تقلید محسن چاوشی از معین در سریال شهرزاد


 محسن چاوشی ترانه معین را میخواند

سریال شهرزاد حسن فتحی در حالی این روزها با استقبال خوب مردم روبرو شده که موسیقی این فیلم با نقد برخی از منتقدین همراه شده است.

شایسته است در ابتدا از سازندگان سریال فاخر "شهرزاد" قدردانی کنم و این نکته را شفاف کنم که بحثی را در ادامه مطرح خواهم کرد که به طور اختصاصی به بخشی از موسیقی متن این سریال یا به عبارت بهتر به ترانه های اجراشده در این سریال مربوط می شود و انصاف این است که این یادداشت به کل مجموعه نسبت داده نشود.

اما سریال "شهرزاد" که انصافاً موفق است و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب می کند از دو آهنگساز ، دو خواننده و چند تنظیم کننده استفاده می کند که این اتفاق آنچنان مرسوم نیست. تیتراژ ابتدا و انتها به اضافه آنچه به درستی به آن موسیقی متن گفته می شود، فردین خلعتبری ساخته که نگاهی حتی گذرا به کارنامه هنری اش ، هر کارگردانی را مجاب می کند که کارش را به دست این آهنگساز مجرب بسپارد . صدای علیرضا قربانی نیز بخش جدانشدنی کارهای خلعتبری است و شاید قسمت اعظمی از شهرت و محبوبیت علیرضا قربانی مدیون تیتراژهایی است که فردین خلعتبری موسیقی آن را ساخته .

ترانه علیدوستی ، سریال شهرزاد ، تیتراژ شهرزاد

گرچه تیتراژ این سریال با آن ترانه ها فاصله دارد اما تا اینجای کار "شهرزاد" صاحب یک یونیفرم موسیقایی است که به فضای داستان نزدیک است و روی تصویر آن نشسته است.

اما چیزی که مردم از موسیقی "شهرزاد" گوش می دهند مطلقاً ربطی به فردین خلعتبری و علیرضا قربانی ندارد. در بخش دیگری از موسیقی این سریال و به صورت موازی محسن چاووشی با ترانه های خودش تبدیل به نمادی صوتی برای این سریال شده که البته پاپ بودن این ترانه ها چندان مورد بحث من نیست، اما از مجموع ترانه های خوانده شده توسط محسن چاووشی ، دو ترانه بیشتر ذهن را به خودش مشغول می کند .

محسن چاوشی ، تیتراژ شهرزاد ، معین

ترانه " کجایی" با همکاری سینا سرلک که کلامی همگام با سریال دارد، اما ملودی آن پرمغز نیست و صرفاً به تکرار فواصل می پردازد و انصافاً اگر صدای سرلک را از آن حذف کنیم به لحاظ حجم صدا نیز دچار اشکال است. گرچه با معیاری که پیش تر آورده شد و با اتکا به شعر می شود گفت که نیمی از راه را رفته است. (پیشنهاد می کنم عبارت "بیا تا رگهامو تو خونت بریزم" در این ترانه را نادیده بگیریم) در هر حال این ترانه پاپ توانسته جایی در بین مخاطبان برای خود باز کند و اشکالات اساسی در آهنگسازی آن به چشم نمی آید که این نیز بیانگر سطح سلیقه عمومی است.

اما ترانه دیگری که با نام "هم خواب" مشهور است که در توضیح آن از محسن چاووشی به عنوان آهنگساز و خواننده یادشده، کاری است در مایه دشتی که شباهت بسیار نزدیکی با ترانه ای دارد که اوایل دهه هفتاد ساخته شد. این ترانه توسط فرید زلاند با تنظیم منوچهر چشم آذر ساخته شده و نصرالله معین نجف آبادی (معین) آن را خوانده است.

نام ترانه موردنظر " دل سوخته" است و همان طور که از نامش پیداست تعمداً در مایه دشتی ساخته شده و از ترانه های محزون و مشهور زمان خود است که در سال های بعد از هفتاد نظیر آن را در داخل بسیار شنیده ایم. البته طرح این موضوع که این شباهت عمدی بوده یا محسن چاووشی قصد گرته برداری از این ترانه را داشته قدری دشوار است، اما احتمال اینکه سازنده تحت تأثیر این ملودی بوده امری کاملاً شفاف است، چرا که شروع آواز و حرکت ملودی چیزی بیش از هم مایگی دو قطعه موسیقی است و سؤال اینجاست که در این گونه موارد هنرمند حاضر می شود به راحتی عنوان آهنگساز را برای خود انتخاب کند در حالی که با توجه به تعاریف موجود ، تغییر لحن و یا تنظیم متفاوت یک ملودی، آهنگسازی به حساب نمی آید.

در پایان فکر می کنم که این سریال به قدر کفایت محبوب است و کاش موسیقی متن را به همان تیم اولیه می سپرد تا از همان یونیفرم معمول استفاده شود و این تغییر لحن موسیقایی را نداشته باشد.

تقلید محسن چاوشی از معین در سریال شهرزاد


ویدیو مرتبط :
محسن چاوشی برای سریال شهرزاد