جهان نما/ راهنمای جامع گردشگری دانمارک


جهان نما/ راهنمای جامع گردشگری دانمارکلست سکند/ دانمارک یکی از مقاصد گردشگری قاره‌ اروپاست که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اکثر گردشگران مجذوب معماری زیبای این کشور می‌شوند. شهر‌ها و جزایر زیبا و قدیمی، مکان‌های مختلف توریستی و غذا‌های لذیذ این کشور را به مقصد مناسبی برای گردشگری تبدیل کرده است.
دانمارک کشوری زیبا، تمیز و شگفت‌انگیز است. کشوری قدیمی که تاریخ آن به زمان وایکینگ‌ها می‌رسد و معماری قرون وسطایی خانه‌هایش جذابیت بسیاری به آن بخشیده‌ است. در کنار تاریخ این کشور، مردم شاد و سرزنده‌اش هم گردشگران را جذب می‌کند. شهر‌های تمیز و کیفیت بالای زندگی در دانمارک مسافران و گردشگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر کس که به این کشور سفر کرده، دوباره خواهان سفر به آن شده است. بسیاری از گردشگران به دلیل بالا بودن هزینه‌ها تنها چند روز در کپنهاگ می‌مانند. اگرچه دانمارک کشور گرانی است، حومه‌ شهر‌ها بسیار زیبا (خصوصا یوتلاند) و هزینه‌ها نیز به نسبت کم‌تر هستند.

هزینه‌های معمول

هزینه‌ هتل و هاستل
هزینه‌ اتاق‌های خوابگاهی برای اتاق ۱۲ نفره، شبی ۲۰۰ کرون (۲۴ دلار) و کرایه‌ اتاق‌های کوچک‌تر، ۲۴۰ کرون (۳۵ دلار) خواهد بود. هتل‌ها در دانمارک ارزان نیست و برای هر‌ شب اقامت در هتل ۶۸۵ کرون (۱۰۰ دلار) یا بیشتر باید بپردازید. هزینه‌ هتل‌های خارج از شهر‌های بزرگ از ۴۸۰ کرون (۷۰ دلار) شروع می‌شود. همچنین می‌توانید در محوطه‌های مخصوص چادر بزنید. هزینه‌ این محوطه‌ها بین ۵۹ تا ۹۵ کرون (۸.۵ تا ۱۴ دلار) است، اما برای استفاده از این محوطه‌ها باید کمپینگ کارت اسکاندیناوی (Camping Card Scandinavia) داشته باشید. قیمت این کارت ۱۳۵ کرون (۲۰ دلار) است. در‌ صورتی‌ که می‌خواهید تنها یک شب در این محوطه‌ها بمانید، می‌توانید با پرداخت ۸۰ کرون (۱۱.۵ دلار) کارت عبور بگیرید.

هزینه‌ غذا
قیمت غذا در دانمارک کمی گران است. اگر برای ناهار به رستوران می‌روید، آماده پرداخت ۷۵ تا ۱۱۵ کرون (۱۱ تا ۱۷ دلار) برای یک غذای ساده باشید. هزینه‌ شام بیشتر است و از ۱۳۵ تا ۲۰۵ کرون (۱۹ تا ۳۰ دلار) شروع شده و به سرعت افزایش می‌یابد، اما می‌توانید با ۲۵ تا ۳۵ کرون (۳.۵ تا ۵ دلار) از دستفروشان هات‌داگ تهیه کنید. هزینه‌ خواروبار حدود ۲۴۰ کرون (۳۵ دلار) در هفته خواهد‌ شد.

هزینه‌ حمل و نقل
هزینه‌ سفر درون کشوری با قطار (از یوتلاند به کپنهاگ) حدود ۴۴۵ کرون (۶۵.۵ دلار) است. کرایه‌ اتوبوس‌ها از ۳۰۸ کرون (۴۵ دلار) شروع می‌شود. هر‌ چه به تاریخ سفر نزدیک‌تر شوید، کرایه‌ها افزایش می‌یابد. هزینه‌ قطار از فرودگاه به مرکز شهر کپنهاگ ۴۰ کرون (نزدیک به ۶ دلار) و بلیت دو‌طرفه برای اتوبوس‌ها و قطار‌های شهری ۳۰ کرون (۴.۵ دلار) است.

فعالیت‌ها
عموما هزینه‌ موزه‌ها ۶۸ کرون (۱۰ دلار) است. تور‌های روزانه‌ بسیاری در این کشور وجود دارند که اکثر آن‌ها تور‌های بیرون شهر و برای بازدید از مناظر زیبا هستند. هزینه‌ اکثر این تور‌ها حدود ۳۴۲ کرون (۵۱ دلار) است.

نکاتی برای کاهش هزینه‌ها

نارنجی باشید
سیستم حمل و نقل ریلی دانمارک، بلیت‌های ارزان قیمتی ارائه می‌دهد که آن‌ها را بلیت نارنجی می‌نامند. این بلیت‌ها را تنها به صورت آن‌لاین می‌توانید تهیه کنید و پس از خرید برای استفاده، آن را پرینت بگیرید. هزینه‌ این بلیت‌ها یک‌سوم هزینه‌‌ بلیت‌های موجود در ایستگاه قطار است.

