نماینده منتخب تهران:نفوذ از طریق اصلاح طلبان ممکن نیست


عبدالرضا هاشم‌زایی با 72 سال سن، مسن‌ترین نماینده مجلس دهم و رئیس سنی در نخستین جلسه از شکل گیری این مجلس است. او که عضو هیات رئیسه مجلس دوم، فرماندار فردوس و مشاور اسحاق جهانگیری در وزارت صنایع و معادن در دولت دوم اصلاحات بوده، به گفته خودش از پنج نفر اول در فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت بوده اما نمی‌داند که چرا یکباره تصمیم می‌گیرند که فهرست را به ترتیب حروف الفبا تنظیم کنند و او با این سوابق، سی‌امین نفر این فهرست می شود! البته با تکیه بر سوابقش و اینکه خود را چهره‌ای «نام آشنا» برای مردم می‌داند، می‌گوید که از قرار گرفتن در انتهای لیست، «استرسی» به او وارد نشده اما حامینانش دچار این دغدغه بوده‌اند که مبادا در رقابت با اصولگرایان او نتواند به مجلس دهم راه یابد. رقابتی که باعث مشهورتر شدن هاشم‌زایی شد. چرا که در اخبار یکی دو روز پایانی شمارش آرای نمایندگان، نام او و حدادعادل بالا و پایین می‌شد و رقابت این دو برای کسب کرسی سی‌ام تهران در ذهن اهالی پایتخت ماندگار شده است.

او که می‌گوید به اصرار همسرش برای نامزدی در انتخابات مجلس، وارد عرصه رقابت شده است؛ این روزها به اصرار همسرش ناگزیر است که پاسخ تمام تلفن‌هایش را هم بدهد. چرا که او تاکید دارد که هاشم‌زایی به عنوان نماینده ملت باید پاسخگو باشد. البته این منتخب تهران نیز شخصا به دنبال پاسخگو کردن مسئولان در قبال اجرای قانون اساسی است و این را مهمترین برنامه‌اش برای ورود به مجلس می‌نامد. او بر این باور است که پس از رفع موانع قانونی برای مجریان قانون اساسی، باید به سراغ ابزارهای نظارتی حتی سوال از رئیس جمهور رفت تا با فضاسازی، افکار عمومی مطالبه گر اجرای قانون اساسی شود و همگان خود را ملزم به اجرای آن بدانند.

او در میان مجالس نه گانه، مجلس دوم را معتدل و موفق می‌داند و سه مجلس اخیر را به دلیل عدم حضور جناح چپ یعنی اصلاح طلبان، مجالس «شکست خورده‌ای» معرفی می کند.

هاشم‌زایی که پشیمان است چرا با رد اعتبارنامه یکی از نمایندگان مجلس دوم موافقت کرده، ابایی ندارد که بگوید سخنان حاشیه ساز قاضی پور در شان مجلس نیست و باید در بررسی اعتبارنامه وی مورد دقت قرار گیرد. این منتخب تهران به سخنان کسانی که مدعی نفوذپذیری اصلاح طلبان هستند هم پاسخ داده و آن اینکه نفوذ از کانال منتقدان صورت نمی گیرد بلکه از جانب کسانی صورت می گیرد که ظاهرا تسبیح به دست دارند و مد «ولاالضالین» نمازشان را هم می کشند!

مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با او را که در آخرین روزهای سال 94 در کافه خبر برگزار شد را در ادامه بخوانید:

اعضای لیست امید با شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» از مردم برای حضور در مجلس دهم رای گرفتند. مهمترین برنامه‌های اعضای این لیست از جمله شما برای تحقق این شعار چیست؟

اولویت من در زمینه سیاست داخلی، «اجرای کامل تمامی اصول قانون اساسی» است. مجلس می‌تواند از دولت و همه نهادها بخواهد که به قانون اساسی پایبند باشد.

یعنی تاکید شما در این زمینه بر بعد نظارتی وظایف نمایندگی است...

بله. یکی از کارهای مجلس، «فضا سازی» است. مجلس باید به گونه ای فضا سازی کند که افکار عمومی از مجریان بخواهند که پایبند به قانون باشند. وقتی مردم به قانون اساسی رای داده اند، باید تمامی اصول آن در کشور اجرا شود. اگرچه مجلس، مسئول اجرای قانون اساسی نیست، اما دولت فرزند مجلس است. اگر مجلس برای اجرای برخی اصول قانون اساسی، نیازمند قوانین عادی است، یا لایحه بیاورد و یا از مجلس بخواهد در قالب طرحی آن را مصوب کند. علاوه بر این باید به مجلس گزارش بدهند تا مردم بدانند که چرا اصولی از قانون اساسی اجرایی نشده است. ما به عنوان نماینده مجلس، سوگند می خوریم که به قانون اساسی پایبند باشیم.

منظورتان این است که در ازای سوگندی که خواهید خورد، موضعی پرسشگر در مقابل دولت خواهید داشت که چرا مثلا اصولی از قانون اساسی اجرایی نشده است؟

بله. در قالب سوال و تذکر. البته اگر خلاء قانونی وجود داشته باشد هم می کوشیم به دولت کمک کنیم. هرچند که ما در اکثر موارد دچار «تورم قوانین» هستیم که بعضا قابل اجرا نیست و نیازمند تنقیح هستند. ما با تاکید بر اجرای قانون اساسی، می توانیم متناسب با قولی که به مردم داده ایم، چنان فضا سازی کنیم که همه دستگاه ها از جمله دولت، خود را موظف به اجرای قانون اساسی بدانند.

