علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



استعفایی که کم رنگ شد/کیک ۱۸ کیلویی برای تولد دوباره محله هرندی


به گزارش خبرنگار مهر، بعد از وعده رسانه‌ای شده حجت الاسلام امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر تغییر وضعیت محله هرندی تا نوروز و تهدید به استعفا در صورت عملیاتی نشدن این ادعا، شاهد واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان حوزه های اجتماعی و بویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودیم که بسیاری از آن ها این وعده و ادعا را امری نشدنی قلمداد کرده و می‌کنند.

در حالی بازار اظهارنظرها درباره این نابسامانی چند دهه‌ای در محله هرندی همچنان داغ بود، اخبار جدیدی از جمع آوری کارتن خواب های زن و مرد منتشر شد.

سردار ساجدی نیا با اشاره به همین برخوردها با تشکر از ماموران پلیس و همکارانش در پلیس مبارزه با مواد مخدر به خبرنگار مهر گفت: با اشاره به اجرای طرح موفقیت‌آمیز جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در امر مبارزه با موادفروشان و معتادان، متاسفانه آمار رو به رشد معتادان متجاهر و خطرناک در سطح شهر باعث شده تا این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به ویژه پایتخت‌نشینان تبدیل شود.

وی ادامه داد: از نخستین ساعات بامداد شنبه تا ظهر روز یک شنبه گذشته و تنهادر ۴۸ ساعت مامورها موفق به جمع آوی و شناسایی  ۳هزار معتاد متجاهر در محدوده محله هرندی، شوش شده اند که این طرح برای پاک کردن چهره پایتخت از وجود معتادان متجاهر ادامه دارد.

بوستان هرندی مدت ها در قرق کارتن خواب ها و معتادان بود و اهالی محله حتی رغبتی برای قدم زدن در این بوستان نداشتند. شهرداری تهران بارها و بارها به شهروندان محله وعده ساماندهی داده بود، اما این وعده ها هیچ گاه عملی نشد. کار به جایی رسید که برخی اهالی شخصا وارد عمل شده و اقدام به برخورد با کارتن خواب ها و بیرون راندن آن ها از بوستان کردند.

احمد کثیری، یکی دیگر از معتمدان محل با اشاره به وضعیت نابسامان محله و بوستان گفت: اوایل این‌ها را از بوستان، کیش می‌دادیم. تعدادشان «این همه» نبود. اما کم کم تعدادشان به چند هزار نفر رسید. این ها ماشین آتش زده‌اند، ایدز و هپاتیت دارند، گوشواره از گوش دخترها کنده‌اند، اهالی را با سرنگ آلوده تهدید می‌کنند. به خاطر همین مدت هاست ما اصلا از این پارک عبور نکرده ایم.

اما امروز فضای پارک تغییر کرده است. دور تا دور را صندلی گذاشته اند، صدای خنده بچه ها توی بوستان رها شده است و خیلی ها با دوربین های موبایلشان از محمدرضا حسینیان، مجری تلویزیون عکس و فیلم می‌گیرند.

ایرج نوجوان یکی از معتمدان محله هرندی با اشاره به مراسم «جشن میلاد مهر در محله امید»، گفت: چندی پیش بر اساس وعده‌هایی که شهرداری و آقای امرودی داده بود، ۴۰۰ زن معتاد را از بوستان هرندی جمع‌آوری کردند. چند روز بعد هم جمع‌آوری مردان آغاز شد و دیروز حدود ۳۰۰ کارتن‌خواب معتاد را از این بوستان خارج کردند.

وی با اشاره به آرامشی که در محله ایجاد شده، گفت: می‌توانم به طور تقریبی بگویم حدود ۸۰ درصد محدوده از وجود کارتن‌خواب‌ها و معتادان پاکسازی شده، ۲۰ درصد بقیه هم کارتن‌خواب‌هایی هستند که تک و توک در بوستان و محله گشت می‌زنند و با دیدن نیروی انتظامی بلافاصله خود را پنهان می‌کنند.

این نوجوان با بیان این مطلب که امروز بعد از سال‌ها در بوستان هرندی، نماز ظهر را به صورت جماعت خواندیم، گفت: الان در پارک هرندی کارتن‌خوابی نمی‌خوابد بلکه هر از گاهی از آنجا تردد می‌کند.

وی اضافه کرد: آنقدر حضور فشرده کارتن‌خواب‌ها را در اینجا دیده‌ایم که این تعداد اصلاً به چشم‌مان نمی‌آید.

صدای مجری برنامه بلند می شود که می گوید: در هر تولدی رسم ما این است که کیک ببریم، این کیک ۱۸ کیلویی را هم می خواهیم به مناسبت تولد دوباره محله امید بین اهالی تقسیم کنیم.

برش اول را پدر یکی از شهدای محله می زند و بعد نوبت به بچه های ۶ و ۷ ساله می رسد.

حاجی‌زاده یکی دیگر از معتمدان محله هرندی است. او با بیان این مطلب که هنوز فروشنده‌ها در محله دیده می‌شوند، گفت: در حال حاضر بیشتر فروشنده‌ها اطراف زمین فوتبال بوستان پرسه می‌زنند.

وی اضافه کرد: فعلا در فاز اول، مصرف‌کننده‌ها را جمع کردیم و امیدوارم دستگیری فروشنده‌ها هم هر چه سریعتر آغاز شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: با این حال الان آنقدر کارتن‌خواب معتاد از این بوستان خارج کردند که ساقی‌ها، کسی را برای فروش مواد پیدا نمی‌کنند.

دور تا دور صندلی هایی که خنده های کودکانه را در خود جای داده اند، افرادی را می توانی ببینی که کاسبی شان به خطر افتاده است.

عابد ملکی شهردار منطقه ۱۲ که در این برنامه حضور داشت، با اشاره به برگزاری جشن تولدی برای محله امید، گفت: همانطور که می‌بینید در مرحله اول جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر از سطح محله هرندی، بوستان و حتی منطقه ۱۲ آغاز شده و با همکاری دستگاه‌های ذیربط و به ویژه حضور پررنگ شهرداری و نیروی انتظامی، قول‌های معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران عملی شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این عنوان می‌شد دستگاه‌های مختلف در این زمینه ورود جدی ندارند، گفت: نمی‌شود گفت آنها پای کار نمی‌آمدند یا فعالیتی نداشتند اما جمع شدن آنها دور هم و برنامه‌ریزی واحد، موضوعی بود که با پیگیری‌های شهردار تهران عملیاتی شد.

شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به این سؤال که یکی از انتقادهای اهالی، موادفروشان هستند و به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران، گام اول در محله هرندی، مقابله با جرم است چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، گفت: به زودی و پس از جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها از سطح بوستان و منطقه و با صحبت‌هایی که با قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی شده، برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در دستور کار قرار می‌گیرد.

ساکنان محله هرندی بعد از سال ها فراموشی وعده ها از سوی مسئولان، از آرامش محله شان صحبت می کنند. می گویند آرامش به این محله باز گشته است. می گویند چند سال بود نفسمان بند آمده بود از این حجم آسیب.

توی محله هرندی که راه بروی، هنوز هم بالای سر هر سطل بزرگ آشغال، کارتن خواب و معتادی را مشغول جست و جو می بینی. ساقی ها هم هنوز ناامید نشده اند. باید دید معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران می تواند گام های بعدی اش را هم بردارد و محله را به آرامش کامل برساند؟

 


ویدیو مرتبط :
تغییر رنگ کیور مرماید به ابی کم رنگ کم رنگ