سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فرصت های سرمایه گذاری برای ایرانیان خارج از کشور در یزد


به گزارش ایرنا ، لزوم بهره گیری از توان ایرانیان خارج ازکشور بویژه یزدی ها در بخش های مالی، سرمایه ای، معنوی؛ علمی، پژوهشی، کارآفرینی و اجرایی، جذب سرمایه های آنها، دعوت و عضویت آنان در کادر هیات علمی دانشگاهها و تاثیر آنها در کارآفرینی در بخش های مختلف از ظرفیت های بالای این قشر است که دارای تجربیات بین المللی نیز هستند.
استان صنعتی، علمی، دانشگاهی و پزشکی یزد نیز با وجود داشتن تعداد 15 هزار ایرانی مقیم خارج از کشور که اغلب استادان دانشگاهی، بازرگانان و صنعتگران هستند در حال ایجاد مقدماتی برای بازگشت و یا جذب آنها در بخش سرمایه گذاری مادی و معنوی است.
بخشی از این قشر در قالب سرمایه گذاری و برخی بصورت هیات علمی دانشگاهها و حتی خیران مدرسه ساز و کتابخانه ساز می توانند وارد حوزه های کار، کارآفرینی و اشتغال و سدآوری برای استان شوند.
** جلب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور منشاء تحول و تحرک در استان
در این خصوص استاندار یزد با اشاره به اینکه امکان سرمایه گذاری بیشتر ایرانیان خارج از کشور در یزد باید فراهم شود، گفت: ارتباط بخش خصوصی و یزدی های خارج از کشور افزایش یابد.
سیدمحمد میرمحمدی در جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی و ایرانیان خارج از کشور استان یزد اظهار داشت: ما به ایرانیان خارج از کشورمان به عنوان ظرفیتی ارزشمند بویژه یزدی هایی که مقیم خارج از کشور هستند نگاه می کنیم.
وی افزود: این افراد ظرفیت های گسترده مالی، سرمایه ای، علمی، پژوهشی، اجرایی، کارآفرینی و موارد مختلف و متعدد دیگر هستند و نخستین کاری که باید در ارتباط با آنها انجام شود، ارتباطی است که ما باید بتوانیم با این افراد در خارج از کشور برقرار کنیم.
استاندار یزد ادامه داد: موضوع دوم فرمت هایی است که ما باید در ارتباط با توانمندی های این افراد فراهم و ارائه کنیم به گونه ای که همکاری آنها را جلب کنیم البته کار نباید صورت دولتی داشته باشد و باید با همکاری بخش خصوصی کار را دنبال کنیم.
میر محمدی یادآور شد: جلب سرمایه گذاریهای ایرانیان خارج از کشور می تواند در استان یزد منشاء تحول و تحرک تازه ای شود همچنین در زمینه مشارکت آنها در سرمایه گذاری هم تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع می توان در زمینه مبادله دانشجو و استاد دانشگاه با این افراد همکاری کرد، گفت: بعضی از این افراد کارآفرین و ایده پرداز هستند و ایده های آنها می تواند برای کارهای تازه ما بسیار راهگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه باید به ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک ظرفیت نگاه کنیم، گفت: در این ارتباط ما نیاز داریم که زمینه های ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، پراکندگی ها و موارد مختلف دیگر را بررسی کنیم.
این مسئول افزود: در بحث روابط خارجی باید آمادگی هایی داشته باشیم، خواست های ما بسیار خوب و بالاست ولی آمادگی اندکی به نظر می رسد ایجاد کرده ایم.
میرمحمدی افزود: ما در زمینه زبان تیم خوبی که از لحاظ اقتصادی به زبان اقتصادی، از لحاظ فرهنگی زبان فرهنگی و موارد مختلف دیگر اشراف داشته باشد نداریم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: ما در زمینه زبان علمی مشکل کمتری داریم چرا که بدون داشتن توانایی در زبان، گرفتن مدارج علمی بالای بین المللی وجود ندارد و زمانی هم که برای مذاکره می رویم، مباحث علمی بیان می شود.
وی با اشاره به اینکه یزد از امکانات فرودگاهی خوبی بهره مند است ولی پرواز بین المللی ندارد، تصریح کرد: در خواست کردیم از شرکت هواپیماهای بین المللی که در استان یزد داشته باشیم.
