بازیگران فیلم‌های علی حاتمی از او چه می‌گویند؟


بازیگران فیلم‌های علی حاتمی از او چه می‌گویند؟

باشگاه خبرنگاران/ حاتمی به عنوان کارگردان صاحب سبک و مولف با استفاده از قصه‌ و مثل‌ها توانست فرهنگ کوچه بازار، معماری ایرانی – اسلامی را در سینمای ایران نشان دهد.
15 آذر مصادف با سالگرد درگذشت زنده‌یاد علی حاتمی است که به عنوان کارگردان صاحب سبک و مولف با استفاده از قصه‌ها و مثل‌ها توانست فرهنگ کوچه بازار، معماری ایرانی – اسلامی را در سینمای ایران نشان دهد. دیالوگ‌های سریال و فیلم‌های زنده‌یاد علی حاتمی هیچ وقت از ذهن مخاطبان فراموش نمی‌شود به همین مناسبت گفتگویی با هنرمندان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

لقب «سعدی سینمای ایران» را به حاتمی دادم
جمشید مشایخی در خصوص آشنایی و خاطره خود با علی حاتمی گفت: خاطره که بسیار دارم، دهه 40 با علی حاتمی آشنا شدم، زمانی که نمایشنامه می‌نوشت و به اداره تئاتر می‌آورد برای کارگردانانی که دوست داشته باشند و آنها را کار کنند. آن زمان با علی دوست شدم. قرار بود در یک فیلم همکاری داشته باشیم؛ اما به توافق نرسیدم.
وی افزود: تا اینکه در سال 52 شش داستان مثنوی را نوشته بود و با صحبت‌هایی که با هم داشتیم در 3 داستان من کار کردم.
بازیگر «کمال‌الملک» در خصوص ماندگاری علی حاتمی اظهار داشت: سال‌های قبل از اینکه از دنیا برود، عرض کردم علی حاتمی «سعدی سینمای ایران» است، عده‌ای قبول نکردند؛ اما خود آن‌ها بعدها متوجه این موضوع شدند که علی حاتمی دیالوگ‌های ماندگاری می‌نوشت.
بازیگر سریال تلویزیونی «همه چیز آنجاست» عنوان کرد: شهرک سینمایی به همت علی حاتمی ساخته شد. حتی زمانی که در شهرک کار داشتیم، در کنار اتاق گریم یک جای مخصوص را آماده کرده بود تا بازیگران بعد از گریم استراحت داشته باشند. علی حاتمی به بازیگر اهمیت می‌داد تا بازیگر با آرامش کار خود را ادامه دهد.

مشایخی خاطرنشان کرد: روحش شاد، افسوس که در زمان حیاتش مورد تشویق قرار نگرفت و کمتر مطلبی در خصوص او نوشته شد.

«مادر»ی که همچنان دیدنی است
اکرم محمدی در خصوص فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی گفت: به نظرم بازی در فیلم «مادر» برای من نقطه عطف بود. زنده‌یاد علی حاتمی علاوه بر کارگردانی شاعر هم بود؛ چرا که با سبک کاری که داشت، دیالوگ‌های متداول داشتیم؛ دیالوگ‌هایی که تکراری نبود و مانند شعر بود.
بازیگر فیلم «مادر» ادامه داد: حاتمی در اخلاق و رفتار هم نمونه بود. نه اینکه جای او خالی است این را بگویم؛ بلکه واقعا این طور بود.

وی عنوان کرد: جای او خالی است. چند سال طول می‌کشد، مثل علی حاتمی داشته باشیم. هستند کسانی که می‌خواهند مانند او کار کنند و ماندگاری داشته باشند.
محمدی تصریح کرد: از دلایل ماندگاری زنده‌یاد حاتمی، آشنایی و سواد کامل در همه زمینه‌ها بود. به خاطر همین است که بعد از چند سال دوباره فیلم «مادر» را مشاهده می‌کنید، انگار اولین بار است فیلم را می‌بینید.
محمدی خاطرنشان کرد: فیلم «مادر» تجربه خوبی بود؛ چرا که همه چیز مشخص و همه عوامل کار خود را می‌دانستند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سکانس فیلم هزار دستان علی حاتمی+فیلم کلیپ گلچین صفاسا