پاسخ جالب روحانی درباره رابطه ایران-آمریکا


باشگاه خبرنگاران جوان: حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری که در رم برگزار شد، با بیان اینکه خواستار مشارکت و همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ایتالیا هستیم، گفت: در این زمینه 14 سند همکاری میان ایران و ایتالیا با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور در زمینه‌های مختلف همچون انرژی، حمل و نقل به امضاء رسیده است.

وی تاکید کرد: در دوران تحریم، شرایط برای ایران و اتحادیه اروپا باخت_ باخت بود و ما با بقیه کشورها در شرایط تحریم کار می‌کردیم، لذا کشورهایی که در فضای تحریم ضرر کردند، کشورهای اروپایی بودند چراکه دارای روابط خوب اقتصادی و سنتی از گذشته بودند که با تحریم شرایطی پیش آمد که آنها از فضای فعالیت در ایران محروم شدند.

رئیس جمهور افزود: با تحریم شرایطی پیش آمد که آنها از فضای فعالیت در ایران محروم شوند، امروز که شرایط برد_ برد است، شرایط برد-برد ررنگ‌تر و بیشتر میان ایران و کشورهای اروپایی جود دارد.

روحانی تصریح کرد: این گام و این سفر بعد از برجام از ایتالیا شروع شد و به دلیل دو تمدن بزرگ که از دیرباز رم باستان و ایران کهن باهم ارتباط فرهنگی، تمدنی و اقتصادی داشتند، در دهه‌های گذشته و سالهای قبل از تحریم روابط خوب اقتصادی میان دو کشور وجود داشت، تا جایی که ایتالیا در مقاطعی اولین شریک اقتصادی ایران بود.

رئیس جمهور ادامه داد: سوابق بسیار خوبی در حافظه مردم ایران نسبت به کارآفرینان ایتالیا و مردم این کشور وجود دارد و این زمینه مناسبی را برای همکاری‌ها فراهم می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکرات میان با مقامات ایتالیایی صرفا اقتصادی نبود، گفت: در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش علمی، دانشگاهی، فناوری، آثار باستانی، مرمت آثار باستانی، توسعه گردشگری و همچنین راجع به مسائل مهم منطقه‌ای ما باهم گفتگو کردیم.

وی با اشاره به دیدارش با پاپ فرانسیس نیز اظهار داشت: در دیدار با پاپ بنده در مورد مسائل معنوی و دینی، همچنین اقداماتی که بخش تبلیغات دینی و مذهبی در سراسر جهان باید انجام دهد و اهداف مشترکی که وجود دارد، افکارمان را بسیار نزدیک دیدم، ما هردو راجع به محو سلاح‌های کشتار جمعی در جهان و اقداماتی که مبلغین اسلامی، مسیحی و دیگر ادیان باید انجام دهد، در بخش مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و مبارزه با تروریست و جهان عالی از خشونت، افراط و ترور و همچنین در زمینه تبیین آزادی بیان گفتگو و محکوم کردیم.

روحانی افزود: در دیدار با پاپ ادیان آسمانی مورد بررسی قرار گرفت و ما در این راستا بر این امر تاکید داشتیم که این ادیان اهداف مهم و واحدی دارند و جدا از هم نیستند و ما همواره در جهت حفظ امنیت جهان اقدام می کنیم.رئیس جمهور تاکید کرد: در این سفر از رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا برای بازدید از ایران دعوت بعمل آوردم که قبول کردند در فرصت آینده هر دو مقام از کشورمان بازدید کنند، که این حضور موجب استحکام روابط دو کشور می‌شود و امیدواریم حاصل این دو سفر به نفع ایران، ایتالیا، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه باشد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما در زمینه اقتصادی طرح های مختلفی داریم، تصریح کرد: شعاع این طرح ها محدود به ایران و ایتالیا نیست و تمام مناطق را فرا خواهد گرفت در شرایط پسابرجام خواست ما این است که بخش خصوصی و دولتی در سرمایه‌گذاری،‌ ورود فناوری‌های نو در ایران و استفاده از یک بازار مشترک فرامنطقه ای اقدامات مناسبی داشته و بهره‌برداری مناسبی داشته باشد.

وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره دیدارتان با پاپ واتیکان و صحبت‌هایی که میانتان رد و بدل شد توضیحاتی ارائه دهید، و همین طور آیا پاپ سفری به ایران دارند، اظهار داشت: دیدارم با پاپ بسیار خوب بود. درباره مسائلی که با هم گفتگو داشتیم اتفاق نظر داشتیم. موضوعمان درباره ادیان بود.

روحانی افزود: در دین اسلام اگر مسلمانی به پیامبر اسلام ایمان داشته باشد اما به پیامبران گذشته ایمانی نداشته باشد ایمانش کامل نیست. ایمان کامل در اسلام ایمان به پیامبر، کتاب اسمانی و گذشتگان است. همانطور که قرآن برای ما مقدس است انجیل و تورات نیز مقدس بوده و پیامبران بزرگ الهی قابل احترام‌اند.

رئیس جمهور در ادامه به صحبت های پاپ اشاره کرد وگفت: وی نیز تعبیرات خوبی درباره ادیان داشت و بر این امر معتقد بود که همیشه باید ندای آسمانی را با گوش دل بشنویم و این ندا دائمی است. از نفوذ خود و عالمان اسلامی برای مهار سلاح کشتار جمعی باید استفاده کرد . متاسفانه مردم ما قربانی سلاح‌های شیمیایی‌اند و ما به این امر اذعان داریم که این سلاح‌ها بسیار خطرناک‌ است.

رئیس قوه مجریه همچنین تصریح کرد: بنده با پاپ درباره مسئله منطقه‌ای صحبت کردم؛ در این راستا تبیین آزادی بیان مورد توجه و توهین به ادیان مختلف مردود شناخته شد و بر این امر تاکید شد که باید به همه ادیان الهی احترام گذاشت و ایجاد شکاف و اختلاف افکنی در جوامع بشری به نفع کسی نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایا شما از مجسمه‌های ایتالیایی که در محل نشست خبریتان بود، خبر داشتید یا خیر؟، گفت: این موضوع مربوط به خبرنگاران و روزنامه نگارانی است که بیشتر به آن علاقمندند درباره آن صحبت کنند، چیز خاصی درباره آن ندارم و قبلا هم نداشتم و مردم ایتالیا بسیار مهمان دوست‌اند و بسیار علاقمندند که به میهمانشان خوش بگذرد.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفر شما به ایتالیا می تواند مقدمه‌ای برای توسعه روابط میان روم و تهران شود،  دورنمای این روابط را چگونه ترسیم می کنید، اظهار داشت: قبل از این سفر دورنمای مثبتی داشتم و به علت سفر مقامات سیاسی، اقتصادی و بخش های خصوصی اروپایی به ایران تردیدی ندارم. بعد از توافق فضای مثبتی برای همکاری با اروپا دارم.

رئیس جمهور اضافه کرد: این ارتباط با اروپا منجمد شده بود اما امروز آفتاب همکاری را بر روی این یخ‌ها مشاهده می کنم و این روابط بهتر از  گذشته خواهد بود. کارافرینان می دانند خواست ایران تجارت نیست و عمدتا به دنبال سرمایه گذاری و ورود فناوری‌های نو است، همکاری‌هایی که منجر به صادرات محصول مشترک ما برای منطقه و جهان است در شرایط فعلی بیشتر خواهد شد.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: به دنبال تفاهمات صورت گرفته و اسناد به امضا رسیده نقش راه بین ایران و ایتالیا نشان دهنده این است که همکاری‌های ما در بخش‌های مختلف چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از روابط ایران و عربستان بعد از اتفاق اعدام شیخ نمر چیست و این اتفاق چه تاثیری در مذاکرات سوریه دارد، اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشور مهم، مسلمان و همسایه‌اند و ما همواره از گذشته خواهان روابط خوب و برادرانه با عربستان هستیم. در برخی مقاطع مشکلاتی به وجود آمد و به دنبال اعدام عالم دینی این کشور بسیاری متاسف شدند چرا که این عالم فعال تروریست نبود و فقط در راستای حقوق مساوی افراد صحبت می کرد و همواره بر این امر تاکید داشت که مذهب نباید عاملی شود که مردم از حقوق اجتماعی‌شان محروم شوند.

