تعبیر شیرینِ خواب تلخ به 95 هم رسید


خواب تلخ اکنون نیز پس از گذشت چند ماه به دلیل استقبال مخاطبان همچنان به اکران خود در گروه سینماهای هنر و تجربه ادامه می دهد.

عصرایران - فیلم سینمایی «خواب تلخ» ساخته محسن امیریوسفی که اکران خود را از پاییز 94 در گروه هنر و تجربه آغاز کرده با استقبال بسیار خوبی در سینماهای این گروه مواجه شده است و جزو پرفروش ترین آثار این گروه در یک سال گذشته نیز بوده است.

این فیلم اکنون نیز پس از گذشت چند ماه به دلیل استقبال مخاطبان همچنان به اکران خود در گروه سینماهای هنر و تجربه ادامه می دهد. برای مشاهده جدول سانس های نمایش این فیلم در فروردین 1395 کلیک کنید.


محسن امیریوسفی متولد سال ۱۳۵۰ در آبادان است. در دانشگاه اصفهان ریاضی خواند و در سال ۷۶ نخستین فیلم کوتاهش، «نادر فرزند شمشیر» را ساخت که اقتباسی از داستان «شمشیر» نوشته فرانتس کافکا بود.

فیلم کوتاه «دستهای سنگی-۷۸» و مستند کوتاه «کاروان-۸۱»اتفاقات تازه‌ای را برای او رقم زدند و در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایز زیادی گرفتند.

اما سال ۱۳۸۳، سال «خواب تلخ» بود. اولین فیلم سینمایی امیریوسفی که با بودجه اندک و یک‌سال قبل‌تر در اطراف اصفهان ساخت و داستان مرده شوری بود که در مواجهه با فرشته مرگ قرار می‌گیرد!

«خواب تلخ» جایزه ویژه بخش دوربین طلایی جشنواره کن را در سال ۲۰۰۴ برد و جایزه نگاه جوان را در بخش دو هفته کارگردان‌های کن دریافت کرد. پس از آن در بیش از چهل جشنواره معتبر جهانی پذیرفته شد و جوایزی چون اسکندر طلایی جشنواره تسالونیکی یونان و جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدین فیلم) و… را از آن خود کرد.

فضای گروتسک و طنز دیوانه‌وار فیلم به همراه مضمون متفاوتش، منتقدان جهانی را مجذوب آن کرد، دبورا یانگ منقد هالیوود ریپورتر نوشت: «خواب تلخ» اولین کمدی سیاه سینمای ایران است که طنزی ویران‌گر دارد و چهره‌های جدید و طنازانه از ایران نشان می‌دهد و نوید ظهور فیلم‌سازی متفاوت و قصه‌گو را از سینمای ایران می‌دهد.

در معدود نمایش‌های داخل کشور هم این فیلم مورد تحسین منتقدین سینمای ایران قرار گرفت ولی برای اکران در ایران باید ۱۲ سال صبر می‌کرد!


این فیلم داستان مرده شوری است که با مساله نزدیک شدن خودش به مرگ روبرو می‌شود و عوامل آن عبارتند از: نویسنده، مجری طرح، طراح صحنه و لباس، تدوین و کارگردان: محسن امیریوسفی، مدیر فیلمبرداری: بایرام فضلی، طراحی وترکیب صدا: محمدرضا دلپاک و حسین مهدوی، صدابردار: حسین قورچیان، دستیاران کارگردان: سهیل رحیمی، ابراهیم قپاندار،تولید: امین طالبی، اکبر نجارپور و بازیگران: عباس اسفندیاری، یدالله انوری، دلبر قصری، محسن رحیمی.

برای مطالعه خبرهای فرهنگی و هنری کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
‫تعبیر خواب‬‎