سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پتانسیل‌های عجیب تجارت ایران و تایلند/ صادرات سگ‌ماهی و واردات تایر بادی


پتانسیل‌های عجیب تجارت ایران و تایلند/ صادرات سگ‌ماهی و واردات تایر بادیاقتصاد نیوز/ سطح مبادلات تجاری ایران و تایلند در یک دهه اخیر با فراز و فرودهای بسیاری مواجه شده که در کنار این، اقلام مبادله شده بین این دو کشور هم قابل توجه است.

با سفر معاون اقتصادی نخست‌وزیر تایلند به ایران، همایشی درباره «فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و تایلند» برگزار شد. محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این همایش که با حضور معاون اقتصادی نخست‌وزیر تایلند و جمعی از تجار و بازرگانان دو طرف برگزار شده، از امضای موافقت‌نامه بازرگانی برای تسهیل تجارت دو کشور خبر داده و اظهار امیدواری کرده که دو کشور بتوانند از این موضوع فراتر رفته و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و تجارت آزاد را بین دو کشور پایه‌ریزی کنند. آن طور که ایسنا گزارش داده، رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین یادآوری کرده که در حال حاضر ایران و تایلند فقط نقش 10 تا 15 درصدی از تجارت با یکدیگر دارند. اما تجارت ایران و تایلند در 10 سال اخیر چه روندی را طی کرده است؟

بررسی جزئیات تجارت ایران و تایلند در یک دهه اخیر نشان می‌دهد روند تجارت دو کشور در این بازه زمانی نوسان‌های زیادی داشته است. صادرات ایران به تایلند اگرچه حجم بسیار پایینی دارد، اما در یک دهه اخیر در مجموع افزایش قابل توجهی داشته است. در سال 85 ایران معادل 19 میلیون و 300 هزار دلار کالا به تایلند صادر کرده است. صادرات ایران به این کشور در سال 93 به میزانی معادل 163 میلیون و 400 هزار دلار رسیده و در 9 ماهه سال 94 نیز معادل 100 میلیون و 500 هزار دلار بوده است.

اطلاعات رسمی گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد واردات ایران از تایلند در یک دهه اخیر با از سر گذراندن نوسان‌های زیاد، در نهایت کاهشی قابل توجه داشته است. در حالی که میزان واردات ایران از این کشور در سال 85 معادل 359 میلیون و 600 هزار دلار بوده، در سال 93 به ارزشی معادل 212 میلیون و 100 هزار دلار کاهش یافته و در 9 ماهه سال 94 نیز به میزانی معادل 169 میلیون و 900 هزار دلار رسیده است.

ایران و تایلند چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، «محصولات از آهن یا فولاد به صورت طومار»، «محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد(با کد تعرفه 72071100)»، «اوره»، «محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد(با کد تعرفه 72071200)»، «آهن و فولاد»، «موم‌های مصنوعی و موم‌های آماده» و «انواعی از سگ‌ماهی و کوسه» اقلام عمده صادراتی ایران به تایلند در 9 ماهه سال 94 هستند. در همین بازه زمانی، اقلام عمده واردشده به ایران از تایلند عبارتند از: «تخته فیبر تراکمی متوسط (mdf)»، «وسایل نقلیه حمل و نقل کالا»، «انواع دیگر تخته‌های فیبری از چوب»، «ذرت شیرین نپخته یا پخته‌شده»، «انواعی از یخچال»، «نخ و طناب از کائوچوی ولکانیزه» و «تایر بادی از کائوچو».

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
Iran Exporting goods & Potentials, Bushehr province پتانسیل صادرات کالا بوشهر ایران