پاک‌ترین مسئول کشور از دید معاون اول رئیس جمهور


به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران که امروز یکشنبه( 24 آبان ماه) در محل مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اشاره به انتخابات پیش رو در کشور اظهار داشت: امیدواریم مجموعه وزارت کشور در پروسه انتخابات آتی با توفیق الهی روبرو شوند و شاهد حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات باشیم.

وی همچنین با اشاره به وجود بحران در کشور اظهار داشت: بحران فراتر از بحث بلایای طبیعی است و در این راستا توافقی در سطح مدیریتی میان کارشناسان سازمان مدیریت بحران و مسئولان ذیربط به وجود آمده است.

جهانگیری افزود: ایران کشوری است با بحران‌های زیست محیطی تا طبیعی ست و تا در این راستا تا زمانی که آسیب‌ها و تهدیدها در تنگناهای اقتصادی قرار گیرد، آن چیزی که به عنوان توافق و تجربه وجود دارد، به نتیجه‌ای نخواهد رسید. در واقع هر آسیب و تهدیدی الزاما بحران نیست. بحران از زمانی آغاز می‌شود که آسیب‌های پیش رو درست مدیریت نشوند و تبدیل به بحران‌هایی شوند که برای کشور مشکل‌ساز است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این آسیب‌ها هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری برای کشور داشته است و باید با اشراف و مدیریت صحیح مسئولین ذیربط با این بحران‌ها مقابله کرد. در این راستا باید با بحران‌هایی که با ان روبرو می‌شویم از سوی نهادهای ذیربط اطلاع‌رسانی صورت گیرد و نهادهای مدنی نیز باید در این راستا حضور فعالی داشته باشند، تا این بحران‌ها به سرعت مدیریت شده و اصلاح شوند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه کشورمان در حوادث غیرمترقبه و طبیعی با مسائل جدی روبرو است، تصریح کرد: بلایای مختلفی در کشورمان بروز می‌کند که متاسفانه بعضا هزینه‌های زیادی بر مردم تحمیل می‌شود و مهم این است بعد از یک دوره طولانی در این بحران‌ها ارزیابی دقیقی داشته باشیم تا دقیق‌ترین اقدامات را انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر موضوع تغییر آب و هوا مهم است اما ابعاد این مسئله به طور دقیق مشخص نیست که باید با مطالعات دقیق در سطح کشور و بین‌الملل به این مهم توجه شود تا ابعاد این مسئله برای ما روشن شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروزه حیات انسان با حیات طبیعت به شدت گره خورده است، اظهار داشت: اتفاقات رخ داده در طبیعت به حیات انسان آسیب می‌زند و ما در این راستا با مسائل مختلفی روبرو هستیم که بعضا با دخالت نابجای انسان در طبیعت برای ما مشکل‌ساز می‌شود، یکی از این موارد تصرف غیرقانونی اراضی، ساخت و ساز غیرقانونی در مسیر رودخانه‌ها و دریاهاست که با تعبیرات مختلفی از جمله کوه‌خواری، زمین‌خواری و دریاخواری مطرح می‌شود که اتفاقات نامبارکی است که به طبیعت و دستگاه‌های رسمی لطمه می‌زند و مدیریت کشور را با مشکل روبرو می‌سازد.

جهانگیری اظهار داشت: در این راستا متاسفانه منابع مالی کشور نا به حق در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد، بنابراین همه دستگاه‌ها در سراسر کشور موظفند با تخلفات غیرقانونی در بخش‌های طبیعت و اراضی برخورد کنند و عزم جدی دولت در مبارزه با این مفاسد باید قاطعانه و نظام‌مند باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از این حوادث نتیجه تصرف غیرقانونی اراضی است، گفت: اینجا به نظر می‌رسد که باید اشاره‌ای به متهم نفتی کنم، چرا که این موضوع به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که فردی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار دارایی مملکت در اختیارش باشد و در دادگاه از موضع طلبکار و قهرمان با جمهوری اسلامی ایران حرف بزند.

وی با مورد خطاب قرار دادن بابک زنجانی تصریح کرد: آقای زنجانی از موضع فردی که خیلی پول دارد و 22 میلیارد یورو در حساب دارد صحبت می‌کند که باید بگوییم تو اگر پول داری چرا پول مملکت را نمی‌دهی، پول مملکت را بده از زندان برو و به کار و زندگیت برس، با این روش برخورد کردن توهین‌آمیز است و دستگاه قضایی باید مواظبت کند و کسانی که در پشت پرده به وی روحیه می‌دهند باید عبرت بگیرند.

جهانگیری افزود: دوستانمان در دستگاه قضا باید مراقبت کنند، چرا که کسانی هستند که از پشت پرده به او روحیه می‌دهند و بایددر دادگاه به این مسئله پرداخته شود که چه کسانی پول در اختیار متهم نفتی گذاشته‌اند که متاسفانه در دادگاه این موضوع گفته نمی‌شود و اینکه واقعا با این پول چه کارهایی انجام داده و کجاست؟

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش ضمن دفاع از وزیر نفت اظهار داشت: زنگنه پاک‌ترین و باسابقه‌ترین مسئول کشور است، بنابراین نباید بعضی از مسائل بدون تفکر مطرح شود. ما باید با فساد برخورد کنیم و نباید در مبارزه با آن تردیدی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بخشی از این پیگیری‌ها مواظبت کردن از برخی اتفاقات است. ما باید در بخش مقاوم‌سازی ساختمان‌ها جدی باشیم. بنیاد مسکن قول مقاوم سازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی را داده است که باید اجرایی شود، بنابراین با مقاوم سازی ساختمان‌ها می‌توان بخش قابل توجهی از این حوادث را کاهش داد و مرحله بعد از آن موضوع پیشگیری است که آن با به صحنه آوردن بیمه‌هاست که صورت می‌گیرد.

جهانگیری با اشاره به مسئولین ستاد بحران در این همایش تصریح کرد: جهت‌گیری بیمه‌ها نتیجه یک تجربه جدی است که باید براساس سیاست‌های گذشته بیمه‌ها با ساز و کار مناسبی مطرح شوند. بنابراین وزارت اقتصاد و امور دارایی و بیمه باید در این مسیر اقدامات جدی کنند و دولت نیز در این راستا باید منابعش را به صحنه بیاورد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت باید با عزم جدی به صحنه بیاید، خاطرنشان کرد: وزیر کشور باید در این راستا وقت گذاشته و بیمه‌ها نیز یاری رسانند. در برخی شهرها گفته می‌شود که ساختمان‌هایی در مسیر رودخانه‌ها اتوبان و خانه ساخته می‌شود که باید با این موضوع به طور جدی برخورد کرد، چرا که باید مردم در رفاه باشند و مشکلی برایشان ایجاد نشود.


ویدیو مرتبط :
نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور