فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گبرلو:تلنگر جدى «خاکستر و برف» به جامعه‌اى که دچار قضاوت نادرست است


به گزارش  خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی فیلم «خاکستر و برف» به کارگردانی «روح ­اله سهرابی» و تهیه ­کنندگی «فرهاد گلی» که این روزها بر پرده سینماها است، شب گذشته در سالن سینما هویزه مشهد برگزار شد.

در این نشست که جمع کثیری از دانشجویان رشته­های مختلف، به ویژه دانشجویان رشته سینما حضور داشتند، «روح­ اله سهرابی» کارگردان فیلم ، «سید مرتضی مصطفوی» نویسنده فیلمنامه از عوامل سازنده فیلم در کنار «محمود گبرلو» کارشناس و منتقد حضور داشتند که پس از نمایش فیلم، گبرلو فیلم را نقد کرد.

در ابتدای نشست، محمود گبرلو که برای نخستین بار پس از تعطیلی هفت به تهیه کنندگی او در یک نشست سینمایی حاضر می شد از نوع نگاه کارگردان و جسارت وی در رفتن به سمت یک سینمای پیشرو و دارای سبک قدردانی کرد.

گبرلو با شمردن برخی از وجوه مثبت فیلم به ویژه کارگردانی حساب شده، خلاقانه و تاثیرگذار فیلم، همچنین تدوین فوق العاده که به خوبی به حس مخاطب احترام می‌گذارد، از فضای بصری انتخاب شده برای فیلم تمجید کرد.

تلنگر جدى به جامعه اى که دچار قضاوت نادرست شده است

گبرلو درباره احتمال شباهت خاکستر و برف با آثارى چون بوسیدن روى ماه که از طرف سوی برخی مخاطبین مطرح شد گفت: خاکستر و برف داراى مضمونى کاملا متفاوت تر از آثار مشابه خود است و این فیلم برخلاف آنچه از ظاهر روایت قصه برمى‌آید که در نگاه اول انتظار یک مادر شهید را به تصویر مى کشد معتقدم درباره قضاوت هاست. معتقدم قضاوت مهمترین حرف این فیلم است و تلنگر جدى خاکستر و برف به جامعه اى ست که دچار قضاوت نادرست شده است.

مجری و تهیه کننده پیشین برنامه هفت ادامه داد: واقعا باید به فیلمسازى چون روح اله سهرابى تبریک و خسته نباشید گفت که در دومین گام سینمایى خود با جسارت تمام به سراغ مضمون بسیار مهم قضاوت رفته و خوشبختانه در اجراى آنچه در ذهن داشته موفق عمل کرده است.

گبرلو گفت: طبیعتا هر فیلم نقاط ضعف و قوتى دارد که مهم برآیند کلى اثر است و ما در خاکستر و برف با فیلمى مواجه هستیم که کارگردان اثر با هوشمندى و زیرکى خاصى به یکى ازمهمترین چالش هاى امروز جامعه ما که همان قضاوت است پرداخته و ظاهرا ترسى از تبعات بعدى حرفى که مى خواهد بزند هم نداشته است.

چرایی تعویق سه ساله اکران خاکستر و برف

این کارشناس و منتقد سینما با اشاره به حواشى به وجود آمده درباره خاکستر و برف اظهار داشت: یکى دیگر از نکات جالب این فیلم اینکه سهرابى کاملا زیرکانه حرف ها و اعتراضاتى که خود به دلیل پست مدیریتى اش نمى توانسته بر زبان بیاورد در ادبیات و گفتار شخصیت هاى فیلمش گنجانده است و اندیشه خود را اینگونه ارایه کرده که همین مقدار از نقد را هم خیلى ها برنتابیدند و موقع اکران درجشنواره حواشى خاصى براى فیلم به وجود آوردند تا جایى که اکران آن سه سال به تعویق افتاد.

چند سکانس حساس فیلمنامه تولید نشد

در ادامه «سید مرتضی مصطفوی» نویسنده فیلمنامه خاکستر و برف با ارائه توضیحاتی در خصوص شکل گیری ایده اولیه و رسیدن به فیلمنامه نهایی، از تولید نشدن چند سکانس حساس فیلمنامه ابراز گلایه کرد.

مصطفوی گفت: اگر چه باید قدردان گروه تهیه و تولید این اثر سینمایی به ویژه کارگردان فیلم باشیم اما بی شک اجرای صد در صدی فیلمنامه کمک شایانی به ایجاد ارتباط بیشتر و ملموس تر مخاطب با فیلم می کرد.

 سپس مخاطبان حاضر در سالن به اظهارنظر در باره فیلم و طرح سوالات خود از کارگردان، فیلمنامه نویس و منتقد پرداختند.

داستان فیلم یک جریان بسیار کوچک از کلیت حاکم بر جامعه ماست

مصطفوی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین «حس می شود فیلمنامه دارای بن‌مایه کافی برای ارتباط گیری مخاطب با فیلم نیست» گفت: آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده است به عنوان یک جریان بسیار کوچک از کلیت حاکم بر جامعه ماست و من دغدغه ای برای پرداختن به جزئیات این اتفاق نداشتم.اساسا معتقدم آنچه از قصه را که نباید گفت، می‌توان نگفت و به جای آن مسائل مهمتر و دغدغه های اصلی تر را طرح کرد.

نویسنده فیلمنامه خاکستر و برف افزود: اصلی ترین مسئله و حرف من در خاکستر و برف جایگاه و ساحت شهید و مادر شهید است و لذا نیازی نبود تا به عناصر دیگر قصه پرداخت شود.

«خاکستر و برف» را اگر امروز می‌ساختم بی شک تغییرات قابل توجهی داشت

در ادامه نشست سهرابى کارگردان فیلم ضمن توضیح درخصوص چند و چون تولید فیلمش، از توجه ویژه خود به نمادها و اِلمان ها واستعاره ها در فیلم اشاره کرد و گفت: خاکستر و برف خروجى ذهنى من در سه سال پیش است و اگر قرار بود چنین فیلمى را امسال جلوى دوربین ببرم بى شک تغییرات قابل توجهى در آن ایجاد مى کردم تا همین اندک انتقاداتى که بعضا به فیلم وارد مى شود نیز به حداقل برسد.

سهرابى در پایان نشست با توجه به شور و هیجان حاکم بر جلسه و استقبال از این برنامه، از گروه هنر و تجربه در مشهد و به کترعرب زاده که از جمله اساتید سینمایى در مشهد است به طور ویژه تقدیر کرد.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
قضاوت نادرست