سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نظر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره سند بازطراحی رآکتور اراک


نظر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره سند بازطراحی رآکتور اراک

خانه ملت/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سند رسمی باز طراحی اراک مکانیزم تضمین به نحوی گرفته شد که طرفین به تعهدات خود عمل کنند.
نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انتشار سند باز طراحی اراک و تاکید مقام معظم رهبری بر گرفتن تضمینی شفاف برای تغییرات راکتور اراک، اظهار داشت: اراک از دو نگاه برای ایران اهمیت دارد و از دو منظر به عنوان تضمین مد نظر گرفته می شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس نهم شورای اسلامی در ادامه توضیح داد:اراک برای ما مهم است و هر گونه دست کاری در آن برای اصلاح بعدی دچار مشکل می شویم قبل از اینکه تغییری در آن اعمال شود نیازمند تضمین هستیم.

این نماینده در خصوص ضمانت های راکتور اراک گفت: ایران در واقع با تغییر ندادن در راکتور اراک به نوعی غرب را وادار می کند تا به برخی تعهدات خود عمل کند. یکی از این موضوعات بسته شدن پرونده در آژانس بین المللی هسته ای است و از سوی دیگر تا غرب و به طور دقیق گروه 1+5 تعهد صریحی در خصوص انجام وظایف خود در برجام ندهد تغییری در اراک ایجاد نمی شود.

باز طراحی اراک و ذخایر ضامن متعهد بودن غرب است

به اعتقاد این نماینده بازطراحی اراک و ذخایر اورانیوم در واقع ضامن این است که غرب به تعهدات خود در اجرایی شدن برجام عمل کند و ایران در آینده ای نزدیک نیز زیر بار تغییر راکتور اراک نخواهد رفت.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در خصوص گرفتن تضمین از غرب در خصوص بازطراحی اراک توضیح داد: همچنین کشورهای گروه 1+5 باید در خصوص تعهدات خود در زمینه بازطراحی اراک ضمانت بدهند. در اراک همکاری بین المللی برای باز سازی اراک صورت می گیرد به این جهت باید ضمانت هایی در انجام به موقع تعهدات گرفته شود.

شفیعی اظهار داشت: در برجام مکانیزمی برای حل اختلاف های احتمالی در نظر گرفته شده است. در سند رسمی بازطراحی اراک نیز مکانیزم به طوری لحاظ شده است که طرفین به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.

دغدغه ای برای عدم تعهد در بازطراحی اراک وجود ندارد

وی تاکید کرد: از آنجایی که مذاکره هسته ای بین ایران و گروه 1+5 بر مبنای اراده و حسن نیت بود و تا اینجای کار طرفین بر همین اساس عمل کردند به نظر می رسد نباید نگرانی هایی در خصوص عدم تعهد در بازطراحی اراک داشت. با این حال باید موارد سو استفاده و تفسیر چندگانه شناسایی شود تا مانع اختلاف شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سند رسمی راکتور اراک کمیسیون مشترک مرجع حل اختلافات احتمالی معرفی شد، توضیح داد: در این کمیسیون مشترک همه کشورها از جمله ایران عضویت دارند و هر تصمیم گیری با اتفاق آرای رخ می دهد یعنی باید همه اعضا در رای گیری شرکت کنند. از سوی دیگر قبل از اینکه اختلاف به کمیسیون مشترک برده شود اجلاس کارشناسان و اجلاس وزرای امور خارجه مسئول رسیدگی به اختلافات هستند.


ویدیو مرتبط :
ایمیل ملی زیر ذره بین کمیسیون امنیت ملی