میرمحمدی گفت: اینها با ضوابطی که صرفه اقتصادی داشته باشد بررسی می کنند و با توجه به اینکه تعداد مسافران خارجی که یزدی باشند مشخص است، می توان به نتیجه مناسب در این زمینه رسید که آیا صرفه برای برقراری این پرواز وجود دارد یا این امکان نیست.
** استان یزد یکی از استان های هدف گردشگری در کشور
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد نیز با اشاره به ظرفیت یزد در جذب گردشگر خارجی از نبود پروازهای بین المللی در فرودگاه یزد گله کرد و گفت: استان یزد نیازمند پرواز بین المللی است و در حال حاضر ظرفیت فرودگاهی مناسب و صدور روادید داریم اما هنوز پروازهای خارجی و بین المللی از یزد انجام نمی شود.
محمدعلی روستایی با اشاره به اهمیت ارتباط با یزدی های خارج از کشور اظهار کرد: باید زمینه ای فراهم شود که امکان سرمایه گذاری یزدیهای خارج از کشور در استان فراهم باشد.
وی ادامه داد: استان یزد یکی از استان های هدف گردشگری در کشور به حساب می آید که ظرفیت های بسیار زیادی دراین زمنیه دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر خارجی به یزد می آیند.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد خاطرنشان کرد: با این وجود در استان پرواز بین المللی به کشورهای مختلف وجود ندارد و همین موضوع برای یزد به عنوان یک مشکل در ارتباطات خارجی به حساب می آید.
روستایی افزود: در این زمینه به نظر می رسد لازم است که هماهنگی های لازم از سوی استانداری انجام شود تا بتوانیم این امکان را در یزد فراهم کرده و قابلیتها و خدمات بین المللی یزد را افزایش دهیم.
این مسئول با تاکید بر اینکه دریافت ظرفیت و مجوز پرواز بین المللی باید در اولویت بسیاری از فعالیت های استان قرار گیرد، گفت: در صورتی که این امکان در استان فراهم شود، می توان ظرفیت مناسبی برای ارتباط با خارج از کشور و به ویژه ایرانیان خارج از کشور فراهم کنیم.
** لزوم معرفی پتانسیل های استان به دنیا
شورای هماهنگی روابط خارجی استان یزد یکی از اصلی ترین مجاری رسیدگی به وضعیت ایرانیان خارج از کشور در هر استانی محسوب می شود در این خصوص مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری یزد گفت: پذیرش و اعزام هیئت های تجاری و سیاسی در هفت ماهه امسال، اعزام هیئت اقتصادی و سیاسی به مجارستان و اتریش و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی و فعال کردن بخش های مختلف رسانه ای از جمله فعالیت های این شورا بوده است.
وی درباره برنامه های در دست اقدام شورای هماهنگی روابط خارجی استان یزد خاطرنشان کرد: دعوت از سفرای کشورهای هدف در ایران به استان یزد جهت معرفی ظرفیت های استان، پیگیری عضویت و یا شرکت استان در کمیسیون های مشترک اقتصادی استان با کشورهای هدف و تداوم برنامه اعزام و یا پذیرش هیئت های سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی به کشورهای هدف از جمله این برنامه ها است.
دشتی فعال کردن بیش از پیش مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی برای جلب و جذب سرمایه گذاری های خارجی و ایجاد بانک اطلاعات ظرفیت ها، توانمندی ها و نیازمندی های تجاری کشورهایی که با آنها در ارتباط هستیم را از دیگر برنامه های در دست اقدام دانست.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری یزد ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که در حال انجام است، استفاده از امکانات، ظرفیت ها و بسترهای مناسب و موجودی که در کشورهای خارجی برای معرفی پتانسیل های فرهنگی و اجتماعی استان به خارج از کشور وجود دارد است.
