سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پناهیان: استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند


پناهیان: استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند

فارس/ یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای استفاده از حقایق باید از ادبیات نو استفاده کنیم گفت: استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی «نسل چهارم» که عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: تولید ادبیات و گفتمان یکی از کارهای مهم نشریات دانشجویی است. ما نیاز به ادبیات جدید داریم و باید دائماً‌ درحال تولید ادبیات باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی از ادبیاتی که ما از آن استفاده می‌کنیم گویای حقایق نو نیستند. همانطور که مردم برای بیان مسائل به دنبال ادبیات جدید می‌روند ما هم باید برای گفتن حقایق از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان اضافه کرد: انتقال مفهوم با ادبیات نو گاهی یک ضرورت است. متاسفانه در ادبیات دینی و انقلابی استفاده از ادبیات نو خیلی کم رخ داده است و این به خاطر بی‌توجهی است.

وی ادامه داد: امام (ره) یک تولید کننده ادبیات بود. مقام معظم رهبری نیز همین‌گونه هستند و به خاطر این صدای آنها بسیار شنیده شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: صدای کسانی که تولید ادبیات ندارند کمتر شنیده می‌شود. برای اینکه صدای ما بهتر شنیده شود باید از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: اداره کنندگان نشریات باید به فکر تولید ادبیات نو باشند. متاسفانه گاهی وقت‌ها ادبیات نابه‌جایی که تولید شده آنقدر حاکمیت پیدا کرده است که ما مجبوریم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: بار معنایی منفی برخی کلمات گاهی بیشتر از بار معنایی مثبتش است،‌ چه لزومی دارد ما از این ادبیات استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه برخی کلمات توسط عده‌ای برای بهره‌برداری‌های خاص تولید شده‌ است گفت: من نمی‌دانم کلماتی مانند کلمه ارزش‌ها از کجا سر زبان افتاد که امروزه آنقدر از آن استفاده می‌کنیم. مثلا می‌گوییم ما ارزشی هستیم یا از ارزش‌ها دفاع می‌کنیم. باید ببینیم کسانی که به ما می‌گویند ارزشی هستیم برای خودشان چه کلمه‌ای انتخاب کرده‌اند آنها به ما ارزشی می‌گویند ولی خودشان می‌گویند واقع‌بین تا به این صورت به اهدافشان دست پیدا کنند.

وی گفت: باید در ادبیات نشاط و احساس پیروزی وجود داشته باشد نباید اجازه بدهیم به ما ادبیات تحمیل کنند مانند این کلمه اصولگرا که معلوم نیست از کجا باب شد. ما نباید فحش را تمیز و آراسته کنیم و به خودمان بچسبانیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: برخی مواقع ادبیات موجب دو قطبی شدن جامعه می‌شود. چرا به دروغ ملت‌ها را به دو دسته تقسیم می‌‌کنند؟ باید این فضای دروغین را بهم زد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دانشجویان باید آنقدر حریت داشته باشند که علیه چیزهایی که صادقانه نیستند به پا خیزند و آن فضا را به هم بزنند. ما نباید مقررات اشتباه را بپذیریم.

وی با بیان اینکه کلمات اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نتیجه تولید یک ادبیات است گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی طوری جدی گرفته می‌شود که انگار وجود دارد اینها کلماتی هستند که عده‌ای برای اهداف خودشان تولید کرده‌اند.

پناهیان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: جریان‌هایی که در گفت‌وگو با غرب تند روی می‌کنند در سال‌های ابتدایی انقلاب برای امام نامه می‌نوشتند که کجایید که مبارزه با آمریکا از بین رفت؟!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی‌ها دوست‌دارند خودشان را پشت ادبیات مبهم پنهان کنند و درگیری‌ها را در تاریکی افزایش دهند. برخی‌ها با برچسب زدن به هم فضا را تاریک می‌کنند نباید اجازه داد چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی ادامه داد: نباید برای دفاع کردن یا زدن کسی از کلمات اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کرد. ما باید به سمت ادبیات نو برویم و فضا را برای ادبیات نو باز کنیم آن وقت می‌بینیم که ابعاد مختلفی از حقیقت آشکار می‌شود.

پناهیان در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از آیات قرآن و روایت که باید مشهور باشند مشهور نیستند ما اگر به سراغ ادبیات نو برویم می‌بینیم لب اقیانوس بزرگی از حقایق ناب قرآنی و روایی ایستاده‌ایم و روایات و آیاتی را می‌شنویم که تا کنون نشنیده‌ بودیم.


ویدیو مرتبط :
بسیج یک حقیقت آشکار و روشن