علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



گزارش سازمان محیط زیست به دولت درباره آلودگی هوا


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در بخش سوخت، اقدامات مهمی در راستای جلوگیری از آلودگی هوا از قبیل تكمیل توزیع بنزین یورو 4 در كلانشهرها، حذف حلال‌های صنعتی پتروشیمی تحت عنوان بنزین پتروشیمی از سوخت توزیعی كشور، اجرای 50 درصدی طرح كنترل بخارات مخازن، تانكرها و جایگاه‌های عرضه بنزین (كهاب) و پایش و آنالیز سوخت توزیعی در كلانشهرها هر سه ماه یكبار انجام شده است.

*** جلوگیری از شماره گذاری خودرو های بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو 5
همچنین در بخش خودرو، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی كشور از یورو 2 به یورو 4، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده تولید داخل از ابتدای آذر 94، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو 5، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی تولید داخل فاقد استاندارد یورو 4، توقف تولید موتورسیكلت های كاربراتوری از ابتدای مهر 95، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیكلت های هیبریدی و برقی، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها، راه اندازی مقدماتی سیستم یكپارچه معاینه فنی خودروها از جمله اقدامات صورت گرفته است.
*** سوخت نیروگاهی
در بخش نیروگاهی نیز مجموع كل سوخت مصرفی نیروگاه ها 72 میلیارد متر مكعب در سال معادل گاز تخمین زده می شود كه در سال 92 از این مقدار، 37 میلیارد متر مكعب سهم سوخت گاز بوده كه در سال 93 به 50 میلیارد متر مكعب افزایش یافته است، این اقدام منتج به افزایش 34 درصدی سوخت گاز و كاهش مصرف سوخت سنگین در نیروگاه های كشور شده است.
همچنین مصرف سوخت مازوت در 4 نیروگاه كه سهم قابل توجهی در آلودگی هوای منطقه داشته اند به طور كامل حذف شده است.
*** تبدیل نیروگاه های توربین گازی موجود به نیروگاه های سیكل تركیبی
تبدیل نیروگاه های توربین گازی موجود به نیروگاه های سیكل تركیبی و تولید همزمان برق و حرارت تاكنون حدود 12هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه های گازی موجود در شبكه سراسری با احداث بخش بخار، تبدیل به سیكل تركیبی با ظرفیت بیش از 18 هزار مگاوات شده و بالغ بر 7300 مگاوات و مبادله موافقت نامه احداث بخش بخار نیروگاه های سیكل تركیبی با بخش خصوصی از دیگر اقدامات در این بخش است.
*** الزام پایش لحظه ای در واحدهای 220 واحد صنعتی بزرگ
پایش و اندازه گیری آلاینده های شاخص هوای آزاد (از طریق 188 ایستگاه ثابت سنجش در كل كشور)، كنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی از طریق كارگروه مدیریت و ساماندهی صنایع آلاینده، (بررسی وضعیت موجود، ارائه راهكار و پیگیری روند بهبود وضعیت در بیش از 15 واحد صنعتی بزرگ و سه منطقه صنعتی كلان واقع در دشت شازند، دشت بختیار و پارس جنوبی)، بررسی دقیق گزارش های ارزیابی زیست محیطی با تاكید بر مدلسازی آلاینده های هوا (50 مورد در دو سال گذشته)، الزام پایش لحظه ای (بر خط) در واحدهای صنعتی بزرگ (220 واحد بزرگ)، الزام كلیه صنایع به اجرای طرح خود اظهاری در پایش هر سه ماه یكبار (واحد ها ملزم به ارائه گزارش اندازه گیری های فصلی از آلاینده های خروجی سیستم خود است) نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش پایش آلاینده های هوا است.
همچنین گزارشی از اقدامات نظارتی همچون نظارت مستمر بر انجام تست های آلایندگی خودروها در مرحله تایید نوع (TA) و آزمون های انطباق تولید (COP) و آلایندگی صوتی، برگزاری جلسات كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا به طور مستمر (18جلسه در دولت یازدهم)، برگزاری جلسات كارگروه استانی كاهش آلودگی هوا در كلان شهر ها به طور مستمر( در هر شهر حداقل یك جلسه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان تشكیل شده است)، تدوین گزارش عملكرد دستگاه ها در راستای اجرای راهكار های كاهش آلودگی هوا و ارائه به هیات دولت طرح شد.
*** تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمند سازی موتورخانه ها
در بخش قوانین ضوابط و استانداردها نیز گزارشی از تصویب برنامه اقتصاد كم كربن در هیات دولت به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه كشور، تهیه برنامه مشاركت داوطلبانه كشور برای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای ( INDC) و تصویب آن در هیات دولت، تهیه سند ملی گرد و غبار، ابلاغ مصوبه دمای داخل اتاق ها 18 درجه و راهرو ها 21 درجه سانتیگراد، به تمامی دستگاه های دولتی، تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمند سازی موتورخانه ها و ارائه به هیات دولت، همكاری در تدوین پیش نویس برنامه برش یك ساله كاهش آلودگی هوا (با اولویت شهر تهران) ارائه شد.
بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاك و ارائه به مجلس شورای اسلامی، بازنگری و ارتقاء حدود مجاز معاینه فنی خودروها و تصویب در شورای عالی محیط زیست، بازنگری و تكمیل حدود مجاز خروجی آلاینده های هوا در سه گروه صنایع فلزی، غیر فلزی و شیمیایی و تصویب آن در هیات دولت، تدوین پیش نویس استانداردهای هوای آزاد و ارائه به كمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت، تدوین معیار مصرف سوخت برای خودروهای بنزینی و موتور سیكلت ها بر اساس گاز دی اكسید كربن خروجی از اگزوز در شركت بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر كارهای مورد اشاره در گزارش مذكور بود.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
انیمیشن طنز فردوسی و محیط زیست (آلودگی هوا)