نرم افزار GIS ایرانی «گیتی» به صورت رسمی رونمایی شد


امروز در مراسمی با حضور مسئولان و متخصصان، نرم‌افزار GIS بومی با نام گیتی رونمایی شد. این نرم افزار با قابلیت اجرا بر روی چند پلتفرم توسط برنامه‌نویسان داخلی تولید شده است.

اولین نرم‌افزار تمام ایرانی مبنی بر نقشه و نقاط جغرافیایی به نام «گیتی» امروز چهارشنبه ۲۷ آبان با حضور مسئولان و متخصصان در تهران رونمایی شد. این برنامه قابلیت اجرا بر روی پلتفرم‌های دستکاپی، تحت وب و موبایلی را دارد.

عباس گلی جیرنده مشاور ارشد تیم گیتی معتقد است که در این برنامه تمامی نیازهای مرتبط با GIS برآورده شده است و سعی شده تا نیاز همه متخصصان و کاربران GIS در آن برآورده شود. او هدف از اجرای این طرح را تامین نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی راحت و قانونی به امکانات GIS دانست.

به گفته محمود سطانی برنامه نویس ارشد سامانه گیتی، برای برنامه نویسی این نرم‌افزار بومی مشکلاتی بود که آنها را با استفاده از راه‌حل‌های موجود رفع کرده و طراحی برنامه را به بهترین شکل انجام دادیم.

گیتی به نیازهای کاربران GIS از جمله گزارش گیری، آنالیز سیستم، سیستم تعاملی، داده‌های بزرگ و حجیم، چند پلتفرمه بودن، بحث مالکیت و امنیت داده‌ها پاسخ دهند. در حالی گیتی اولین سامانه اطلاعات مکانی ایران است که کشورهای دیگر در این زمینه فعال‌تر بوده وسامانه‌های قوی ترین دارد. سامانه‌های اطلاعات مکانی در دنیا تعدادشان کم نیست و مشهورترین‌ آنها گوگل ارث به حساب می‌آید که اطلاعات رایگانی را نیز در اختیار کاربران عادی قرار می‌دهد.

برای برنامه نویسی GITI که مخفف Geospatial Information Technology Infrastructure هست از زبان ++C و Java استفاده شده است.

نرم‌افزار گیتی می‌تواند نقشه‌ها را به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی نمایش دهد. همچنین کاربران و سازمان‌ها به سه صورت داخل برنامه‌ای، فایلی و بر روی وب، نقشه‌هایشان را در برنامه اجرا کنند. این برنامه به‌صورت پیش‌فرض از نقشه‌های معتبر جهانی استفاده می‌کند اما کاربران می‌توانند نقشه‌های خود را بر روی آن اجرا کنند. این برنامه تمام قابلیت‌های نرم‌افزارهای مشابه را دارد و می‌تواند هم‌زمان چندین کار را باهم اجرا کند تا در زمان کاربران صرفه‌جویی شود.

این برنامه کار مشترک شرکت‌های نگاه افروز، فناوران هنر امروز و نوآوران علوم مکانی است.


ویدیو مرتبط :
نرم افزار GIS گروه نرم افزاری سامان پژواک آسه