دشتی افزود: رایزنی با سفرا و وزرا و سازمان های ذیربط کشور درباره اعمال تعرفه های ترجیحی و کاهش تعرفه های محصولات کشورمان جهت صدور به بازارهای خارج الان صورت گرفته و در ادامه نیز انجام می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه مطالعات مقدماتی خواهرخواندگی یزد و 13 شهر جهان انجام شد، نیز گفت: پیگیری اجرای کامل تفاهم نامه خواهر خوانندگی بین شهر یزد و یاسپرین مجارستان و پیگیری نهایی نمودن تفاهم نامه هایی که با شهرهای 'هولوگین کوبا'، 'یئوسو کره جنوبی' و 'اورومچی چین' از طرف شهرداری و شورای شهر هم در حال انجام است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل افزود: مطالعات اولیه تفاهم نامه خواهرخواندگی یزد و ونیز ایتالیا، نزوی(نزبی) عمان، جاکارتا اندونزی، کربلا عراق، لیون فرانسه، تدولدو اسپانیا، هرات افغانستان، داغستان روسیه، بورسا ترکیه، کراچی پاکستان، لیائولینگ چین و حیدرآباد و پونا هند صورت گرفته است.
دشتی همچنین با اشاره به اینکه استان یزد رتبه سوم در سهولت کسب و کار کشور را دارد، گفت: پتانسیل های استان یزد را باید به خارج از کشور معرفی کنیم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل در ارتباط با وضعیت صادرات استان یزد گفت: در هفت ماهه امسال 325 میلیون دلار از محصولات استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد که صنعت کاشی با سهم 61 درصد، شیشه با 5 درصد و میلگرد با 4 درصد رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
** ظرفیت ها ، قابلیت ها و تسهیلاتمان را بسنجیم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد گفت: ظرفیت های استان یزد برای سرمایه گذاری خارجی مشخص شود.
محمدرضا قمی در این خصوص با اشاره به اهمیت توسعه روابط با ایرانیان خارج از کشور برای توسعه سرمایه گذاری در استان معتقد است که وقتی بحث سرمایه گذرای و ارتباطات را مطرح می کنیم باید مرجع مذاکره مشخص شود چون نخستین سئوال هر کسی که با او صحبت می کنیم این است که آیا ما اجازه لازم برای این صحبت را داریم یا نمی توانیم به مذاکره بپردازیم.
وی افزود: ما باید اول مسائل را در سطح استان روشن کنیم و بدانیم که باید با چه اشخاصی، در چه کشورهایی و درباره چه مسائلی صحبت کنیم و بعد از آن به بحث مذاکره وارد شویم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: زمانی که ما از کسی می خواهیم برای سرمایه گذاری به استان وارد شود، باید این سرمایه گذار تکنولوژی یا آورده ای مورد نیاز استان داشته باشد.
قمی یادآور شد : ضمن آنکه ما بدون در نظر گرفتن شرایط سود طرف مقابل نمی توانیم در مذاکره با وی موفق باشیم بنابر این باید در مقابل ما نیز چیزی داشته باشیم که وی به این کار جذب شود.
وی افزود: در این شرایط ابتدا باید ظرفیت ها ، قابلیت ها و تسهیلاتمان را باید بسنجیم و بعد باید دید در چه حوزه ای می توان فعالیت انجام داد که از پراکنده کاری ها جلوگیری شود از این رو بهتر است یک سیاست گذاری کلی در این رابطه صورت گیرد.
قمی تصریح کرد: نکته مهم دیگر نحوه مراوده به ویژه در امر تجاری است و بهتر است در این زمینه افراد مذاکره کننده با سرمایه گذاران یک نفر با اطلاعات ضعیف نباشد و از افراد مطلع و باتجربه استفاده شود.
** روابط خارجی در استان باید برای مردم عادی شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به شرایط امروز استان برای ورود گردشگران خارجی و روابط خارجی مهیاست گفت: باید شرایطی فراهم شود که این روابط برای مردم استان عادی شود و آن را بی دلیل و بی فایده تصور نکنند.
محمدمهدی شرافت با اشاره به اینکه در هر حوزه باید دید آیا ما به روابط خارجی نیاز داریم یا خیر، گفت: اگر استانی مرزنشین و حاشیه ای بودیم این مشکل نبود و ارتباط خارجی در دید همه مردم یک ضرورت به حساب می آمد.
وی افزود: ولی با توجه به اینکه ما استان مرکزی کشور هستیم، ارتباط خارجی در استان برای بعضی افراد بدون دلیل به حساب می آید و نسبت به آن موضع گیری می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد این موضوع را وظیفه مهم شورای هماهنگی روابط خارجی و ایرانیان خارج از کشور یزد دانست و تاکید کرد : این شورا باید ضرورت این موضوع در یزد را بیان و عادی سازی کند.
