قاضی انگلیسی: احتمال دخالت پوتین در قتل جاسوس روس


  'رابرت اوون ' قاضی دادگاه عالی لندن و مسوول پرونده جنجالی قتل الکساندر لیتویننکو جاسوس پیشین روسیه روز پنجشنبه درگزارشی گفت این قتل در 'یک عملیات' و احتمالا با تصویب مسکو و شخص ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.   به گزارش ایرنا، 'رابرت اوون» پس از تحقیقات عمومی یک ساله در این گزارش بیان داشت، مطمئن است به «لیتویننکو» 43 ساله در یکی از هتل های شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چای آغشته به دوز کشنده ای از پلوتونیوم 210 خورانده شده است.

این قاضی انگلیسی گفت احتمال قوی وجود دارد که سرویس جاسوسی روسیه هدایت عملیات این قتل را بر عهده داشته است که احتمالا چنین عملیاتی توسط پوتین تایید شده است.

وی مدعی شده است که یک 'مشکلات شخصی میان 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه و لیتویننکو وجود داشته است و دستگاه جاسوسی این کشور و نیز شخص پوتین انگیزه لازم را برای اقدام علیه لیتویننکو ازجمله کشتن وی داشته اند .

جلسه رسیدگی عمومی به قتل 'الکساندر لیتویننکو' جاسوس پیشین روسیه و منتقد کرملین از بهمن ماه سال گذشته در دادگاه عالی لندن با حضور برخی از افراد مطلع و درگیر در این پرونده جنجالی آغاز شده بود.

رابرت اوون در این گزارش ابراز اطمینان کرده است که قتل لیتویننکو توسط دو شهروند روس به نام های 'آندری لوگووی' و 'دیمیتری کوتون'، صورت گرفته است و مسکو بایستی برای انجام تحقیقات این دو فرد را تحویل انگلیس دهد هرچند پیشتر روسیه تحویل این دو را رد کرده است.

قاضی انگلیسی همچنین در این گزارش تایید کرد که الکساندر لیتویننکو '، جاسوس پیشین روسیه و منتقد کرملین برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس کار می کرده است.

'رابرت اوون' پیشتر و همزمان با شروع تحقیقات رسمی در مورد مرگ لیتویننکو که با دستور 'ترازمی' وزیر کشور انگلیس صورت گرفته است، گفته بود که شواهد 'بدیهی ' حاکی از دخالت روسیه در قتل ناراضی روس است.

قاضی دادگاه عالی لندن همچنین بیان داشته بود 'مسائلی که منتهی به فوت لیتویننکو شد، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و توجه و نگرانی کل جهان را به خود جلب کرده است.'

'مارینا لیتیونکو' بیوه الکساندر لیتویننکو ، در بیرون از دادگاه لندن در گفت وگو با خبرنگاران از گزارش قاضی رابرت اوون استقبال کرد و گفت که دولت انگلیس بایستی مانع از سفر پوتین به این کشور شده و تحریم هایی را علیه روسیه به عمل آورد .

مارینا لیتویننکو پیشتر در این دادگاه عنوان کرده بود که همسرش بعد از کنفرانس خبری اش در سال 1998 میلادی که در جریان آن فاش ساخت که از وی خواسته شده بود که ثروتمند روس 'بوریس برژوفسکی' را به قتل برساند، مطمئن بود که بزودی کشته و یا بازداشت خواهد شد .

وی مدعی شده بود که الکساندر لیتویننکو به دلیل ترس نسبت به آینده خانواده اش، تصمیم به ترک روسیه و فرار به انگلیس در سال 2000 میلادی گرفت.

به گفته مارینا لیتویننکو ، همسرش براین باور بوده است که ولادیمیر پوتین در پشت اقدامات جنایت آمیز قرار داشته است. براساس گزارش های منتشر شده ، لیتویننکو پس از دریافت پناهندگی از انگلیس مبالغی از سوی بوریس برژوفسکی که از وی به عنوان یک دوست نام می برده ، دریافت کرده و بدنبال قطع این دریافت ها، 'آم ای 6' ماهانه 2 هزار پوند به عنوان مشاور، به وی پرداخت می کرده است.

'بوریس برزوفسکی ' سرمایه دار و سیاستمدار روس به عنوان یکی متحدان پیشین 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه ، در سال 2000 میلادی تبدیل به یکی از مخالفان سرسخت او شد و به انگلیس مهاجرت کرد. جسد وی در 23 مارس 2013 میلادی در حمام منزلش واقع در 40 کیلومتری لندن پیدا شد.

به گزارش منابع انگلیسی، تراز می وزیر کشور انگلیس قرار است بزودی در مورد گزارش رابرت اوون نقطه نظراتش را بیان کند.

«الکساندر لیتویننکو» جاسوس پیشین روسیه در نوامبر سال 2006 میلادی، سه هفته پیش از نوشیدن چای مسموم به یک ایزوتوپ کمیاب و سمی پرتوزا در رستوران یک هتل در مرکز لندن ، فوت کرد.

نیروهای امنیتی و پلیس انگلیسی معتقدند براساس شواهد به دست آمده، دو عامل پیشین دستگاه اطلاعاتی روسیه ('آندری لوگووی' و 'دیمیتری کوتون')، که با لیتویننکو قبل از مرگش دیدار کرده اند، مظنونان اصلی در این 'قتل دولتی' هستند.

یک افسر پلیس انگلیس در جلسه بررسی پرونده قتل لیتویننکو عنوان کرده بود که دو هفته قبل از مسمومیتی که منجر به قتلش این جاسوس پیشین روس شد، لیتویننکو یک بار دیگر پس از دیدار با دو شهروند روس به نام های 'آندری لوگووی' و 'دیمیتری کوتون'، مسموم شده بود.

'روبرت تام' افسر پلیس انگلیس مدعی است که تلاش نخست برای قتل لیتویننکو در 16 اکتبر سال 2006 صورت گرفته بود که وی از این سوءقصد جان سالم بدر می برد .

روسیه ضمن رد اتهامات یادشده ، هرگونه ارتباطی با قتل الکساندر لیتویننکو که سبب خدشه دار شدن روابط لندن و مسکو شده است را رد کرده است.

گفته می شود لیتویننکو که تابعیت انگلیس را کسب کرده بود پس از مسمومیت و پیش از مرگش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را متهم به صدور حکم قتل خودکرده بود.

منابع خبری انگلیس همزمان با شروع رسیدگی عمومی مربوط به قتل 'الکساندر لیتویننکو' جاسوس سابق روسیه در لندن ، مدعی شده بودند که این قتل پس از دو بار سوءقصد صورت گرفته است.

لیتویننکو که از مخالفان سیاسی پوتین بود در نوامبر سال 2006 میلادی پس نوشیدن یک فنجان چای دریکی از هتل های لندن مسموم شد و آزمایش ها نشان داده که چای وی حاوی یک ایزوتوپ نادر به نام پلوتونیوم 210 که تشخیص آن دشوار است، بوده است.

به لیتویننکو جاسوس سابق اداره امنیت روسیه و 'کا گ ب ' و یکی از منتقدان صریح کاخ کرملین، پس از فرار به لندن، حق شهروندی انگلیس اعطاشده بود.

با توجه به مناسبات بد روسیه با غرب به دنبال مداخلات آن در اوکراین، رسانه های گروهی انگلیس با توجهی خاصی به پرونده قتل لیتویننکو و جلسه رسیدگی عمومی به این پرونده در دادگاه عالی این کشور پرداخته اند.


ویدیو مرتبط :
پوتین: آمریکا در قتل قذافی دست داشته است