نتایج کربن 14 بر کهن‌ترین نسخه‌های قرآن


نشست علمی- تخصصی "نتایج کربن 14 بر روی کهن‌ترین نسخه‌های قرآن" توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا- منطقه خراسان، در این نشست که با حضور پروفسور میشائیل مارکس، پژوهشگر و شرق شناس آلمانی و جمعی از پژوهشگران و محققان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی این مرکز برگزار شد، گزارشی از دستاوردهای آزمایش‌های خاص این پژوهشگر بر روی قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ارائه شد.

میشائیل مارکس، در ابتدای سخنان خود حضور در این بارگاه منور امام رضا(ع) را از افتخارات خود دانست و گفت: شهر مقدس مشهد شهری است که علوم مختلف را در خود جای داده و این علوم، از شرق، غرب، شمال و جنوب در این مرکز جمع شده است.

وی عنوان کرد: میراث کهن و ارزشمندی در مجموعه آستان قدس رضوی موجود است و متون فاخری از قرآن‌های قدیمی پیش از اسلام در این مکان وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

این پژوهشگر و شرق شناس آلمانی در ادامه با اشاره به تحقیقات خود در زمینه جایگاه و سیاق نسخه‌های خطی و قرآن‌های قدیمی، افزود: با مطالعات و تحقیقات بسیاری دریافتیم هیچکدام از قرآن‌های موجود خطی حاوی زمان‌نامه و وقف‌نامه نیستند و از خود این قرآن‌ها‌ نمی‌توانیم به تاریخ نگارش آنان دست یابیم از این رو به تحلیل "سال‌یابی کربن 14"پرداختیم.

وی با بیان اینکه پروژه"تحلیل سالیابی کربن 14" پروژه‌ای 18 ساله است، عنوان کرد: این تحقیقات در فرهنگستان برلین انجام می‌شود و همه گزارش‌ها و هزینه‌ها از سوی هیأت علمی این فرهنگستان انجام می‌شود که اطلاعات کسب شده به صورت رایگان از طریق وب سایت در اختیار تمام دنیا قرار می‌گیرد.

میشائیل مارکس، در رابطه با این پروژه اظهار کرد: این پروژه یک پروژه نسخه شناسانه است، اما هیچگاه تاریخ دقیق داده‌ها را نمی‌توانیم مشخص کنیم، بلکه معیار ما خط‌ شناسی است و هدف مشخص شدن تقدم و تاخر نسخه‌هاست،از این رو به سراغ روشی علمی رفتیم تا دقیق‌تر تاریخ را برای ما مشخص کند.

وی تصریح کرد: این پروژه که نخستین بار به روش کربن 14 به منظور تاریخ گذاری نسخ خطی انجام شد به صورت نظام‌مند به مطالعات و یافته‌های خود می‌پردازد و برای دستیابی به این مهم، به طور عمده به تحقیقاتی بر روی پوست نوشته‌ها اعم از متن قرآن و سایر آثار خطی می‌پردازد.

میشائیل مارکس ادامه داد: از آنجایی که فرایند تولید پوست بسیار پیچیده بوده، با مطالعات بر روی این پوست‌ها دقت سالیانی کربن 14 را می‌سنجیم و همچنین این تحقیقات به ما نشان می‌دهد که پوست نوشته‌ها متعلق به چه دورانی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از2000 برگ نسخه خطی در اختیار ماست، اضافه کرد: در فرایند تهیه نمونه از نسخه‌های خطی باید توجه و دقت زیادی داشت زیرا هر گونه آلودگی، نتایج آزمایش را غیر معتبر می‌کند و موجب می‌شود تاریخ نسخ را قدیمی‌تر نشان دهد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نسخه تیتانیوم و کربن آیفون ۶