«سوخو تی-50پک‌فا»، جنگنده نسل پنجم روسیه


«سوخو تی-50پک‌فا»، جنگنده نسل پنجم روسیه  خبرآنلاین/ سوخو پک‌فا را را پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه می‌دانند که بسیاری آن را با اف-22 رپتور ساخت آمریکا در ترازوی مقایسه قرار می‌دهند. این جنگنده پنهان‌کار و فرامانورپذیر روسیه هم برای ماموریت‌های برتری هوایی و هم برای ماموریت‌های حمله به زمین استفاده می‌شود.

ویژگی‌های دقیق جنگنده سوخو پک فا هنوز کاملاً روشن نیست و برخی از مشخصات آن در حال حاضر از اسرار نظامی محسوب می‌شود. اما پرواز در تمامی ساعات شبانه‌روز، پرواز طولانی با سرعت مافوق صوت، آلودگی صوتی پایین، رادارگریزی، بهره‌گیری از مواد ترکیبی جدید، امکان چندین بار سوختگیری هوایی در طی یک پرواز، استفاده از موشک‌های نسل آیندهٔ هوا به هوا، هوا به زمین و هوا به دریا، استفاده از رادار پیشرفته، امکان فرار از تله‌های اپتیکی و فروسرخ، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پرواز و حمله و سامانه‌های دفاعی خودکار نمونه‌هایی از امکانات این جنگنده هستند. این هواپیما مجهز به دو سکان عمودی است و برخلاف جنگنده‌های متعارف، تمامی بدنهٔ دم قابل حرکت است.

نمونه آزمایشی جنگنده سوخو ت-۵۰ به یک جفت موتور جت ۱۱۷-اس مجهز است که هرکدام نیروی پیشرانه‌ای برابر ۱۴٫۵ تُن-نیرو تولید می‌کند. این موتورها نمونه پیشرفته‌تر موتورهای بکار رفته در میگ ۱٫۴۴ هستند. نمونه نهایی هواپیمای پک فا به موتورهای جدیدتری با پیشرانه ۱۷٫۵ تن-نیرو مجهز خواهد شد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
پاکفا T-50 نسل پنجم از جنگنده های روسیه