پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران از پژوهش‌های در مرز دانش


رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان همدان گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح‌های پژوهشی در مرز دانش حمایت می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر نصرت الله ضرغام در جلسه تبیین اهداف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دانشگاه بوعلی سینای همدان با ابراز خرسندی از حضور در جمع پژوهشگران و نخبگان استان همدان با اشاره به سند استراتژیک صندوق و پیشینه صندوق گفت: بنیاد نخبگان، نهادی پیشرو است که در جهت پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری برای مدیریت، توانمند سازی و حمایت از تحقیقات به منظور تولید دانش و فناوری راهبردی فعالیت می‌کند.

وی افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران نیز دارای شورای پژوهش‌های علمی است که برای حمایت از پژوهشگران برنامه ریزی می‌کند و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش‌های علمی و پنج میلیارد تومان برای حمایت از ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی تصویب کرده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تاکید بر اینکه این صندوق با هدف تقویت پژوهش‌های پایه و تقویت رابطه بین دولت و صنعت تشکیل شده است، گفت: آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد که میزان پژوهش‌های سالانه افزایش پیدا کرده است، البته مراکز علمی و پژوهشی کشورمان ظرفیت‌های پژوهشی بالقوه و بالفعلی دارند و باید ظرفیت‌های پژوهشی تازه‌ای ایجاد کرد.

وی افزود: مدیریت ایستا هرگز نمی‌تواند در سیستم تحول ایجاد کند و باید از ظرفیت‌های مالی داخل و خارج کشور استفاده کرد که در این راستا برنامه‌های راهبردی تدوین‌شده و بر اساس آن قدم‌به‌قدم برای حمایت از ظرفیت‌های پژوهشی برنامه‌ریزی می‌شود.

دکتر ضرغام با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید کار مطالعاتی انجام شود و خروجی آن در اختیار جامعه قرار گیرد، گفت: تمام تلاش‌ها برای این است که سطح دانش را بالا ببریم و به مردمی شدن دانش و بالفعل شدن ظرفیت‌ها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی امید هر کشوری است و برای ظرفیت‌های مختلف پژوهشی باید بسته‌های حمایتی تعیین کنیم و کار اساسی و زیربنایی انجام دهیم، گفت: آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در ارتباط تنگاتنگ هستند و باید پویایی لازم در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

دکتر ضرغام تاکید کرد: باید در ایجاد رشته‌ها به تقاضا توجه شود تا بر درصد بیکاران فارغ‌التحصیل افزوده نشود.

همچنین در این نشست دکتر منصور غلامی، رییس دانشگاه بوعلی سینا، این نشست را با توجه به حضور دکتر ضرغام و محتوای کاربردی آن بسیار مفید و مؤثر خواند و گفت: از سال‌های قبل هم چنین تجربه خوبی از حمایت‌های مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران داشته‌ایم و با توجه به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتبارات و منابع قابل توجهی را برای حمایت از پژوهشگران اختصاص داده است، امید آن می‌رود تا گام‌های مؤثری در این زمینه در استان همدان برداشته شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه پنج طرح تحقیقاتی و 10 طرح پسا دکتری بین دانشگاه بوعلی سینا و صندوق حمایت از پژوهشگران در راستای سیاست‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی اعلام شده توسط دکتر غلامی رییس دانشگاه بوعلی سینا و دکتر ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران امضا شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امضاء تفاهم نامه همکاری با صندوق حمایت از پژوهشگران