سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بهشتی پور: با تصویب قطعنامه ۱+۵، آژانس فقط بر تعهدات فنی ایران نظارت می‌کند


بهشتی پور: با تصویب قطعنامه ۱+۵، آژانس فقط بر تعهدات فنی ایران نظارت می‌کند

ایلنا/ یک کار‌شناس مسائل سیاست خارجی گفت: با تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵، آژانس موظف است تا در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای حکام گزارش دهد و بر تعهدات فنی ایران نظارت داشته باشد.

حسن بهشتی‌پور با اشاره به قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ برای مختومه اعلام کردن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی گفت: قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ برای مختومه کردن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی نسبت به قطعنامه‌های قبلی دارای تفاوت‌های بسیاری است.

وی ادامه داد: در قطعنامه قبلی شورای حکام و به ویژه نسبت به قطعنامه نهم علیه ایران که در فوریه ۲۰۰۶ صادر شد و پرونده ایران را برخلاف اساسنامه آژانس به شورای حکام ارسال کرد‏، طرف مقابل از احتمال انحراف در پرونده ایران سخن می‌گفت و اتهام‌های سنگینی را در قالب مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد می‌کرد و خواستار تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌شد اما در این فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قالب برجام به رسمیت می‌شناسد.

این تحلیلگر مسائل هسته‌ای با بیان اینکه قطعنامه گروه ۱+۵ پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را برای همیشه مختومه می‌کند، اظهار داشت: بر اساس این قطعنامه، عملا ۱۲ قطعنامه صادر شده علیه ایران را لغو می‌کند و آن‌ها را باطل می‌سازد و این نکته بسیار مثبتی است و ما باید خوشحال باشیم که یک اتهام بزرگ علیه ایران برداشته می‌شود و دروغ بزرگ پی‌ام‌دی را مختومه می‌کند.

بهشتی‌پور با اشاره به بند ۱۱ و ۱۳ قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ تصریح کرد: بر اساس این بند‌ها پی‌ام‌دی برای همیشه از دستورکار آژانس خارج شده و پرونده مختومه می‌شود و از این پس آژانس موظف است تا در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای حکام گزارش دهد و بر تعهدات فنی ایران نظارت داشته باشد.

وی افزود: این در حالی است که از فروردین ۸۷ به بعد، در گزارش‌های محمد البرادعی و یوکیا آمانو سرفصلی در خصوص مسئله مطالعات ادعایی و سپس ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشت که هر برگ آن گزار‌ش‌ها، پرونده ایران را سنگین‌تر می‌کرد.

رئیس پیشین شبکه العالم با بیان اینکه با مختومه شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی راه برای پرونده‌سازی علیه ایران در آینده دشوار‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر ایران بر اساس مقررات پادمانی، پروتکل الحاقی و برجام عمل نماید، نه تنها میزان شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد بلکه بهانه‌ها را هم برای پرونده‌سازی علیه ایران از امریکا و هم‌پیمانانش گرفته‌ایم و آن‌ها را خلع سلاح کرده‌ایم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه با تصویب این قطعنامه، فصل جدیدی از روابط ایران و آژانس آغاز خواهد شد، ابراز داشت: این قطعنامه می‌تواند به روند عادی‌سازی روابط ایران با آژانس کمک شایانی بکند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تصویب نسخه جهش صادراتی پس از تصویب قطعنامه