رئیس جمهور هم برای اجرای قانون اساسی سوگند یاد کرده‌اند. اگر اصولی از قانون اساسی اجرایی نشده باشد، ممکن است از موضع پرسشگری‌ای که به آن اشاره کردید، کار را به سوال از رئیس جمهور بکشانید؟

اگر لازم باشد بله. البته چون به دنبال تعامل و همدلی با دولت هستیم، نمی‌خواهیم دعوا راه بیندازیم. ابتدا بررسی می‌کنیم که علت عدم اجرای برخی اصول قانون اساسی چیست و می‌کوشیم موانع اجرایی آن را برطرف کنیم. «سوال از رئیس جمهور» برای زمانی است که مساله حاد شده باشد. چهره هایی همچون من که سابقه نمایندگی مجلس و کارهای اجرایی دارد، با ساختار نظام جمهوری اسلامی آشنا هستند. حداقل کاری که من به عنوان یک نماینده مجلس می‎توانم انجام دهم این است که به افکار عمومی اعلام کنم که مثلا در مورد اقوام، این قوانین تا کنون اجرا نشده است. ممکن است بسیاری از مردم ما هنوز قانون اساسی را نخوانده باشند و به حقوقششان در این قانون آشنایی نداشته باشند.

من در اولین نطقم در مجلس از مردم خواهم خواست که در خانه‎هایشان یک نسخه قانون اساسی داشته باشند و آن را بخوانند. بدون اینکه بخواهم در کشور دعوا راه بیاندازم، معتقدم که نمایندگان مجلس اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل باید بر اجرای قانون اساسی تاکید کنند.

اگرچه دولت مجری قانون اساسی است اما عدم اجرای برخی از اصول آن چه بسا چندان بر عهده دولت نیست. مثل اصل آزادی برگزاری تجمعات عمومی بدون سلاح. نسبت به نهادهای مانع اجرای برخی اصول قانون اساسی، چه نوع نظارتی در مجلس خواهید داشت؟

اجرای برخی از اصول قانون اساسی، آنا درد مردم نیست. باید بر اساس نیازهای مردم، اولویت بندی کنیم. منظور من از نظارت بر عملکرد دولت به منظور اجرای قانون اساسی، صرف واژه «دولت» به منظور کابینه و وزرا نیست، بلکه مجموعه نظام جمهوری اسلامی است. مجلس بر اساس قانون اساسی، بر تمامی امور می‌تواندنظارت داشته باشد. یعنی نظارتش تنها بر دولت نیست و شامل نهادهای قضایی و نظامی هم می شود.

ما باید افکار عمومی را به گونه ای تهییج کنیم که همگان اجرای قانون اساسی را تکلیف و وظیفه خود بدانند. شما تنها به یکی از اصول قانون اساسی اشاره کردید. اما ما اصول متعددی مثلا درمورد ادیان و مذاهب داریم. بر اساس سوگندی که برای اجرای قانون اساسی می خوریم باید به دنبال این مساله باشیم.

علی القاعده دولت ها می خواهند از مسائل و مشکلات کلانی مثل آلودگی هوا، شکاف بین نسل‌ها، شکاف طبقاتی، آسیب های اجتماعی و ... فرار کنند و در این زمینه مسئولیتی نپذیرند. اما مجلس با هشدارهایش می تواند این مسائل را زنده نگه دارد تا در اذهان عمومی فراموش نشود. تکرار این هشدارها سبب می شود تا دولت بگوید که برای اجرای اصولی از قانون اساسی یا برطرف کردن برخی معضلات با چه موانعی روبروست و مجلس می تواند در حدود اختیاراتش به دولت کمک کند.

لیست امید به لیست حامیان دولت در فضای سیاسی و رسانه‌ای معروف شد. جناح مقابل هم پس از پیروزی این لیست مدعی شد که مجلس دهم با دولت یازدهم مماشات خواهد کرد. اما آنچنانکه از سخنان شما بر می‌آید نزدیکی‌های لیست امید با دولت، مانع از انجام وظایف نمایندگی نخواهد شد. همینطور است؟

بله. دولت باید خودش را فرزند مجلس بداند. همه والدین، بر عملکرد فرزندان خود نظارت می‌کنند اما این هیچگاه به دشمنی تبدیل نمی‎شود. من معتقدم که در سالهای اخیر گاهی نظارت بر دولت، تبدیل به دشمنی با دولت شده است. من معتقدم مجلسی می تواند در راس امور باشد که علاوه بر قانون گذاری، نظارت دقیق و با قدرتی داشته باشد. رفتار یک نماینده مجلس باید به گونه ای باشد که دولت در حالی که او را دوست و برادر خود می‎داند، از نظارت او نیز حساب ببرد.

برای بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خودش که «در راس امور باشد»، علاوه بر تاکید بر وظایف نظارتی نمایندگان، چه برنامه دیگری دارید؟

یکی از نقیصه های موجود در دولت، مجلس و ادارات و .... فراموشی «تفکر ملی» است. نمایندگان مجلس باید «بخشی نگری» را فراموش کنند. البته این به معنای فراموش کردن مردم حوزه انتخابیه و مسائل آنان نیست. اما همه دغدغه یک نماینده هم نباید جاده کشی به حوزه انتخابیه و برق رسانی به فلان روستا و ... باشد. اینها در واقع وظایف دولت است که با بخشی نگری یک نماینده دنبال می شود. حال آنکه «بخشی نگری» یک آفت است. بویژه در مجلس.

من در زمان تصویب ن&


ویدیو مرتبط :
سخنرانی كوبنده پزشكیان نماینده اصلاح طلبان در مجلس