سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مردان و زنان به چه دلایلی می‌میرند


تسنیم/ رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت با تشریح علت مرگ در بین مردان و زنان دنیا و ایران از اجرای طرح یاوران سلامت در 6 استان کشور خبر داد.

دکتر گلایل اردلان در کارگاه آموزشی راهنمای بالینی و برنامه اجرایی تیم سلامت اظهار داشت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در دنیا سالانه حدود 40 درصد جوانان به بیماری ایدز مبتلا می شوند. همچنین در دنیا سالانه 20 درصد افراد جوان دچار اختلالات روانی می‌شوند که عمده این اختلالات افسردگی و اضطراب است.

وی با اشاره به استفاده 150 میلیون جوان از سیگار به طور سالیانه در دنیا، افزود: روزانه 430 جوان در اثر خشونت بین فردی و 700 جوان در اثر حوادث ترافیکی در دنیا جان خود را از دست می دهند.

اردلان با بیان اینکه بیشترین تعداد جمعیت جوان در گروه سنی 20 تا 24 سال است، گفت: در ایران جمعیت کل 18 تا 29 سال 20 میلیون نفر است که از این میزان 8 میلیون نفر در گروه سنی 20 تا 24 سال هستند.

رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت با بیان اینکه 21.7 درصد مرگ و میر در زنان مربوط به حوادث ترافیکی است، افزود: البته برخی مرگ و میر در زنان نیز به دلیل خودکشی است.

به گفته رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، سکته قلبی، سوختگی، خشونت، سکته مغزی و بدخیمی‌ها به ترتیب از عوامل دیگر مرگ و میر در زنان است.

وی همچنین، با اشاره به اینکه 35.1 درصد مرگ و میر در مردان به دلیل حوادث ترافیکی است، افزود: طبق آمار سال 90، خشونت به وسیله دیگران 5.3 درصد، سکته قلبی 3.7 درصد، سوء مصرف مواد 2.5 درصد مرگ و میر در مردان و درصدی هم مربوط به خودکشی را شامل می‌شود.

دکتر اردلان در ادامه، بر لزوم توجه جوانان به سلامت خود تاکید کرد و گفت: لازم است تا جوانان در جهت سالم ماندن خود تشویق شوند و توجه به سلامت خود را نادیده نگیرند.

وی با تاکید بر مورد احترام قرار گرفتن جوانان از سوی نظام ارائه دهنده خدمات سلامت، افزود: نباید در نظام شبکه برخورد و رفتاری داشته باشیم تا جوانان از شبکه‌های بهداشت و درمان رانده شوند، چراکه نظام شبکه برای همه افراد است.

رئیس اداره سلامت جوانان افزود: پاسخ به نیازهای سلامتی جوانان مبتنی بر شواهد باشد و شیوه برخورد با جوانان را به مراقبین سلامت آموزش دهیم.

اردلان در ادامه، با اشاره به طرح پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نام طرح یاوران سلامت، گفت: در این طرح اطلاع رسانی و آموزش مراقبت‌های سلامت و تربیت نیروی آموزش دهنده از طریق خود جوانان صورت می‌پذیرد و قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان، مشهد، خوزستان، کرمانشاه، یزد و اصفهان به صورت پایلوت این طرح را انجام دهند.

وی افزود: در این طرح 50 نفر براساس موضوعات نیاز سنجی شامل مهارت‌های زندگی و اجتماعی، معیارهای همسرگزینی مناسب، اعتیاد و پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز و تغذیه و فعالیت فیزیکی آموزش داده می‌شوند.

له گزارش وزارت بهداشت، اردلان با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها در دانشگاه‌های علوم پزشکی با محوریت ارائه سیاست‌های جمعیتی، گفت: لازم است در این کارگاه‌ها اهمیت ازدواج سالم در جوانان و ارتقای سلامت روان، ارتقای سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در نظر گرفته شود.

وی همچنین، بر اجرای بسته خدمت سلامت جوانان در دو سطح پزشک و غیر پزشک در کل کشور تاکید کرد و گفت: لازم است جمعیت دانشجویان ورودی پزشکی و پیراپزشکی و جمعیت جوان حاشیه شهرها در اجرای این بسته دیده شوند.

رئیس اداره سلامت جوانان با اشاره به اجرای طرح خود مراقبتی و شیوه زندگی سالم در 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور، گفت: برنامه پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در 3 دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، ایران و یاسوج اجرا شده است که لازم است سایر دانشگاه‌ها این برنامه و سایر برنامه‌های راهبردی را اجرا کنند.

اردلان در پایان، آموزش به پزشکان عمومی را مقرون به صرفه بیان کرد و گفت: لازم است از پتانسیل‌های بالقوه در جامعه استفاده شود و از نیروهایی که هزینه عملکرد بهتری دارند استفاده شود.


ویدیو مرتبط :
چرا مردان زودتر از زنان می میرند؟.