سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیویورک تایمز: عقده کینه توزانه عربستان به ایران و غفلت از داخل


' کارول جیاکومو' در این مقاله که روز شنبه نیویورک تایمز آن را منتشر کرد می نویسد:
عقده وسواس گونه حاکمیت عربستان سعودی در دشمنی با ایران را به وضوح می توان در سرکوب شیعیان این کشور احساس کرد .
نه تنها مسئولان سعودی بلکه همه اعضاء خاندان سلطنتی و صاحب نظران سیاسی این کشور در صحبتهایشان به روشنی ابراز می دارند که به شدت از دست 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا عصبانی اند که کاری برای خلع ' بشار اسد' از قدرت انجام نداده است . اسد رئیس جمهوری سوریه و متحد نزدیک ایران است.
'اسعد الشمعان' از کارشناسان 'موسسه مطالعات دیپلماتیک ' سعودی در این باره می گوید: ' این نقیصه , بیانگر عجز اخلاقی و استراتژیک اوباماست'.
ایران با دستی بر آتش داشتن در بسیاری از درگیریهای منطقه ای ؛ چالش بزرگ عربستان است .
اما واقع مسئله این است که نیت اصلی ریاض از متمرکز شدن تنگ نظرانه بر روی ایران؛ در واقع انحراف اذهان از سایر موضوعات بغرنج است که بسیاری هم کانون آن در عربستان است.
نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: تروریست های سنی مذهب 'داعش' تهدیدی مستقیم علیه عربستان اند. سال گذشته وابستگان به این گروه مسئولیت تعدادی از حملات رخ داده در استانهای شرقی عربستان را برعهده گرفتند که در غالب آنها خون های بسیاری از اقلیت شیعه کشور ریخته شد. جمع کثیری از قربانیان این حملات را شیعیان تشکیل می دادند و همین نکته سوخت لازم برای تنشهای فرقه ای در کشور را تامین کرد.
ماه گذشته افراد وابسته به 'داعش' با بمب گذاری در مسجد شیعیان در شهر 'سیهات' پنج نفر را کشتند .
در همین ارتباط , چهارشنبه گذشته در همین شهر, مردان مسلح 2 مامور امنیتی سعودی را هدف گلوله قرار دادند و از پای درآوردند.
یک خبرنگار سعودی در باره این موضوع گفته است : ' بسیاری از ساکنان شیعه مذهب که کینه دولت مرکزی را به دل دارند وحشتزده اند و احساس می کنند به خاطر مذهبشان هدف حملات مرگبار قرار می گیرند' .
این مقاله در ادامه می افزاید: 'وهابیت' که نوعی قرائت از دین اسلام است مبنای شریعت حاکم بر دستگاه حاکمه محافظه کار و جامعه محافظه کار عربستان را تشکیل می دهد. وهابیت، شیعیان را کافر می شمرد و در سراسر کشور تبلیغات ضد شیعی ترویج می شود .
مدتهاست که اغلب جوانان کشور از لزوم اصلاح آئین 'وهابیت' صحبت می کنند . 'وهابیت' شریعتی خفقان آور را به خصوص در قبال زنان بر کشور حاکم کرده است .
اما 'ملک سلمان' پادشاه 79 ساله عربستان که ژانویه گذشته جانشین 'ملک عبدالله' شد جلوی اجرای تمام اصلاحات سیاسی کشور را گرفت.
جلوی اصلاحات گرفته شد؛ اما خاندان سلطنتی قادر به خفه کردن زمزمه های دسیسه آمیز درون دستگاه حاکمه نیست به خصوص در مورد چالش قدرتی که میان ولیعهد 57 ساله 'محمد بن نایف' دومین مقام فرماندهی کشور با 'محمد بن سلمان' پسر 30 ساله پادشاه وجود دارد.
واشنگتن رضایت خاطر کامل از تلاشهای ولیعهد در امر مبارزه با تروریسم دارد. اما اقدامات کشور در زمینه مبارزه با تروریسم باعث شده است تا بگیر و ببندهای ناعادلانه و مجازاتها و تنبیه های بیرحمانه در سطح کشور به مورد اجرا گذارده شود .
تازه ترین مصداق این بی عدالتی صدور حکم اعدام ' علی محمد النمر' است به جرم رهبری تظاهرات ضد دولتی در سال 2012 یعنی زمانی که 17 سال بیشتر نداشت .
علامت دیگر نارضایتی داخلی ؛ زمزمه هایی است که در برخی محافل در زمینه لزوم رویکرد به سلطنت مشروعه و یا حداقل تدوین یک منشور سیاسی به گوش می رسد.
تا زمانی که شهروندان نقشی در اداره مملکت نداشته باشند هیچ راهی هم برای احقاق حقوق آنان وجود نخواهد داشت .
یک فعال سیاسی عربستان در این زمینه بدون ذکر نام گفته است: ' هدف ما, لزوم انجام یک انقلاب نیست , بلکه تحول است'.
در این بحبوحه , یک شاهزاده بی نام و نشان با صحبتهایش آب را گل آلود کرد و با درج یادداشتی در روزنامه 'گاردین' خواستار برکناری پادشاه به دلیل کهولت سن و مشکلات جسمانی و نیز خواهان برکناری ولیعهد شد .
بسیاری از تحلیلگران سعودی و خارجی هنوز هیچ شناختی از شاهزاده جوان؛ 'محمد بن سلمان' ندارند و او را جوانی خام و ناآزموده می شناسند . نگرانیها از آن روی تشدید شده است که نقشی تعیین کننده به این جوان خام در سیاست خارجی سپرده شده است به خصوص در مدیریت مداخله فاجعه بار نظامی عربستان در یمن که هیچ علامتی هم از تمام شدن در آن احساس نمی شود.
طرح های محمد بن سلمان در گشایش های اقتصادی و تنوع اقتصادی برای بسیاری دلگرم کننده بود اما در تصاحب قدرت در مقام مقایسه با هر شاهزاده دیگر سعودی تاکنون او با کنار زدن بسیاری از اعضاء خاندان سلطنتی سعی در حفظ موقعیت خود کرده است.
این دسیسه ها بر موج نارضایتی ها و مشکلات افزوده است چراکه همزمان کشور گرفتار موضوعات اجتماعی است , مشکل سقوط قیمت نفت ؛ 'داعش' , یمن و البته ایران , رقیب اصلی عربستان .
اما این مشکلات هم چندان عامل نگرانی شمار کثیری از اعضای خاندان سلطنتی و نزدیکان آن نیست. این افراد معتقدند که رهبران کشور قادر به مهار این طوفانها هستند .
شاهزاده 'فیصل بن فرهان بن عبدالله آل سعود' از اعضاء کوچک خاندان سلطنتی و رئیس یک شرکت سرمایه گذاری در این باره معتقد است: ' من هیچ نشانی از فروپاشی قریب الوقوع نمی بینم . خاندان سلطنتی به صورت اجماع اداره می شود و چنانچه ضعیف عمل کند مردم آن را رد خواهند کرد . بنابراین دولت همواره موفق خواهد بود مشکلاتش را رفع و رجوع کند '.
آساق**1591**1446

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تجمع مخالفان توافق هسته ای ایران در میدان تایمز نیویورک