برخورد با ارسال پیامک‌ طالع‌بینی/ساماندهی پیام‌های تبلیغاتی، نیازمند زمان


دریافت انواع و اقسام پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده موضوعی است که اعتراض بسیاری از مشترکان موبایل را به دنبال داشته، با این وجود ساماندهی کامل این آشفته‌بازار به گفته مسئولان همچنان به گذشت زمان بیشتر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شاید هیچ‌یک از مشترکان موبایل در ایران نتوانند ادعا کنند تاکنون پیامک عجیب و غریبی برای شرکت در مسابقه‌های مختلف یا به شکل تبلیغی دریافت نکرده‌اند. حتی دامنه این موضوع چنان وسیع است که مجلس نهم در دوره‌ای وزیر ارتباطات را جهت پاسخگویی بابت موضوع پیامک‌ها به بهارستان فراخواند.

با این وجود همچنان این مشکل پابرجا بوده و توپ پیامک‌ها به‌طور دائم میان دو وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارشاد و فرهنگ اسلامی پرتاب می‌شود.

اما طبق آنچه در شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته شده، قرار بر آن شده که وزارت ارشاد مسئولیت محتوای پیامک‌های انبوه را برعهده داشته باشد. در این زمینه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد مسوولیت پیگیری این بحث را برعهده دارد.

مرتضی موسویان - رییس این مرکز - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به ارائه‌ی توضیحاتی در این خصوص پرداخته و همچنان ساماندهی کامل پیامک‌ها را نیازمند زمان می‌داند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال همچنین یادآور شد: لازم است به این نکته توجه شود که پیامک‌های مختلفی که برای کاربران ارسال می‌شود به دو دسته پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی تقسیم می‌شوند. در این میان پیامک‌های ارزش افزوده قطعا پیش از انتشار، ممیزی شده و دستگاه‌های مختلفی که ماموریت آنها کاملا مشخص است در این زمینه توجیه شده‌اند و کارگروهی دراین خصوص ایجاد شده و تمام پیامک‌های ارزش افزوده با سرعت بسیار بالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: دسته دوم پیامک‌ها، پیامک‌های انبوه تبلیغاتی هستند که معمولا نظارت آنها حالت پسینی دارد، یعنی پیش از انتشار این نوع پیامک‌ها نظارتی بر روی آنها وجود ندارد. البته نمونه‌ای از پیامک‌های ارسالی از سوی اپراتور و یا شرکت‌هایی که دارای سرشماره ارسال پیامک انبوه هستند، برای ما ارسال می‌شود و ما آنها را نگه می‌داریم. همچنین در این زمینه دستورالعملی شامل 16 بند به تمام این شرکت‌ها ابلاغ شده و آنها موظف به رعایت تمام بندهای این دستورالعمل هستند.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود همچنان مشترکان پیامک‌های ارزش افزوده‌ای با محتواهای عجیب و غریب دریافت می‌کنند که نشان از نظارت ناکافی در این زمینه دارد توضیح داد: اکنون نظام‌نامه تخلفات در حال تدوین است و در این خصوص با متخلفان برخورد‌هایی هم شده است، اما به هرحال باید انصاف داد که تعداد پیامک‌هایی که پیش از این ارسال می‌شد و منشا آنها مشخص نبوده و یا دارای مفاهیم بررسی نشده بود اکنون به مراتب کمتر شده است.

وی افزود: حال از طریق سامانه طراحی شده شرایطی ایجاد شده تا نسخه‌ای از تمام پیامک‌هایی که به شکل انبوه ارسال می‌شوند ثبت شود و در این میان اگر اشتباهی رخ داده و اشتباهی صورت گیرد، به سرعت این موضوع تذکر داده شده و به عنوان تخلف ثبت می‌شود.

موسویان در ارتباط با آمار تخلفاتی که در این زمینه رخ داده اظهار کرد: آمارهای فعلی گویای آن است که میزان پیامک‌های انبوهی که دارای محتوای نامناسب هستند به شدت کاهش پیدا کرده و به خصوص پیام‌هایی که در خصوص فال و فال‌بینی و مواردی که مبانی علمی ندارند به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در برخی موارد از جمله موضوعاتی که به معرفی محصولات پزشکی مربوط می‌شود نیز این شرکت‌ها ملزم به دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت شده‌اند.

موسویان همچنین متذکر شد: با این وجود همچنان سامانه 100001314 به منظور اعلام مشکلات مردمی در نظر گرفته شده و اگر افراد پیامکی با محتوای نامناسب دریافت می‌کرده و این موضوع را از طریق این سامانه اطلاع‌رسانی کنند.ما به سرعت این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد ادامه داد: اپراتورهای اصلی ما قطعا بندهای مختلف ابلاغی را رعایت می‌کنند. تلاش‌ها برای نرم‌افزاری که بتواند لایه‌های زیرین پنل‌ها را هم کنترل کند ادامه دارد، اما این موضوع کمی زمان نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که بیش از دو سال است این مساله نابه‌سامان باقی مانده و همچنان نتیجه قطعی نداده است، آیا با این وجود همچنان نیاز به زمان برای اصلاح این روند وجود دارد، گفت: سامانه‌ای که پیش از این قول داده بودیم اکنون وجود دارد و لازم است شرکت‌های ارسال‌کننده پیامک یک نسخه از پیام ارسالی را بر روی سرورهای خاصی قرار دهند. نسخه‌ای از سوی اپراتور ارسال می‌شود و در نهایت تمام اینها با یکدیگر قیاس می‌شوند. اکنون ما حلقه‌های اول ارسال پیامک را به‌طور کامل رصد می‌کنیم، اما حلقه‌های انتهایی رصد نمی‌شود و ما هنوز مشتریان مربوط به این بخش را نمی‌شناسیم برهمین اساس اصلاح این روند نیاز به مدتی زمان نیاز دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ارسال پیامک مناسبتی (ارسال از پیام های آماده)