سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اجرای ۴ طرح پژوهشی مشترک بین‌المللی با کشورهای دیگر/ تهیه پیش‌نویس ماموریت دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، چندین سال است که علم و فناوری به عنوان یکی از عوامل قدرت کشورها محسوب می‌شود و مسئولان بلندپایه کشور ما نیز بر اهمیت علم و فناوری بسیار تاکید دارند به طوریکه مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود بر استمرار پیشرفت علمی کشور تاکید دارند.

مسئولان پژوهشی کشور یکی از عوامل پیشرفت علمی را در ارتباطات و تعاملات بین‌المللی می‌دانند و در این زمینه نیز کارهایی صورت داده‌اند به طوریکه خسرو پیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم از تهیه پیش‌نویس ماموریت دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی خبر می‌دهد.

خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با خسرو پیری صحبت‌هایی در این زمینه داشته است.

فارس: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر استمرار پیشرفت علمی کشور در حال حاضر سیاست‌ها برای تحقق این امر بر چه پایه‌ای استوار است؟

پیری: از ابتدای دولت یازدهم و به خصوص در دوره وزارت محمد فرهادی، سیاست‌گذاری‌ها برای پیشرفت علم و فناوری کشور بر این اساس که دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وارد فاز مأموریت‌گرایی شوند، اصل هدف این است که ماموریت مراکز علمی در چارچوب برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز طولانی مدت کشور لحاظ شود و برای این منظور گسترش تعاملات بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

فارس: برای گسترش روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به چه صورت سیاستگذاری شده است؟

پیری: نحوه فن‌بازارها و چگونگی انجام مذاکرات با روسای پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها مطرح شده است، جلسات مکرری داشتیم و کارگاه‌های آموزشی نیز در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

تعاملات بین‌المللی در جنبش فناوری کشور بسیار تاثیرگذار است به طوریکه اگر پارک‌های علم و فناوری کشور ما بتوانند با کشورهای دیگر کارهای پژوهشی مشترکی داشته باشند جنبش فناوری ما آغاز می‌شود.

* چهار پروژه بین‌المللی مشترک بین ایران و کشورهای دیگر

فارس: تاکنون از این نوع اقدامات پژوهشی مشترک بین‌المللی صورت گرفته است؟

پیری: در حوزه ارتباطات بین‌المللی چهار پروژه مهم داریم که یکی از آنها در حوزه آفریقای جنوبی است که کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌کنیم تا پژوهش‌های مشترک شکل بگیرد.

پارک علم و فناوری خراسان نیز با کشور قزاقستان کار مشترکی را صورت دادند و دفتر تعاملات بین‌المللی ایجاد شده است.

همچنین با کشور عراق برای تشکیل دفتر تعاملات بین‌المللی در این کشور صحبت شده و کره جنوبی نیز اعلام آمادگی کرده تا دفتری در این کشور داشته باشیم.

پیشنهاد ایجاد شبکه علم و فناوری منطقه خلیج فارس را دادیم تا بخش مهمی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با کشورهای دیگر در ارتباط باشند.

فارس: با ایجاد دفاتر تعاملات بین‌المللی چه نوع پروژه‌های مشترکی انجام می‌شود؟

پیری: معاونت پژوهشی بودجه‌‌ای را مشخص کرده است که پژوهشگران به کشورهای دیگر سفر کنند. 100هزار یورو برای دو سال در نظر گرفته شده تا کار مشترک انجام شود و فراخوان آن نیز با آغاز سال 2016 اعلام می‌شود.

این پروژه‌ها در حوزه بیوتکنولوژیک و اقیانوس‌شناسی انتخاب شده است.

طرحی را هم با کشور ایتالیا در نظر داریم که کمیته مشترکی برای انجام طرح‌های بین‌المللی ایجاد کنیم.

فارس: ارزیابی طرح‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

پیری: ارزیابی طرح‌ها به این صورت است که هر کشور کمیته‌ای برای ارزیابی طرح‌هایش تشکیل می‌دهد و طرح‌های دانشگاهی بر اساس شاخص‌های مشخص در این کمیته بررسی می‌شود، پس از ارزیابی طرح‌ها در هر کشور، کمیته مشترک با کشور دیگر تشکیل می‌شود.

در این زمینه مذاکره‌ای هم با یکی از شرکت‌های حوزه موبایل و الکترونیک فرانسه داریم.

* آغاز جنبش فناوری در کشور

همچنین به پارک‌های علم و فناوری نیز ماموریت دادیم که تعاملات بین‌المللی را توسعه دهند.

اگر هر پارک علم و فناوری سرمایه‌گذار خارجی بیاورد جنبش فناوری ما آغاز می‌شود.

البته برای گسترش تعاملات بین‌المللی ما باید چند زیرساخت طراحی کنیم. بخشی از مأموریت‌های دانشگاه‌های ما باید به فناوری اختصاص یابد تا خروجی‌های پایان‌نامه‌ها به فناوری تبدیل شود البته انتظار نداریم تمام آن تبدیل شود. ولی در حال کار کردن هستیم تا ببینیم چطور می‌توانیم بدون اینکه به زیرساخت‌های دانشگاه دست بزنیم کارآفرینی را ایجاد کنیم یعنی در اصل مأموریت کارآفرینی بخشی از مأموریت دانشگاه‌های ما است.

انتقال تکنولوژی بدون حضور دانشگاه‌ها ممکن نیست بنابراین پیش‌نویس اولیه کارآفرینی دانشگاه‌ها تهیه شده که بعد از تائید وزیر به دانشگاه ابلاغ می‌کنیم.

این کار کمک می‌کند به بحث تکنولوژی که تا پایان امسال برنامه اصلی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/4NCJ4E


ویدیو مرتبط :
اجرای مشترک سامی یوسف و تام رابرتسون(زیر نویس فارسی)