شرافت با اشاره به اینکه در معرفی آیین های مذهبی با توجه به ویژگیهای خاصی که در این استان وجود دارد، یزد باید در کشور مطرح شود ، یادآور شد: عاشورای سال قبل، برای نخستین بار و به صورت رسمی حضور گردشگران خارجی را در مراسم عزاداری امام حسین(ع) داشتیم و امسال هم این طرح خیلی خوب اجرا شد و ظرفیتهای بسیار بیشتری داریم که باید با همکاری صدا و سیما و دیگر ارگانها کار کنیم.
وی همچنین با اشاره به شرایط استان برای معرفی و ثبت شهر یزد به عنوان شهر خلاق نساجی سنتی گفت: یک ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ معرفی یزد در بحث اقلیت های دینی بویژه زرتشتیان داریم، البته تاکید داریم که قصد تبلیغ آیین آنها را نداریم ولی معرفی کردن مراسم آنها می تواند زمینه برقراری روابط خارجی را ایجاد کند.
** لزوم استفاده از ظرفیت خیران یزدی مقیم کشورهای خارجی
مدیرکل ارشاد استان یزد نیز در این باره گفته است، خیران یزدی مقیم کشورهای خارجی ظرفیت بالا و بسیار خوبی برای استان است و باید از این ظرفیت برای طرحهای استانی استفاده کرد.
علی غیاثی ندوشن با اشاره به اینکه خیران یزدی زیادی در کشورهای مختلف از جمله هند و حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند، گفت: نمونه این خیران، دکتر جوادی است که 10 سال قبل کلنگ مجموعه بزرگ کتابخانه جوادی یزد را زد و سهم خودش را در یک سال اول انجام داد.
وی افزود: بعد از آن، بحث تجهیز کتابخانه که سهم دولت بود، آغاز شد و به طول انجامید و حتی خود دکتر جوادی برای این منظور کمک کرد و کتابخانه راه اندازی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید بر اینکه از ظرفیت خیری می توان در حوزه های آموزش و پرورش، فرهنگی، درمانی و دیگر زمینه ها استفاده کرد، گفت: برای ارتباط با شهرهای مختلف هند برنامه هایی تدوین شده و باید بمبئی هم که تعداد زیادی یزدی در ان زندگی می کنند هم دیده شود.
وی تصریح کرد: در رابطه با اعزام گروه های هنری و آثار هنرمندان به خارج از کشور بودجه کم است و اگر بتوان در این شورا این موضوع هم مطرح شود فعالیت های هنری خوبی برای عرضه قوی در خارج از کشور درایم که می تواند ارتباط فرهنگی ایرانیان داخل و خارج از کشور را تقویت کرد.
غیاثی ندوشن ادامه داد: این آمادگی را داریم با مشارکت دستگاه های دیگر از جمله میراث فرهنگی و ورزش و جوانان این امکان را فراهم کنیم تا فرهنگ استان به خارج از کشور معرفی شود.
** پذیرش 50 دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی آغازی برای معرفی ظرفیت های استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد نیز درباره شرایط استفاده از پتانسیل دانشجویان و اساتید خارجی و با اشاره به اهمیت تبادل استاد و دانشجوی خارجی گفت: پذیرش دانشجوی خارجی در علوم پزشکی یزد آغاز شد.
محمدرضا میرجلیلی با اشاره به اینکه سال قبل دانشگاه های علوم پزشکی به چهار دسته بین الملل، ملی، استانی و زیرگروه دانشگاهی تقسیم بندی شدند، اظهار داشت: بر اساس آورده ها وقتی خودمان را با استانداردهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته مقیاس می کنیم، شرایطی داریم که استانی، ملی و بین المللی هستیم.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی یزد پذیرش دانشجوی خارجی شروع شده است، گفت: 50 دانشجوی خارجی امسال قبول کردیم و از بهمن ماه فعالیت آنها انجام می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد افزود: این دانشجویان بیشتر از سه کشور عراق، تاجیکستان و افغانستان هستند، و در جذب آنها، تسلط و آشنایی آنها با زبان فارسی مدنظر بود.
وی اضافه کرد: استان یزد ویژگی های بسیاری در زمینه پزشکی دارد که از جمله این موارد می توان به رتبه نخست کشور در زمینه پزشک و تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت اشاره کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد یادآور شد: این استان همچنین توانایی پزشکی بسیار بالایی دارد و اعتمادی که به جامعه پزشکی این استان است بسیار بالا رفته و حتی در موارد ساده مثل کنترل قند افرادی هستند که بیش از 2 هزار کیلومتر را طی می کنند و از کشورهای حاشیه خلیج فارس به یزد می آیند.
میرجلیلی تاکید کرد: استان هرچه در این زمینه سرمایه گذاری کند، قابل بهره برداری است؛ ظرفیت بخش نازایی و تولید مثل استان بسیار ویژه است و تلاش می کنیم مرکز بزرگتری بسازیم و این ظرفیت را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه در این دانشگاه چند کار تحقیقات مشترک با کشورهای خارجی انجام شده است، گفت: تبادل استاد را هم شروع کردیم که در هر سال 2 ظرفیت از دکتر سمیعی گرفتیم، اساتید خارجی هم دعوت کردیم که در یزد کارگاههای آموزشی گذاشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد با اشاره به استفاده از ظرفیت خیران سلامت نیز خاطرنشان کرد: پزشکی در آمریکا بود که برای کلینیک خاتم الانبیا و بخش نوزادان یزد مبلغ قابل توجهی کمک کرد.
** دانشگاه یزد نماینده ارتباطی کشور با دانشگاه های ایتالیا
درباره ارتباط با دانشگاههای خارجی رئیس دانشگاه یزد نیز گفت: پیشنهاد ارتباط این دانشگاه به عنوان نماینده برقراری ارتباط با دانشگاه های ایتالیا ارائه و تا حد زیادی با این پیشنهاد موافقت شده است.
محمدصالح اولیا با تاکید بر اینکه خوب است دانشگاه های استان در مبادلات بین المللی وارد کار شوند، اظهار کرد: در دانشگاه یزد با اساتید وابسته ای در دانشگاه در حال کار هستیم و این ظرفیت را داریم که استادان ایرانی خارج از کشور یا اساتید خارجی مقیم ایران را به عنوان استاد وابسته دعوت به همکاری کنیم.
وی افزود: با معاونت وزارت علوم صحبتی داشتیم که تقسیم بندی صورت گیرد و هر یک از کشورها را به لحاظ ارتباط خارجی به یکی از دانشگاه ها بسپارند.
رئیس دانشگاه یزد تصریح کرد: این استان ، کشور ایتالیا را به عنوان کشور پیشنهادی معرفی کرده و تا حدود زیادی این پیشنهاد قبول شده که دانشگاه یزد به عنوان نماینده ارتباطی دانشگاه های ایتالیا فعالیت کند.
اولیا افزود: خوب است که مثلا در اروپا یک منطقه، آسیا و دیگر قاره ها هر کدام یک منطقه به همین صورت کار شود و ما دروازه ورود به آن کشور به حساب آییم.
وی با اشاره به اینکه حتی می توان کنسولگری آن کشور و یا پرواز مستقیم به آن کشور را در استانمان داشته باشیم، گفت: با یک سری دانشگاه های ایتالیا شروع به مذاکره کردیم و به یک جمع بندی هایی هم رسیدیم.
وجود سه هزار و 400 طرح نیمه تمام در چهارمین استان صنعتی کشور ، نخستین استان کشور از لحاظ سرانه صنعتی (کل سرمایه گذاری تقسیم بر جمعیت) و نیز چهارمین استان کشور از لحاظ کشت گلخانه ای از مهمترین ظرفیت های یزد محسوب می شود.
22 جایگاه نخست قبولی کنکور سراسری ، 51 درصد از تولید سنگ آهن کشور ، تولید 45 درصد از کارخانجات کاشی و سرامیک ، 27 درصد تولیدات نساجی کشور ، ظرفیت بالای میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا و نخستین شهر خشتی جهان، انرژی خورشیدی و پزشکی به عنوان رتبه نخست کشور در زمینه پزشک و تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت از دیگر پتانسیل های این استان کویری است.ک/4
1968/8068

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تفاوت ایرانیان داخل و خارج از کشور!!