بلیت‌های خود را رزرو کنید
در‌ صورت رزرو بلیت‌های قطار و اتوبوس از یک ماه پیش‌تر تا ۵۰درصد کاهش هزینه خواهید داشت.

غذا را خود بپزید
غذا در دانمارک ارزان نیست و از آنجایی که غذای دانمارکی تعریف چندانی ندارد، با پختن غذای خود چیزی را از دست نخواهید داد. هزینه‌ خواروبار ۲۴۰ کرون در هفته و بسیار کمتر از مقدار پولی است که برای غذا خوردن در رستوران باید بپردازید. اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید، زمان ناهار به رستوران بروید، زیرا رستوران‌ها هنگام ناهار تخفیف بیشتری ارائه می‌دهند.

در خیابان غذا بخورید
اگر تمایلی به آشپزی ندارید، از غرفه‌های غذای خیابانی خرید کنید. در این غرفه‌ها هات‌داگ، سوسیس و ساندویچ با قیمتی بین ۲۷ تا ۳۴ کرون (۴ تا ۵ دلار) در دسترس است. این بهترین راه برای کاهش هزینه‌ غذا در دانمارک است.

کارت گردشگری شهر بگیرید
اگر برنامه‌ سفر به جاهای مختلف و جاذبه‌های زیادی را دارید، حتما کارت گردشگری شهر بگیرید. با استفاده از این کارت می‌توانید با تخفیف بسیار یا رایگان از موزه‌ها و دیگر مکان‌های گردشگری دیدن کنید. این کارت‌ها همچنین امکان استفاده از سیستم حمل و نقل رایگان را فراهم می‌کنند.

در خانه‌ محلی‌ها اقامت کنید
اگر واقعا قصد کاهش هزینه‌های خود را دارید، محل اقامت رایگان کمک زیادی به شما خواهد کرد. پس زیاد سخت نگیرید. از آنجایی‌ که هزینه‌ هتل و هاستل در دانمارک بسیار زیاد است، کاوچ‌سرفینگ (زندگی با کسانی‌ که اتاق رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌دهند) در میان افراد محلی بسیار محبوب است و حتی در روستا‌ها نیز می‌توانید میزبانان زیادی پیدا کنید. از آنجایی‌ که اکثر گردشگران متقاضی استفاده از کاوچ‌سرفینگ (Couchsurfing) هستند، بهتر است قبل از سفر تاریخ دقیق اقامت خود را برای میزبان مورد نظر مشخص کنید.

مکان‌های دیدنی و فعالیت‌های جالب

کپنهاگ (Copenhagen)
شهری بسیار زیبا با معماری شگفت‌انگیز که همگان را به وجد می‌آورد. تفریحات شبانه‌ زیادی در این شهر وجود دارد و مردم محلی بسیار مهربان و خونگرم هستند. دانمارک را می‌توان شهر گرانی دانست، اما خرج کردن هر پنی ارزشش را دارد! هیچ‌کس را پیدا نخواهید کرد که کپنهاگ را ترک کند و عاشق این شهر نشده‌ باشد. در بندر گشتی بزنید و حتما از پارک زیبای تیوولی (Tivoli Park) دیدن کنید.

راسکیله (Roskilde)
راسکیله به عنوان شهری تاریخی در دانمارک شناخته می‌شود. این شهر از سال ۵۶۰ تا ۱۵۳۶ پایتخت دانمارک بوده‌ است. برای دیدن تاریخ دانمارک، راسکیله با وجود کلیسا‌های بسیار، خیابان‌هایی با ساختمان‌های آجری و موزه‌ وایکینگ‌ها بهترین گزینه است. این شهر کوچک نزدیک کپنهاگ است و به همین دلیل دسترسی به کپنهاگ آسان است. کلیسای جامع راسکیله، معروف‌ترین کلیسای دانمارک است. همچنین این شهر هر سال میزبان بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی اروپا در ماه ژوئن است.

آرهوس (Aarhus)
دومین شهر بزرگ دانمارک به خاطر هنر و فرهنگش شناخته شده‌ است. در کنار موزه‌ها و گالری‌های زیبای این شهر، پارک‌های شگفت‌انگیز و بی‌همتایی مثل پارک لگولند (Legoland) و تیوولی نیز دیدنی هستند. فستیوال بزرگ بین‌المللی آرهوس در آخر ماه اوت را از دست ندهید. این شهر همچنین مهم‌ترین شهر دانشگاهی دانمارک است و به همین دلیل تفریحات شبانه و رستوران‌هایی بسیاری با قیمت مناسب در اینجا وجود دارد.

پارک آهوی کوهی (The Deer Park)
این پارک در آرهوس واقع شده است. هم افراد محلی و هم گردشگران به دوچرخه سواری، گردش و سوارکاری در این پارک علاقه‌مندند. همچنین دیدن پارک زیبای بکن (Bakken) را که در میان این پارک قرار گرفته است از دست ندهید.

