سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ پیشگیری از بیماری های ناشی از شنا


دکتر سلام/ پیشگیری از بیماری های ناشی از شناسیمرغ/ در شنا، بدن با آب در تماس است و بنابر‌این در معرض آلودگی است. آلودگی ممکن است در اثر تماس آب با محیط مانند هوا، باد، باران و یا به وسیله‌ی شناگران ایجاد شود. در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریا نیز ممکن است آب آلوده باشد. فاضلاب، فضولات حیوانی، زباله‌ها و مواد شیمیایی و صنعتی ممکن است در این آبها وجود داشته باشند. در چند سال گذشته افزایش در میزان عفونت و بیماریهای عفونی در استخرها روی داده است. متاسفانه جلوگیری از ورود باکتریها و ویروسها به استخر امکانپذیر نیست. مخصوصاً در استخرهایی که تعداد زیادی شناگر دارد میزان آلودگی بیشتر است.

افراد بیمار یا کسانی که در حال بهبودی هستند، باید از شنا کردن اجتناب کنند.
اما بسیاری از افراد چنین کاری نمی‌کنند. افراد سالم نیز آب را آلوده می‌کنند. قسمتهای تحتانی تنه در هر فردی، حاوی مقادیر کمی‌از مواد مدفوعی است که در تماس با آب وارد آب می‌شود. به همین دلیل افراد باید پیش از ورود به آب، این قسمتها را با آب و صابون به خوبی بشویند.

بیماریهایی که از طریق آب آلوده ی استخر منتقل می‌شوند شامل این موارد هستند:
اسهال، اسهال خونی، وبا، تیفوئید، هپاتیت A، ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم، سالمونلا، شیگلا، عفونتها و التهاب در پوست، چشم گوش، بیماریهای تنفسی و...
عوامل بیماریزا از طریق بلع آب، تماس با چشم، بینی، دستگاه تنفسی و ... ممکن است وارد شوند. اسهال یکی از بیماریهایی است که ابتلا به آن در حال افزایش است. در اثر بلع آب انواع بیماریهای اسهالی ممکن است روی دهند. شناگران نسبت به کسانی که شنا نمی‌کنند بیشتر دچار عفونتهای چشم، گوش و پوست می‌شوند. علت این رویداد بالا بودن میزان باکتریها و ویروسها در استخر است.


مگر کلر عوامل بیماریزا را از بین نمی‌برد؟
اگرچه کلر بسیاری از عوامل بیماریزا را از بین می‌برد اما این کار به زمان نیاز دارد. عواملی هستند که حتی تا چند روز زنده می‌مانند. برخی از ویروسها و باکتریها می‌توانند در مقابل کلر مقاومت کنند. برای از بین رفتن برخی دیگر نیز مدت زمان زیادی مورد نیاز است. به همین دلیل تمایل به ضد عفونی کننده‌های جایگزین کلر که اثر بیشتر و سریعتری داشته باشند رو به افزایش است. اینها نشان می‌دهند که بدون کمک شما در رعایت برخی نکات، بیماریها می‌توانند منتشر شوند.
برای جلوگیری از بیماری، رفتارهای سالم در شنا برای سلامت شما و افراد دیگر لازم است.
عموماً تصور می‌شود که بالا بودن دمای آب ممکن است برخی عوامل بیماریزا را از بین ببرد. اما در دمای بالا، کلر موجود در آب سریعتر از بین می‌رود و بی اثر می‌شود. در استخر‌های روباز به علت اشعه‌ی فرابنفش و گرما و در استخرهای سرپوشیده به علت آلودگی بالا و تعداد زیاد شناگران میزان موثر کلر به سرعت پایین می‌آید.


