سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تلاش برای عضویت دائم ایران در شانگهای با لغو تحریم‌ها/ همکاری‌ تهران-بیشکک افزایش می‌یابد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان امروز نشستی مطبوعاتی با حضور تعداد زیادی از رسانه‌های محلی و بین‌المللی به مناسبت دهه فجر و همچنین لغو تحریم‌های اقتصادی برگزار کرد.

«علی نجفی» در این کنفرانس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد این که آیا ایران پس از تحریم‌ها در اجرای بزرگترین پروژه برق-آبی قرقیزستان «قمبر-آتا» شرکت می‌کند، تصریح کرد: تهران در ساخت نیروگاه دارای تجربه زیادی است و در حال حاضر بیش از 100 نیروگاه در کشور در حال فعالیت می‌باشد اما موضوع همکاری بین 2 کشور در این زمینه باید بررسی شود.

در ادامه نجفی در پاسخ به سوالی در مورد موضع ایران در قبال سوریه و برخی تحولات جهانی اظهار داشت: هدف ما برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان است و مذاکرات اخیر بین ایران و 5+1 این موضوع را کاملا تائید می‌کند.

وی با اشاره به درگیری‌ها در منطقه و به خصوص در سوریه افزود: مردم سوریه باید سرنوشت‌ کشورشان را خودشان انتخاب کنند و ایران همواره از این موضع حمایت می‌کند.

نجفی در پاسخ به علاقمندی ایران جهت عضویت دائم در سازمان شانگهای گفت: ایران سال‌ها در سازمان شانگهای به عنوان ناظر حضور داشت و با برداشتن تحریم‌های بین‌المللی با توجه به درخواست اعضای این سازمان، گام‌های مؤثری در جهت عضویت در این سازمان برخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: عضویت در این سازمان به پروژه‌های ساخت راه‌‌آهن ایران- قزاقستان- قرقیزستان- ازبکستان- تاجیکستان- ترکمنستان سرعت بیشتری می‌بخشد، ضمن اینکه این طرح برای  تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و یک گام مهم در فرآیند نزدیک شدن به چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان نفت ایران خواهد بود.

نجفی در ادامه اظهار داشت: حجم کلی مبادلات تجاری قرقیزستان و ایران در حدود 100 میلیون دلار است که جوابگوی تمام ظرفیت همکاری 2 کشور نمی‌باشد و یکی از اصلی‌ترین جهات فعالیت سفارت ایران در قرقیزستان افزایش حجم مبادلات بین 2 کشور است.

سفیر در ادامه به سوال خبرنگاری مبنی بر امنیت ایران با وجود ناامنی در کشورهای منطقه گفت: ایران امن‌ترین کشور منطقه است و می توان با افتخار گفت که حتی یک شهروند ایرانی در صفوف داعش حضور ندارد.

علاوه بر این خبرنگاران قرقیزستان سؤالات زیادی در خصوص تأسیس مراکز علمی- آموزشی و همچنین سیاست‌های ایران در جهان را مطرح کردند.

در پایان جلسه نمایندگان رسانه‌های مختلف از طرف مردم قرقیزستان  مناسبت دهه فجر و لغو تحریم‌های اقتصادی را به مردم ایران تبریک گفتند و ابراز امیدواری در جهت گسترش همکاری‌های همه جانبه داشتند.

انتهای پیام/ح                

http://fna.ir/JLQNIB


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها