فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد/ کتاب نباید به کالایی مدفون تبدیل شود


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر سه‌شنبه 26 آبان‌ماه در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌ها می‌توانند در بال و پر کتاب، در پرواز کتاب و در عمق جاگیری کتاب در دل ملتی که می‌خواهد مدنیت را فراموش نکند نقش ایفا کند. امروز در حوزه کتاب مباحث چالشی بسیاری داریم و رسانه‌ها می‌توانند کمک کار جدی‌ برای کتاب باشند.

 

وی به کارکردهای رسانه‌ در پرداخت به مسئله کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: می‌توان کارکردهای رسانه‌ها را در این باره گسترش داد. رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، حوزه کتاب از جمله عرصه‌هایی است که در آن تولید خبر بسیار اتفاق می‌افتد اما اطلاع‌رسانی آن به خوبی صورت نمی‌گیرد. چون اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب به خوبی صورت نگرفته علاوه بر اینکه زحمات مولدان به بار نمی‌نشیند مصرف‌کنندگان هم از دستاوردهای آن محروم می‌مانند.

 

از دیدگاه معاون فرهنگی وزیر ارشاد تبلیغ در حوزه کتاب به دلیل وجوه اقتصادی آن باید جدی گرفته شود. وی در این باره اظهار داشت: کتاب کالای فرهنگی اقتصادی است و رسانه‌ها نقش اساسی در این موضوع دارند که کتاب به کالایی مدفون تبدیل نشود.

 

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌ها همچنین در حوزه کتاب و کتابخوانی کارکرد ترویجی دارند چرا که کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد و رسانه‌ها در این باره می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

نقد کتاب مسئله کلیدی سخنان صالحی بود: اگر کتاب کانون تفکر و تمدن‌سازی است با نقد پالایش می‌یابد، رسانه‌ها ابزار نقد کتاب هستند و می‌توانند با نقادی مسیر تفکری را که کتاب در آن کاشته شده به پیش ببرند. رسانه‌ها می‌توانند با به یادآوردن پدیدآورندگان کتاب به تجلیل از تمدن، مدنیت و پیشرفت بپردازند. کتاب‌پژوهی یکی از کارکردهای رسانه‌ کتاب است و این حوزه‌ای است که سیدفرید قاسمی باب این ادبیات را گشوده است.

 

صالحی همچنین به مسئله پژوهش در حوزه کتاب توجه کرد و افزود: می‌توان کتاب را به عنوان پدیده‌ای در نظر گرفت و به قول فلاسفه مطالعات درجه دوم درباره آن داشت چرا که کتاب با توجه به تنوع و حلقه‌های زیادی که دارد نیازمند پژوهش است و رسانه‌ها مکمل جریان پژوهشی در ارتباط با کتاب هستند. رسانه‌های تخصصی نیز می‌توانند به کتاب‌پژوهی در کشور کمک کنند و البته در این باره باید آینده‌پژوهی جهانی و ملی را در نظر داشت.

 

صالحی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، افزود: از این منظر رسانه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مدیران و مسئولان کتاب در کشور را نقادی کنند و به کمک جریان مدیریتی در کشور بیایند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: اگر رسانه‌ها جایگاه کتاب را در جامعه درک کنند شاید بیش از این بتوانیم کارکردهایی را برای ایفای نقش رسانه‌ها در عرصه کتابخوانی قائل شویم و از این منظر مسئولیت رسانه در این حوزه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
پویش کتاب خوانی کتاب و زندگی با محوریت کتاب دخیل عشق