارگر باید ترجیح دهم چه چیزی در آثارم بیاید و چه چیزی در آن نباشد و خودم انتخاب کنم که از چه چیزی در آثارم استفاده کنم برای مثال وقتی طرحی از دوره قاجار یا سبک نگارگری آن را مورد استفاده قرارمی دهیم باید بدانیم در آن زمان چه نکاتی درآثارمطرح بوده است.
وی افزود: تفاوت زمان ها را می توان در آثار هنرمندان مطرح دید، برای مثال کمال الدین بهزاد نگارگرایرانی چندمکان را در یک زمان در یکی از آثارش نقش کرده است و کلود مونه هنرمند نقاشی است که یک مکان (کلیسا) را در چندزمان مطرح کرده است.
وی خاطرنشان کرد: نوع دیگری از زمان که در دنیای غرب مورد توجه نیست، توجه به شأن زمان در تولید اثر هنری است، که این شأنی را می توان در آثار نگارگری مشاهده کرد، برای مثال در تابلوی یتیم نوازی حضرت علی(ع) اثر استا دفرشچیان به خوبی می توان توجه به شأن را دریافت، زیر این تابلو 21 ماه رمضان برای ترسیم این اثر نقش بسته است که توجه به شأنیت زمان را مشخص می کند.
وی گفت: زمان گاه توجه به موضوعات اجتماعی است، در آثاربسیاری از هنرمندان زمان با همین مفهوم به کارفته است. مانند تابلوی بلیط بخت آزمایی، تابلوی قحطی اثرحسین بهزاد، تابلوی بی دفاع که در سالهای دفاع مقدس نقاشی شده است.
صادق زاده افزود: یک نگارگر می تواند زاویه دیدش را انتخاب کند، و حتی به ابداع تکنیک بپردازد یعنی لطافت و ظرافت را در نگاره خود حفظ کند ولی از تکنیک های سریع تر همراه با زمان استفاده نماید.
وی ادامه داد: در نگارگری جدید در صدسال گذشته اتفاقات و ابداعاتی رخ داده است که همگی به پشتوانه روش های سنتی قدیمی اتفاق افتاده و میسرشده است.
مجید صادق زاده هنرمند نگارگر ایرانی دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) از شورای ارزشیابی نگارگر و تذهیب کار،کارشناس ارشد نقاشی،استاد و مدرس دانشکده های هنری،کارشناس نگارگری موزه هنرهای معاصر و حوزه هنری اصفهان است.
نشست تخصصی نگارگری و تذهیب نیز به همت واحد تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در خانه هنرمندان وتالار سوره برگزار می شود.
/ 6022 د/7141

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فرهنگ سرمایه داری!