مثبت و منفی‌های کارت اعتباری خرید کالا


دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کاهش سقف کارت‌های اعتباری خرید کالا به شش میلیون تومان را نکته منفی این طرح دانست و گفت: در عین حال اینکه این طرح آغاز شده است، امر مثبتی به شمار می‌رود.

حبیب‌الله انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه نمی توان اجرای طرح کارت اعتباری با تغییرات اعمال شده را مثبت یا منفی مطلق ارزیابی کرد، اظهارکرد: به هر حال از زمانی که بحث کارت اعتباری خرید کالا مطرح شد، تغییراتی در آن اتفاق افتاد و پس از مدتی کالاهای خارجی را اضافه کردند که با اعتراض شدید تولیدکنندگان همراه بود و از طرح خارج شد.

وی افزود: به طور کلی اینکه ناگهان اعلام می‌کنند که سقف اعتبار کارت‌ها چهار میلیون تومان کم شده است یک نکته منفی در این طرح است، چراکه مردم فکر می‌کردند که رقم این تسهیلات 10 میلیون تومان است و روی آن حساب کرده بودند.

به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی به هر حال اینکه بعد از مدتی تصمیم گرفته شده که این طرح اجرایی شود، خود نکته مثبتی به شمار می‌رود.

انصاری با بیان اینکه پیش از اعلام طرح، مسئولان باید به صورت کارشناسی‌تر و همه‌جانبه‌تر این بحث را مورد بررسی قرار می‌دادند تا این اتفاق نیفتد که اول یک رقمی اعلام شود و بعد از آن بگویند که کم شده است.

وی با اشاره به سه گروه هدف متقاضی دریافت این تسهیلات ادامه داد: در بخش‌نامه‌ای که بانک مرکزی درباره اجرای این طرح اعلام کرده بود، اولویتی برای مزدوجین در نظر گرفته نشده است و همه این سه گروه می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: در مورد گروه سوم یعنی زوجین مشخص نشده افرادی که می‌خواهند اقدام کنند باید دقیقا چه شرایطی داشته باشند و دریافت این کالا پس از ازدواج است یا در حین آن که باید جزییات این موضوع مشخص شود.

انصاری درباره میزان استقبال از این طرح و موفقیت آن نیز، گفت: با توجه به افت و خیزهایی که در مسیر طرح ایجاد شده است، نمی‌توان میزان استقبال از آن را تخمین زد، به ویژه اینکه رقم کارت‌های نیز تغییر کرده است، اما موضوع مهم این است که این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته بانک مرکزی پیش از این اعتبار برای اجرای این طرح را 4200 میلیارد تومان اعلام کرده بود اما در اطلاعیه اخیر این بانک، اعتباری برای اجرای طرح کارت اعتباری اعلام نشده است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نمی‌دان بانک مرکزی رقم شش میلیون تومان را با چه ضابطه‌ای در نظر گرفته است، اظهارکرد: نمی‌خواهم بگویم رقم تسهیلات کم است، اما اگر سقف کارت‌ها همان 10 میلیون تومان بود، قطعا هم استقبال از طرح بیشتر می‌شد و هم تقاضای بیشتری در بازار ایجاد می‌کرد، اما به هر حال اگر مردم به دنبال این کارت‌ها بروند می‌توان امیدوار بود که تحرکی در بازار ایجاد شود.

انصاری تصریح کرد: با توجه به تنوع زیاد لوازم خانگی در بازار و نیاز زوجین به انواع آن از جمله ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون، اجاق گاز، ظروف آشپزخانه و ... تهیه همه این‌ها با این مبلغ دشوار است.

پیش از این مجتبی خسروتاج - سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت - اعلام کرده بود که سقف کارت‌های اعتباری شش میلیون تومان تصویب شده است و ممکن است پس از این مدت با سود 20 درصد ادامه یابد.

البته تولیدکنندگان نسبت به کاهش سقف کارت‌های اعتباری انتقادات شدیدی دارند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کارت اعتباری خرید کالا