سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس خانه کارگر: هیچ نهادی حق تعرض به حقوق کارگران را ندارد


نام کارگر که به میان می‌آید، به یاد دست‌های پینه بسته و پیشانی‌های عرق کرده‌ای می‌افتیم که نان حلال بر سر سفره زن و بچه‌شان می‌برند. اما همین قشر زحمتکش، گاهی از بسیاری از امتیازاتی که به ناحق از فیش حقوقی‌شان کسر می‌شود، گله‌مند هستند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نام کارگر که به میان می‌آید، به یاد دست‌های پینه بسته و پیشانی‌های عرق کرده‌ای می‌افتیم که نان حلال بر سر سفره زن و بچه‌شان می‌برند. اما همین قشر زحمتکش، گاهی از بسیاری از امتیازاتی که به ناحق از فیش حقوقی‌شان کسر می‌شود، گله‌مند هستند. گلایه‌هایی که سایه‌ای خسته کننده بر سر زندگی‌شان می‌گستراند. سایه‌ای به عمق ناسپاسی از تمامی زحمات شان در هر زمینه ای. روز گذشته، 29 آبان ماه، سالروز تصویب قانون کار، شاید بهترین بهانه بود برای اینکه هزاران نفر از همین کارگران مقابل سازمان تامین اجتماعی گرد هم آیند و با هم همنوا شوند.

برداشت اول بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون کار به تشکیل زنجیره انسانی به دور سازمان تامین اجتماعی منجر شد. زنجره‌ای از زجرهایی که بر روح کارگران از اعمال فشارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تجمیع بیمه‌های درمانی وارد آمده است. در ساعات اولیه این تجمع حدود پنج هزار نفر از این افراد با شعارها و پلاکاردهای در دست روبروی این سازمان گرد هم آمدند تا شاید، صدای‌شان به گوش این سازمان برسد. خواسته آنها از دولت این بود که بر اساس قانون استقلال مالی و اداری تمامی بخش‌های این سازمان را تضمین کنند.

برداشت دوم لحظه به لحظه این زنجیره برزگ تر شد. از نقاط مختلف به این مراسم آمدند. خیابان آزادی تهران در محدوده ساختمان تامین اجتماعی، پر شد از کارگران هم نفس و هم صدا. سخنرانی حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری آغاز شد. قطعنامه‌ای که مهر تحکیمی شد بر خواسته‌های هزاران کارگر پایتخت که به نمایندگی جامعه بزرگ کارگری ایران به این مکان آمده بودند. بخشی از متن این قطعنامه که در آن بر لزوم اجرای کامل قانون کار و صیانت از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی تاکید شد، به این شرح است: بیمه شدگان عزیز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی امروز در حالی سالروز تصویب قانون کار را برگزار می‌کنیم که نزدیک به ۲۵ سال از تصویب این قانون می‌گذرد قانونی که به زعم اغلب صاحب نظران و کار‌شناسان حقوق کار داخلی و بین المللی یکی از مترقی‌ترین قوانین کار موجود در جهان است. از آنجا که نیروی کار در همه جای دنیا در برابر قدرت و ثروت کارفرما ناتوان است ضروری است که حاکمیت اقداماتی انجام دهد تا توازن در این نابرابری برقرار شود و این ممکن نیست جز با احکام و الزامات آمرانه‌ای که ضعف و ناتوانی کارگران را در برابر قدرت و ثروت کارفرما پوشش دهد و جبران کند. امروز حرف اول و آخر ما در خصوص قانون کار اینست که‌ای دولت و‌ای مجلس محترم، کارگران را دریابید، امنیت شغلی از دست رفته را با اصلاحات قانونی احیاء کنید، زیبنده جمهوری اسلامی و نظام عدل الهی نیست که این چنین حقوق و امنیت شغلی کارگران پایمال شود و ما عکس العملی از مسئولین آنهم طی ۲۵ سال شاهد نباشیم. زندگی کارگران و خانواده آنان در گرو اشتغال و امنیت و معیشت آنان است انصاف و عدالت نیست که این حداقل‌ها از جامعه کارگری مضایقه شود در پیوند با کار موضوع تامین اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است امروز کارگران با دست خویش و بخشی از دستمزد خود سازمان تامین اجتماعی را ایجاد کرده‌اند که نیاز آینده و حال آنان را پاسخگو باشد. در حوزه درمان و بازنشستگی یعنی دورانی که بیماری و کهولت و ناتوانی بر نیروی کار چیره می‌شود این سازمان باید توانایی تامین نیاز و برطرف کردن آثار بیماری را داشته باشد در این خصوص علیرغم تاکید قانون متاسفانه دولت هیچ کمکی به این سازمان نکرده و انباشت بدهی امروز از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است هیچکس نمی‌تواند فراموش کند که طی سالیان قبل دولت‌ها چطور از منابع سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات خود بهره بردند و از این بابت دولت‌ها به سازمان هم بدهی مادی و هم بدهی معنوی دارند ولی بجای آنکه دولت تلاش کند بار بدهی خود را به جامعه بیمه شده سبک کند متاسفانه شاهدیم که وزارت بهداشت و درمان در قالب یک ادعای واهی خود را مالک منابع درمان دانسته و ادعای تجمیع منابع سازمان را مطرح می‌کند.

