سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



از محور قرار گرفتن روحانیت در اصولگرایان تا کمپین رد صلاحیت ها/ سید حسن آخوند سیاسی نبود


حوزه احزاب- خبرگزاری فارس، با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کرد.

جذابیت اخبار تلگرامی موجب شد تا گزارشی روزانه از اخبار رسمی و غیررسمی منتشر شده در این گروه ها تهیه و به بررسی اخبار انتخاباتی کانال ها و گروه ها بپردازد.

*وحدت اصولگرایان جدی تر شد!

بعد از آنکه اخبار مختلف جریانات اصولگرایی وحدت را به عنوان یک اصل پذیرفتند اخبار امروز حاکیت از آن دارد که حتی جریان پایداری نیز به وحدت اهتمام جدی دارد. سقایی بی ریا سخنگوی جبهه پایداری در این زمینه گفت : «جبهه پایداری تحت هر شرایطی نسبت به ائتلاف اصول‌گرایان پایبند خواهد بود. » از سوی دیگر اصولگرایان با یک روش جدید موضوع وحدت را در استان ها پیاده نمودند. وحدتی که همچون مرکز حول محور روحاینت قرار گرفت. بادامچیان رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه « در 26 استان، از طرف ائمه جماعات و یا روحانیت، یک روحانی مسئول همگرایی اصولگرایان شده است.   » مشخصا موضوع وحدت اصولگرایان را وارد فاز جدیدی نمود. وحدتی که در ادامه می گوید « مسأله وحدت اصولگرایان در 20 استان کشور تعیین شده و در 10 استان باقی مانده جهت وصول وحدت در حال تلاش هستیم.» این اخبار از جریان اصولگرایی گواه آن است نه تنها اصولگرایان در وحدت جدی تر کارها را دنبال می کنند بلکه سهم خواهی ای که بعضی ها در تحلیل خود از ائتلاف اصولگرایان سخن می گفتند بیشتر از گذشته رنگ غیر واقعی بودن به خود می گیرد.

*با اصرار هاشمی، سید حسن آمد!

صادق زیباکلام در تحلیلی که توسط یکی از کانال های انتخاباتی منتشر شد به بیان چرایی آمدن سید حسن پرداخت و گفت : «آقای سید حسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان توسط آقای هاشمی رفسنجانی ترغیب شد. اگر تصمیم صرفا بر عهده ایشان بود اساسا کاندیدا نمی شدند؛ اما حضور ایشان در مجلس خبرگان به نفع آقای هاشمی بود. » وی در ادامه تحلیل خود سید حسن خمینی را یک فرد غیر سیاسی معرفی میکند و می گوید : « سیدحسن خمینی بر خلاف حضرت امام (ره) خیلی آدم سیاسی نیست و عملا از ایشان حرکت شفاف و معنادار سیاسی نمی بینیم. در صحبت های ایشان شم سیاسی وجود ندارد و در یک کلام می توان گفت ایشان هیچگاه یک امام خمینی نمی شود. » این سخنان زیباکلام در شرایطی است که بسیاری از تحلیل گران دلیل آمدن سید حسن را ضربه گیر شدن و سپر برای تایید صلاحیت هاشمی قلمداد میکنند. در واقع سید حسن آمد تا هاشمی با فشار تایید صلاحیت شود.  از سمت دیگر رادیو زمانه در تحلیلی بر دلایل عدم احراز صلاحیت سید حسن دو نکته را اشاره میکند که قابل تامل است. این رسانه ی اپوزوسیون با بیان تکذیب اجازه  اجتهاد وی توسط  آیت الله سیستانی و عدم بیان و تایید آیت الله وحید از اجتهاد سید حسن  و معطوف شدن ایشان به  حفظ حرمت امام و نه بیشتر به واقع به سید حسن ضربه وارد ساخت. به عبارت دیگر آنچه موجب شد سید حسن خمینی مهر عدم احراز در این دوره از انتخابات بخورد استفاده نادرست از مشاوران و اطرافیان بود. امیر محبیان از تحلیل گران اصولگرا در این زمینه تحلیلی منطقی ارائه داده است. وی با اشاره به ناپختگی مشاوران  سید حسن خمینی گفت :« متاسفانه کسانی که برخی مشورت های ناپخته  را می دهند اکنون نیز این موضوع را بیان می کنند. در حالی که افراد از جمله  جناب سیدحسن خمینی باید آمادگی لازم را برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود کسب کنند و این کسب جایگاه باید بر اساس ظرفیت های ذاتی و نه انتسابی صورت بگیرد. »

*مثلث چانه زنی عارف، روحانی و هاشمی

رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب با گفتن ضرورت چانه زنی برای تایید صلاحیت افرادی که پس از 88 نظام نسبت به صلاحیتشان دچار واکنشی منفی شده این بار بر آن است تا با استفاده از ظرفیت روحانی – عارف و هاشمی بعضی از افراد رد صلاحیت شده را به گردونه ی انتخابات برگرداند. میرلوحی از فعالان اصلاح طلب و از معاونین وزیر دولت اصلاحات در این زمینه خبر از مثلث عارف – روحانی – هاشمی  برای رایزنی با شورای نگهبان می دهد و اشاره میکند اصلاح طلبان نسبت به این رایزنی ها چشم دوخته اند.

*مجلس ششم بد راهبری شد!

پس از آنکه اصلاح طلبان هم به موضع تند بودن مجلس ششم خود انتقادی های فراوانی نشان دادند، یکی از کانال های خبری متنی را به نقل از محمد جواد حق شناس عضو حزب اعتناد ملی گفت که در نوع خود جالب است. وی با اشاره به مجلس ششم بیان کرد : « ترکیب مجلس ششم خوب راهبری نشد.» باید دید این انکارها و رد کردن های مجلس ششم تا چه مدتی ادامه دارد و آیا دیگر همپیمانان اصلاح طلب حق شناس نیز به این طرح می پیوندند یا خیر؟

*تبلیغات جالب هواداران یک کاندید!

یکی نمایندگان مجلس حوزه ی انتخابیه ی شمال کشور که پس از ثبت نام رد صلاحیت شد، توسط هوادارانش با کمپینی جالب مواجه گردید. کمپینی که با عنوان ما « م را تنها نمی گذاریم » راه اندازی شد و از همه جالب تر استیکرهایی است که برای وی طراحی شده است. بد نیست نمایندگانی که حتی رد صلاحیت شدند و یا کاندیداهایی که میخواهند در مسیر انتخابات قرار بگیرند توجه کنند نبایستی نسبت به حق الناس شورای نگهبان بی توجه باشند. باید دید این کمپین همچون دیگر کمپین ها به چه سرانجامی در عرصه ی سیاسی می رسد!

انتهای پیام/

http://fna.ir/1SV72E


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : اخلاق حرفه ای سیاسی سید حسن نصر الله