راندرس (Randers)
شهری کوچک واقع در بندر آبدره‌ کولدینگ (Kolding Fjord) است. این شهر مکانی جالب برای تفریحات مختلف همچون کوه‌نوردی، تماشای پرندگان و دوچرخه‌ سواری است. خیابان‌های سنگ‌فرش و کوچه‌های پر پیچ و خم شما را به خوبی جذب خواهند کرد. قلعه‌ کلاوسهلم (Clausholm Castel)، یکی از آخرین قلعه‌های باقیمانده در این کشور است.

موزه‌ شهر اسکاگن (Skagen)
موزه‌ هنری شهر اسکاگن، اوج هنر این منطقه است. قدمت آن به دوره‌ استعمار هنری در سال ۱۸۸۰ میلادی می‌رسد و نقاشی‌هایی از آن دوره در موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

قلعه‌ بوربی (Borreby Castle)
قلعه‌ بوربی تنها عمارت باقیمانده از دوران رنسانس است. این قلعه، منظره‌ای چشمگیر است که خارج از شیلند (Zealand) واقع شده‌ است. این قلعه همچنین در فیلم‌های افسانه‌ای به نمایش درآمده است.

نارساک (Narsaq)
در کنار آبشار‌ها، فصل بهار گرم و حیات وحش زیبا، نارساک قرار دارد که بهترین مکان برای کوه‌نوردی و استراحت به دور از شلوغی و هیاهوی شهرها است. اطراف این شبه جزیره خوک‌های آبی قرار دارند و حتی ممکن است چند گوزن شمالی نیز ببینید.

باغ تیوولی (Tivoli)
باغ تیوولی نزدیک ایستگاه کپنهاگ قرار دارد. در این‌ مکان به همه، حتی بزرگسالان، نیز خوش می‌گذرد. چرخ و فلک، ترن هوایی، تئاتر طاووس (با دیوار‌هایی به شکل پر طاووس) و سالن کنسرت این پارک را کامل کرده‌اند. اینجا مکان مناسبی برای گذران بعد‌از‌ظهری دل‌نشین است. باغ تیوولی ارزان نیست، اما شاد و مفرح است. آخر هفته‌ها و تعطیلات تابستانی به این پارک نروید، زیرا بسیار شلوغ است.

شیلند شمالی (North Zealand)
دسترسی به این منطقه با قطار بسیار راحت است. خط ساحلی زیبا، مناظر شگفت‌انگیز و قلعه‌ کرون‌برگ (Kronborg) که همانند قلعه‌های داستان‌های شکسپیر است، شیلند شمالی را به مکانی جذاب و زیبا تبدیل کرده‌ است. اگر به دنبال مکانی آرام و ساکت به دور از همهمه‌ شهر هستید، اینجا بهترین گزینه است.

نمایش با‌شکوه هانس کریستین آندرسن
داستان‌های افسانه‌ای دلیل شهرت این نویسنده است. این نمایش متشکل از ۳۰ شخصیت داستان‌های هانس کریستین آندرسن است که در تابستان و پشت موزه‌ آندرسن در جزیره‌ فونن (Funen) هر روز اجرا می‌شود؛ آن را از دست ندهید.

باغ ژاپنی
در این باغ زیبای ژاپنی چایخانه، مغازه، کافی‌شاپ، باغچه‌های کوچک و همچنین خانه‌ای ژاپنی وجود دارد. این باغ در فصل‌های تابستان و پاییز زیبایی منحصربه‌فردی دارد.

اسوندبرگ (Svendborg)
این شهر کوچک در جزیره‌ فونن در جنوب دانمارک واقع است. از قلعه‌ ولادمر (Velademar) نیز دیدن کنید. این قلعه را کریستین چهارم، شاه دانمارک، برای پسرش، ولادمر، ساخته بود، اما قبل از زندگی در این قلعه مرد. برخی قسمت‌های قلعه مثل سه موزه و کافی‌شاپ زیبای آن برای استفاده‌ عموم آزاد است. همچنین قدم زدن در موزه و دیدن معماری باشکوه آن را از دست ندهید.

فستیوال موسیقی
راسکیله فستیوال موسیقی دانمارک است. این فستیوال بزرگ از شهرت جهانی برخوردار است (بیش از ۸۰۰۰۰ بلیت سالانه در این فستیوال موسیقی راک فروخته می‌شود). تنها موسیقی باب طبع و سلیقه‌ دانمارکی‌ها در این فستیوال یافت می‌شود. از دیگر فستیوال‌های موسیقی می‌توان از فستیوال موسیقی راک در اسکندربرگ (ماه اوت)، فستیوال موسیقی جاز در کپنهاگ (ماه جولای)، فستیوال موسیقی در تندر (ماه اوت) و فستیوال موسیقی دانمارکی اسکیو (Skive) نام برد.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: لست سکند


ویدیو مرتبط :
جهان نما یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گلستان