حق تعرض ممنوع! تمامی قرائت قطعنامه به اینجا ختم می‌شود که علیرضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس می‌گوید که دولت یا هیچ نهاد دیگری حق تعرض به حقوق کارگران و اموال آنها را نداشته و طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت این هفته به مجلس تقدیم می‌شود. ما اینجا جمع شدیم تا از حقوق مصوب در قانون کار و از اموال کارگران حمایت کنیم. حقوق کارگران در فصول قانون کار به روشنی آورده شده است. از همه کسانی که قانون کار را به عنوان میثاق کار به تصویب رساندند تشکر می‌کنم. شوراهای اسلامی و انجمن‌های اسلامی در بحث تصویب این قانون تلاش بسیار زیادی داشته‌اند. و در ادامه یادآوری می‌کند: با توجه به تکلیفی که به موجب ماده 148 قانون کار برای بیمه اجباری کارگران پیش بینی شده و براساس این ماده قانونی سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد تا با همکاری کارگران برای آنها پرونده بیمه تشکیل دهد. با وجود این تکلیف قانونی هنوز بسیاری از کارگران تحت پوشش بیمه نیستند و به عنوان مثال هنوز کارگران ساختمانی، دچار مشکل بیمه هستند. مشکلاتی که این روزها در خصوص تشکیل پرونده بیمه اجباری کارگران و به ویژه کارگران ساختمانی اتفاق افتاده است، به هیچ وجه قابل دفاع نیست. حواشی حضور وزیر کار در گچساران همه اینها در حالی است که وزیر کار هم به مناسبت این روز، در بین کارگران شرکت نفت گچساران حاضر شد و حضور وی خالی از حاشیه نبود. به گزارش صراط نیوز، علی ربیعی به دیدار کارگران این شهر کارگری رفت و با آنها در زمینه‌های مختلف بحث و گفتگو کرد. در این دیدار و ملاقات برخی از کارگران شرکت نفت و گاز گچساران پلاکاردهایی را به نشانه تضییع حقوق خود بالا برده بودند. از جمله: ما کارگران فدایی رهبر هستیم، درخواست یکسان‌سازی حقوق خود را داریم و ... . روی یکی دیگر از این پلاکاردها، یکی از کارگران آرزوی همسر خود را در قالب جمله: شوهر کارگر نفتی‌ام؛ به امید پر شدن سفره ما. به دیده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید. امنیت شغلی، از جمله مباحثی است که کارگران در هر رسته و شغلی، به دنبال آن هستند. ربیعی در جمع کارگران گچسارانی، به ذکر خاطره‌ای از زندگی خود پرداخت. وی با تاکید بر اینکه خود کارگرزاده است، گفت: مسائل و مشکلات کارگران را می‌دانیم و رنج مردم را درک می‌کنیم. پدرم روستازاده کارگر بود و خودم هم به سختی کارگری کردم و درس خواندم. در خانه‌ای زندگی کردم که موسیقی خانه چک‌چک باران از پشت‌بام خانه و کاسه‌هایی بود که مادرم زیر آن در خانه‌ای کوچک در جنوب شهر تهران گرفته بود. یک بار پدرم برایم لالایی خواند و من بزرگ شدم و فهمیدم که چرا پدرم آن شب برایم لالایی خواند. پدرم کارگر راه‌‌آهن بود و بوی قطار می‌داد و هنوز هم بوی قطار را دوست دارم و یک شب با صدای ترکی خودش برایم لالایی خواند. بعدها فهمیدم که آن شب شام نداشتیم و پدرم می‌خواست من را بخواباند تا نفهمم شام نداریم.

گوشی‌هایی که خاموش می‌شود تمامی این موارد هر ساله در قالب تجمعی ممکن است روایت شود و در صدر تیترهای اخبار قرار بگیرد. هر یک از این خواسته‌ها و پلاکاردها، سوژه عکس عکاسانی می‌شود که به این بازار می‌آیند. شاید هم فردای این روزها، گوشی تلفن همراه هر یک از مسئولان، دستخوش خاموشی‌های مکرر شود و یا اینکه با پاسخ منفی عدم پاسخگویی به این خواسته‌ها مکرر شود. حقوق کار و کارگر محدود به زمان و مکان خاصی نیست. از قطع شدن بیمه بیکاری تا تجمیع بیمه ها، همه و همه بهانه‌ای است برای اینکه بدانیم و بخوانیم و بگوییم که حقوق کارگر، از حلال ترین حقوق هاست!

ابتکار


ویدیو مرتبط :
واکنش کارگران و فعالان دانشگاهی نسبت به اجرای طرح کارورزی و تضییع حقوق کارگران