چرا از کلر بیشتری استفاده نمی‌شود؟
بسیاری از استخرها به دلیل پیشگیری از بیماری، از کلر زیادی استفاده می‌کنند. اما این مسئله نیز خطراتی برای سلامتی ایجاد می‌کند وبه هر قیمتی باید از آن اجتناب شود. مواد ضد عفونی کننده‌ی معدنی نیز هستند که می‌توانند میزان کلر مصرفی را تا 75% کاهش دهند و محیط سالمتری فراهم کنند. ضد عفونی موثر می‌تواند باکتریهای مضر، ویروسها و جلبکها را از بین ببرد. عناصری مانند مس و نقره نیز می‌توانند به عنوان عوامل ضد باکتری و ضد ویروسی عمل کنند. تنفس بخارات مربوط به کلر و مواد ضد عفونی کننده نیز، می‌تواند منجر به بروز تنگی نفس یا آسم شناگران مخصوصاً در کودکان خردسال شود. در مواردی از مواد ضد عفونی کننده‌ی مناسب استفاده نمی‌شود. حتی ممکن است برخی از این بخارات، مشکلات کلیوی، کبدی، سیستم عصبی مرکزی ایجاد کنند و حتی درمواردی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. جذب نسبی کلر از پوست، تحریک و سوزش چشم و بینی، مشکلات معده و کم خونی ممکن است در اثر وجود Cl2 ، ClO2 یا کلرامین روی دهد.


پیشگیری از بیماری در شناگران :
احتمال ابتلا به اسهال با شنا در آبی که به خوبی ضد عفونی و نگهداری می‌شود، کم است. در بیشتر موارد علت بیماری این است که افراد، آب را به عنوان منبع احتمالی بیماری به حساب نمی‌آورند. اگر افراد به این موضوع واقف باشند بیشتر مراقب خواهند بود. برای لذت بردن از شنا و پیشگیری از ابتلا به بیماری موارد زیر را انجام دهید:
* قبل از ورود به آب کاملا پوست بدن را پاک کنید و بشوئید.
* اگر مبتلا به اسهال هستید حتی اگر در حال حاضر مشکلی ندارید به هیچ وجه وارد آب نشوید.
* تا حد امکان از ورود آب به منافذ بدن و به خصوص از بلعیدن آب خودداری کنید. همواره به خاطر داشته باشید که این آب چقدر می‌تواند آلوده باشد و کلر همه‌ی عوامل بیماریزا را نمی‌کشد.
* بعد از اجابت مزاج و پیش از ورود به آب استخر، دستها و قسمت تحتانی بدن را به خوبی با آب و صابون بشویید.
* در صورتی که رفتارهای غیر بهداشتی، مواد آلوده یا مواد دفعی در آب مشاهده کردید از آب خارج شده و به مراقبان استخر اطلاع دهید.
* در صورت وجود رفتارهای ناسالم، نیمکتها و صندلیها و اطراف استخر نیز ممکن است بسیار آلوده باشند. چنین مواردی رانیز اطلاع دهید.
* از مواد آرایشی استفاده نکنید. چون علاوه بر آلوده کردن آب، واکنش یونهای کلر و ترکیبات ضد عفونی کننده با ترکیبات مختلف آرایشی موجب آسیب به پوست شما می‌شود. بعد از اتمام شنا و دوش گرفتن از نرم کننده مناسب و ضد آفتابها استفاده کنید و موها را با شامپوی مناسب و یا نرم کننده به خوبی شستشو دهید.


توصیه برای والدین:
* پیش از شنا و نیز هرچند وقت یکبار در طی شنا کردن کودک را به دستشویی ببرید.
* در صورتی که لباس کودک آلوده شد از تعویض لباس و شستشو در نزدیکی آب اکیداً خودداری کنید.
* پیش از شنا پوست و خصوصاً قسمتهایی تحتانی بدن کودک را به خوبی با آب و صابون بشویید.
* همیشه از کودک، مقابل چشمان خود، مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که کودکان ممکن است بدون هیچ سر و صدایی غرق شوند.
* به کودک اجازه‌ی جویدن آدامس یا خوردن خوراکی را ندهید. مصرف خوراکی هنگام شنا یا بازی ممکن است منجر به خفگی گردد.





منبع: سیمرغ


ویدیو مرتبط :
‫[دکتر حبان - DR HOBAN] روش شناسایی و پیشگیری از بیماری ها‬‎