ناسا اولین آینه تلسکوپ جیمز وب را نصب کرد


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ناسا، آیینه های تلسکوپ جیمز وب که شمار آن ها به 18 عدد می رسد، پس از این که به درستی نصب شوند، یک آیینه 6.5 متری را تشکیل می دهند که انتظار می رود تا سال 2016 ساخت آن تکمیل شود. ناسا تلسکوپ جیمز وب را به عنوان رصدخانه برتر دهه آتی نام نهاده است.
جان گرنسفلد مدیر بخش ماموریت های علمی ناسا در این رابطه می گوید: «نصب موفقیت آمیز اولین آیینه این تلسکوپ، نمادی از مجموعه فناوری های نوین و بسیار تخصصی است که به منظور برداشتن گام بزرگ دیگری در راستای کشف حیات در جهان فراتر از زمین، توسعه یافته اند... »
ماموریت این تلسکوپ، مطالعه جهان و موضوعاتی از جمله اولین تشعشعات کیهانی، اولین کهکشان ها و ستاره ها و تحولات منظومه شمسی است.
این آیینه ها از عنصر بسیار سبک برلیوم ساخته شده اند و در دماهای بسیار پایین، ویژگی های پایداری را دارند. همچنین به منظور انعکاس نور مادون قرمز، هر بخش از آیینه ها با لایه نازکی از طلا پوشیده شده است.
عرض هریک از این آیینه ها در حدود 1.3 متر است؛ در حالی که عرض آیینه مورد استفاده در تلسکوپ هابل مجموعا 2.4 متر است.
برای این که تلسکوپ به درستی کار کند، آیینه ها باید با دقت فوق العاده ای نصب شوند. با توجه به این که انتظار می رود این تلسکوپ در دمای بسیار پایین کار کند، صفحه پشتی آیینه ها در اثر تغییرات دما نباید بیش از 38 نانومتر جابه جا شوند. این میزان معادل یک هزارم تار موی انسان است.
به گفته ناسا مهم ترین ویژگی این تلسکوپ فضایی، سپر خورشیدی شش لایه آن است که ابعادی به اندازه یک زمین تنیس دارد. این سپر حرارتی، گرمای خورشید را تا یک میلیون بار کاهش می دهد.
در ماه نوامبر، محققان مرکز ماموریت های فضایی گودارد (Goddard)، کار تولید بال های تلسکوپ را که در کنار صفحه پشتی آیینه ها نصب می شوند، به پایان رساندند. بال ها و صفحه پشتی، یک ساختار ویژه از جنس فیبر کربن ایجاد می کنند که کار نگهداری 18 آیینه تلسکوپ را بر عهده دارد.
پروژه ساخت و پرتاب تلسکوپ جیمز وب کار مشترکی است که توسط ناسا به کمک سازمان فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا به انجام می رسد.
علمی (6) ** 9259**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تلسکوپ فضایی جیمز وب