سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



بانوی کردستانی که صنایع دستی کردستان را احیا کرد


بانوی کردستانی که صنایع دستی کردستان را احیا کردفارس/ صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیج است که توجه به آن در برنامه‌ریزی کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.
صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه، همواره مورد توجه است، به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح می باشد.
فرهنگ، تمدن یا حتی تاریخ یک قوم و ملت را می‌توان به شکل‌ها و روش‌های گوناگونی حفظ و نگهداری کرد، نوشتن و مکتوب نمودن شاید ساده و رایج ترین انها باشد اما وقتی حرف از هنر به میان می‌آید، هیچ‌چیز جز خود هنر و اصل تلاش‌های هنرمند نمی‌تواند گویای فرهنگ و تاریخ یک قوم یا ملت باشد. طرح‌ها و نقش‌ها، طعم‌ها و عطرها، رنگ‌ها و سایه‌ها چیزی را به ما منتقل می‌کنند که بی‌شک ده‌ها جمله و صدها کلمه نمی‌توانند.
می‌توان درباره آنها ساعت‌ها حرف زد و بحث کرد اما هنر اصیل را با هیچ جا و کلمه‌ای نمی‌توان وصف و تشریح کرد.
نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز طرح گلیم در کیف های دستی تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.
بیان امیری یکی از بانوان استان کردستان است که مدت 6 سال است که در زمینه کارهای صنایع دستی مشغول به کار است و هم اکنون در خانه صنایع دستی مشغول به ساخت انواع کیف و کمربند چرم و هر نوع وسایل دستی و طبیعی استان کردستان است، در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛
لطفاً خودتان را کامل معرفی نمایید و بگویید که مشغول به چه کارهایی هستید؟
بیان امیری 33 سال سن دارم و 6 سال است که در زمینه ی صنایع دستی و ساخت کیف و کمربند چرم با تلفیقی از گلیم و سجاده مشغول به کار هستم ، به دلیل علاقه ی زیادی که به این کار داشتم، با گذراندن دوره های آموزشی هم اکنون تحت عنوان کارگاه تولیدی و آموزشی کیف چرمی کُردیا ( کچی کورد) مشغول به کار هستم.
جایگاه صنایع دستی در استان کردستان را چطور می بینید؟
در کشور ما ، صنایع دستی بسیاری وجود دارد که به دست هنرمندان ایرانی خلق می شود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است و صنایع دستی هر شهر و منطقه ای یکی از بهترین جلوه های میراث هنری و سنتی مردم همان اقلیم است که تمام یا قسمتی از مراحل تولید آن با دست انجام می شود و به تعبیر دقیق تر جزیی از فرهنگ ملی کشور و یادگار ارزشمندی از نیاکان ماست، اما متاسفانه این روزها با ورود کالاهای چینی بازار صنایع دستی استان کردستان رو به کسادی می رود، به طوری که دیگر رمقی برای هنرمندان باقی نمانده است و اگر همین طور پیش برود کالاهای چینی صنایع دستی استان را به ورشکستگی می کشانند.
این تا چه حد توانسته است رقیبی جدی در عرصه ی صنایع دستی استان کردستان داشته باشد؟
همان طور که مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اشاره کردند کارگاه های کوچک می تواند برای چندین نفر درآمد زایی داشته باشد، ولی با برچیده شدن این کارگاه ها با ورود صنایع چینی کارگاه های بزرگ هم باید به فکر برچیدن کارشان باشند چون هر کالایی به مرور زمان می تواند در بیکاری جوانان بسیار تاثر گذار باشد.
صنایع دستی در جامعه ی امروز ما چقدر می تواند اهمیت داشته باشد؟
صنایع دستی به عنوان صنفی مستقل نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع دارد و می تواند به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد، زیرا به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.
تا چه اندازه سخنان مقام معظم رهبری را در کارهایتان سرلوحه قرار داده اید؟
نکته‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند استفاده از ظرفیت‌های داخلی و جغرافیایی است. در کشور ما قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام متناسب با منطقه و فرهنگ، ذوق و هنر منحصر به فرد خود را دارند که می‌توانند این هنر و ذوق خود را تبدیل به منبع درآمد مناسبی کنند، اما متاسفانه صنایع دستی در کشور ما در زندگی مردم به عنوان کالای لوکس شناخته می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند برای ارضای نیازهای هنری خود به کالا‌های ارزان و چینی روی آورند.
در حال حاضر برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده اید؟
تبلور ارزش ها و هویت یک ملت به صنایع دستی آن بستگی دارد و در حال حاضر 3 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار صنایع دستی هستند، اما اگر این مشکلات رفع شود و این صنعت توسعه پیدا کند، می‌تواند باعث توزیع عادلانه‌ی درآمد شود و برای بانوانی که بیکاری هستند منبع درآمد پایدار و خوبی باشد.
سخن آخر شما ...؟
نخستین سیاست کلی در حوزه اقتصاد مقاومتی موضوع به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در کارها است امیدوارم که تدابیری توسط مسئولین اندیشیده شود که به جای استفاده از کالای چینی ، صنایع دستی استان کردستان همواره مورد توجه قرار گیرد، زیرا این هنرهای دستی همواره ظریف تر و با کیفیت تر از کارهای صنعتی خواهد بود.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
Iran Minery industries, Kurdistan province صنایع معدنی استان کردستان ایران