روحانی تاکید کرد: مجازات کسی که از حقوق اجتماعی حرف می زند اعدام نیست، بنابراین بنده اولین کسی بودم که در قالب این اعلامیه آن را محکوم کردم و به دنبال آن کشورهای غربی نیز این واقعه را بسیار تاسف بار خواندند. به دنبال این اتفاق عده‌ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کرده و آنجا را به آتش کشیدند که از نظر ما محکوم بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: به دنبال این اتفاق افرادی که بر خلاف قانون به این سفارت خانه حمله کردند، شناسایی ، دستگیر و در اختیار دستگاه قضا قرار گرفتند تا محاکمه شوند اما اقدامات این کشور از نظر ما غیر قابل توجیه است.

رئیس قوه مجریه افزود: ما می‌دانیم عربستان در منطقه برای رسیدن به برنامه هایش ناموفق بوده و عصبانی است و می‌خواهد برای اقدامات خود پوششی درست کند نزدیک 10 ماه مردم یمن را بمباران می‌کند و از این اتفاق نتیجه نگرفته و در میان مردم این کشور منفور شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم تصریح کرد: به وجود آمدن هر اختلاف جدید کار را سخت‌تر می کند. ثبات و امنیت در منطقه به نفع کشور های منطقه است.

رئیس جمهور افزود: امروز منطقه از وجود گروه‌های تروریست ازجمله داعش رنج می برد که این امر می‌تواند در کشور مشکلاتی را ایجاد کند.

روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به درخواست یک مقام عربستانی مبنی بر عذرخواهی رسمی ایران از این کشور، راهکار بهبود روابط میان عربستان را چه می‌دانید، گفت: آن کسی که بحث عذرخواهی را مطرح می‌کند؛ به نظر من آشنا به مسائل دیپلماتیک و سیاسی نیست.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: به دلیل اینکه شیخ نمر در عربستان سر بریده شده، ما عذرخواهی کنیم؟ آنها مردم یمن را می‌کشند، ما عذرخواهی کنیم؟ چون آنها به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند، ما عذرخواهی کنیم؟ آنها به خاطر عدم مدیریت آنها هزاران نفر در مراسم حج کشته شدند، ما عذرخواهی کنیم؟ عربستان اگر صدها بار در برابر ملت‌های اسلامی عذرخواهی کند، بازهم کم است و باید بیشتر عذرخواهی کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: اگر بار دیگر در عربستان کار ضد حقوق بشری انجام بگیرد و مردم بیگناه دیگری را سر ببرند، بازهم محکوم خواهیم کرد، ما حمایت از تروریست و حمله به کشورهای اسلامی را محکوم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما خواستار ادامه تنش یا افزایش تنش با عربستان نیستیم، از طرف ما این خواست وجود ندارد و امیدواریم آنها هم با منافع خودشان و جهان بیندیشند، من این را می‌فهمم که در داخل عربستان اختلافات بسیار زیاد است و سران عربستان باهم تفاهم ندارند، میان آنها درگیری‌های فراوانی وجود دارد، لذا شرایط آنها را درک می‌کنم، در شرایط سخت باید تصمیماتی سخت و درست اتخاذ شود برای اینکه پایانش به نفع دوطرف باشد.

روحانی تاکید کرد: امیدوارم عربستان مسیر درست را انتخاب کند، اینکه چه کشورهایی می‌توانند به پایان این تنش کمک کنند، باید گفت همه کشورها می‌توانند کمک کنند، کشورهایی هم در حال حاضر در حال رفت و آمد میان تهران- ریاض هستند، ما پایان تنش را به نفع دو کشور می‌دانیم، بنابراین از هر اقدام سازنده و مثبتی استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار ایتالیایی در خصوص رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان گفت: ما انتخابات بسیار مهمی پیش رو داریم و در این انتخابات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند كه مركز قانون گذاری ما هست و بسیار مهم است و در این انتخابات نمایندگان پنجمین دوره خبرگان رهبری انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید اولین بار است كه دو انتخابات بسیار مهم در یك روز انجام می‌شود و در آینده هم به همین صورت ادامه خواهد یافت. البته من نظراتم را در ا یران راجع به انتخابات اعلام كردم و همیشه دوست دارم راجع به مسائل داخلی در داخل ایران صحبت كنم تا در خارج؛ اما پیش بینی من این است كه انتخابات بدی نیست آنطور كه در ذهن شما هست ممكن است اختلاف نظر هایی وجود داشته باشد اما بسیار امیدوارم كه اقداماتی كه شورای نگهبان كه نهادی بسیار مهم است نسبت به رفع نگرانی ها اقدام كند و انشاالله انتخاباتی داشته باشیم كه مردم با حضوری گسترده در انتخابات موجب تقویت نظام شوند و ما بعد از انتخابات بتوانیم باقدرت بیشتری در منطقه و جهان راهمان را ادامه دهیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما فکر می‌کنید که یک روز این امکان وجود دارد که استقبال پرشوری که از شما در ایتالیا انجام شد، در ایالات متحده آمریکا هم از شما صورت گیرد؟، گفت: در گذشته به این صورت پاسخ داده‌ام، بله امکانپذیر است که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار بشود، این کار امکانپذیر است و کلید این کار در واشنگتن است، در تهران نیست، اگر کلید در تهران بود من حتما از این استفاده می‌کردم.

رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: اما متاسفانه در واشنگتن است و آنها باید از این کلید استفاده کنند، باید رفتارهای خصمانه و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند، تا یک نکته کوچکی پیش می‌آید بلافاصله کنگره جمع می‌شوند و یک تحریم جدید علیه ایران اعمال می‌کنند، هنوز ظاهرا یاد نگرفته‌اند که دنیای امروز دیگر دنیای فشار نیست، دنیای تحریم نیست، اصلا این دوران سپری شده و امیدواریم در آینده نمایندگانی در کنگره جمع بشوند که بهتر بیندیشند راجع به آینده روابط و شرایط ما بهتر بشود.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد بحران مالی و البته بحران انسانیدر اروپا گفت: در اروپا هم مشكلات اقتصادی وجود دارد و هم اتحادیه اروپا مسائل فراوانی دارد و هم برای برخورد با مسائلی كه برای یك عضو پیش می‌آید مشكلاتی دارند الان دیده می‌شود كه برخی اعضای اتحادیه شرایط خاصی دارند و یونان یا انگلیس نظرات جدیدی دارند و مسائل مختلفی در اروپا وجود دارد، و از جمله مسئله مهاجرت بعنوان یك مسئله پیش روی اروپا هست و ما می‌بینیم كه این اروپای قدرتمند با ورود چندصد مهاجر با چه مسائلی مواجه شده است در حالیكه ما در ایران فقط از افغانستان سه میلیون مهاجر داریم و از انها پذیرایی می‌كنیم و هیچ سروصدایی هم بپا نكردیم.

رئیس قوه مجریه پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر سرمایه‌گذاران آمریکایی و مدیران اقتصادی بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از نظر ما بلامانع است. ما هیچ مشکلی برای این امر نداریم، فناوری بیاورند، محصولات مشترک تولید کنیم، از طرف ما مانعی نیست، حالا اگر مقررات داخلی آمریکا مشکلی برای آنها دارد یا ندارد، دیگر خودشان می‌دانند، به همین دلیل هم من می‌گویم کلید در واشنگتن است. آنها باید حل کنند. موضوع روابط اقتصادی با آمریکا از طرف ما حل شده است، البته یک چیزهایی در برجام و در این از قبیل صادرات برخی از کالاهای سنتی ایران به آمریکا توافق آزاد شده است.


ویدیو مرتبط :
توصیۀ مهم غرضی به روحانی در رابطه با آمریکا