سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پاسخ لاریجانی به تذکر مصباحی مقدم درباره‌ی عدم بررسی لایحه برنامه در مجلس


پاسخ لاریجانی به تذکر مصباحی مقدم درباره‌ی عدم بررسی لایحه برنامه در مجلسایسنا/ رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر مصباحی مقدم که چرا لایحه برنامه ششم از دستور خارج شده است گفت: بررسی لایحه برنامه دو هفته در مجلس کار دارد، اگر اصرار دارید مانعی ندارد اما خودتان سبک و سنگین کنید که آیا امکان پذیر است یا خیر؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در تذکری با استناد به ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد‌: بر اساس این ماده رسیدگی به لوایح برنامه ترتیباتی دارد به این شکل که از زمان چاپ و توزیع لایحه نمایندگان می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد:‌ معنا و مفوم ماده 184 آیین نامه مجلس این است وقتی که بررسی لایحه برنامه در کمیسیون تلفیق آن تمام و چاپ می‌شود دیگر انتظار 10 روز برای پیشنهادات نمایندگان بی مورد است. لذا 10 روز فرصت مجلس از تاریخ 15 اردیبهشت تا 26 حدود 11 روز است؛ در حالی که این زمان فرصت بسیار عالی برای بررسی برنامه در مجلس بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که هیات رئیسه به سوگند خود عمل نکرده و بررسی این لایحه را در دستور قرار نداده است گفت: در حال حاضر با بهانه جویی‌هایی که انجام شد این لایحه در دستور قرار نگرفت و هیات رئیسه بدون اینکه دولت لایحه را استرداد کند و یا بدون این که نمایندگان تقاضای مسدود ماندن داشته باشند از دستور خارج می‌کنند.

مصباحی مقدم افزود:‌ اعضای کمیسیون تلفیق برنامه حتی در تعطیلات تمام وقت خود را صرف کردند تا بررسی آن به اتمام برسد؛ حتی نماینده دولت هم در جلسات کمیسیون حضور داشت. اگر دولت نمی‌خواست لایحه را پس می‌گرفت. در حالی که آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در جلسه ما حضور داشته و از لایحه دولت دفاع کردند. بنابراین کلیات تصویب شد، وارد جزییات شدیم و نهایتا گزارش کمیسیون اکنون چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: مشکلی نیست در دستور می‌گذاریم.

وی خطاب به مصباحی مقدم اظهار کرد: شما که آیین نامه را خواندید کمی آن طرف‌تر از بند د را هم بخواهنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر قانون بودجه مجددا مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به مجلس برگشته است، لذا وقتی نداریم. باید به آن رسیدگی کنیم. همچین در مورد مواد دائمی احکام برنامه‌های توسعه نیز موارد مورد ایراد در دستور کار مجلس قرار دارد. چه کار می‌توانیم بکنیم؟ آیا باید برای مجلس آینده بگذاریم؟

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: بنده همان روزهای اول به شما گفتم اگر 5 اردیبهشت این لایحه به مجلس برسد به احتمال زیاد بتوانیم آن را بررسی کنیم. شما اکنون تصور کنید ما این هفته سه جلسه داریم و هفته بعد هم تقریبا یک جلسه و نیم. اگر سایر دستورات را کنار بگذاریم و قانون برنامه را شروع کنیم نمی‌توانیم آن را به اتمام برسانیم. حدودا دو هفته در مجلس کار دارد.

لاریجانی تاکید کرد: شما اصرار دارید قانون برنامه را در دستور قرار دهید، مانعی ندارد، اما خودتان سبک و سنگین کنید. آیا در این مدت محدود می‌توانیم به آن بپردازیم؟ مجلس ضیق وقت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد:‌ بررسی این موضوع در هیات رئیسه مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که چند روز باقی مانده از مجلس نهم طرح‌ها و لوایحی که نیمه تمام مانده یا شورای نگهبان به آنها ایراد گرفته است در دستور قرار گیرد و بررسی شود.

لاریجانی با اشاره به تغییر آیین نامه مجلس نیز اظهار کرد:‌ بر اساس آیین نامه جدید وقتی این گونه لوایح از کمیسیون بیرون می آید 10 روز فرصت وجود دارد تا نمایندگان نظرات خود را مطرح کنند. لذا این نظرات ثانوی است که در مجلس قابل تغییر می‌باشد.



منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
کنایه روحانی درباره ارسال لایحه جداسازی و کوچک کردن وزارتخانه‌ها به مجلس و پاسخ لاریجانی