سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



باکو: حضور نیروهای ارمنستان در سرزمینهای جمهوری آذربایجان موجب تنش می شود


باکو: حضور نیروهای ارمنستان در سرزمینهای جمهوری آذربایجان موجب تنش می شودایرنا/ وزار ت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد ، حضور غیر قانونی نیروهای نظامی ارمنستان در سرزمینهای جمهوری آذربایجان دلیل اصلی افزایش و ادامه تنش و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است .

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ، ارمنستان به حمله روز گذشته به مناطق مسکونی واقع در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ متهم شده و آمده است: براثر این حمله تنی چند از شهروندان غیر نظامی جان خود را از دست داده و تعدادی نیز مجروح شدند و خسارت قابل توجه به اموال مردم این مناطق نیز وارد شده است .
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ،در بیانیه خود اوضاع جاری در خط مقدم جبهه را متشنج اعلام کرده و افزود: حمله نیروهای ارمنستان با استفاده از سلاح های سنگین از جمله توپخانه به مواضع واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان درخط مقدم جبهه همچنان ادامه دارد .
در این بیانیه اضافه شده است: ارمنستان با استقرار موشک ها و توپخانه های بیشتر در سرزمینهای مورد مناقشه برای تقویت قدرت نظامی خود تلاش می کند و هلی کوپترهای ارمنستان پروازهای مرتب میان این کشور و سرزمینهای جمهوری آذربایجان انجام می دهند .
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین ارمنستان را برای حفظ وضعیت موجود در این مناقشه از طریق تقویت قدرت نظامی خود در سرزمینهای جمهوری آذربایجان ، تغییر ترکیب جمعیت و نیز تغییر غیر قانونی ساختار فرهنگی و فیزیکی این سرزمینها و فعالیت اقتصادی غیر قانونی در این منطقه متهم کرد .
در بخشی از این بیانیه آمده است: ارمنستان برای نقض روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ طرح های گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز طرح اخیر ارایه شده از سوی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را رد کرده و این امر نشانگر حاضر نبودن ایروان برای حل سیاسی این مناقشه می باشد.
در این بیانیه چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صادره در سال 1993 میلادی که در آنها از ارمنستان خواسته شد ، نیروهای خود را بدون قید و شرط از سرزمینهای جمهوری آذربایجان خارج کند ، مورد اشاره قرار گرفته و اضافه شده است : ارمنستان هرگز به آن نتیجه سیاسی که آرزو دارد ، نخواهد رسید .
به گزارش ایرنا، آتش جنگ و درگیری بار دیگر روز شنبه در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شعله ور شد و تبادل آتش میان نظامیان دو طرف جان عده ای از سربازان آذری و ارمنی را گرفت.
خبرگزاری ها پس از مدتها آتش بس قره باغ کوهستانی، روز شنبه هفته جاری این خبر را مخابره کردند: «نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ بر روی یکدیگر آتش گشودند.»
قره باغ حتی قبل از فروپاشی شوروی نیز در وضعیت نه جنگ و نه صلح بسر می برد، اما شرایط منطقه نشان می داد که برای اختلاف افکنی بین دو کشور تازه به استقلال رسیده جمهوری آذربایجان و ارمنستان داوطلب خوبی است.
برخی از کارشناسان نیز پیش از آغاز درگیری در این منطقه هشدار داده بودند که این ناحیه گره کوری را در قفقاز جنوبی ایجاد کرده است و هر لحظه از آن بوی باروت به مشام می رسد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
عزاداری در باکو ( جمهوری آذربایجان )