کاهش کشت تریاک در افغانستان برای اولین بار در 6 سال گذشته


سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، افغانستان امسال برای نخستین بار از سال 2009 میلادی شاهد کاهشی در کشت تریاک بوده و شرایط خشکسالی یکی از علت‌های کلیدی این کاهش محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشت خشخاش در افغانستان در دهه گذشته افزایش داشته، اقدامات شبه نظامی گری طالبان را تشدید کرده و علی رغم برنامه‌های پرهزینه مبارزه با مواد مخدر تحت رهبری آمریکا به بحران رو به رشد اعتیاد به مواد مخدر دامن زده است.

براساس گزارش دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، در سال 2015 میلادی کل منطقه زیر کشت تریاک به 183 هزار هکتار کاهش یافته که نسبت به سال گذشته میلادی که یک افزایش بی‌سابقه را ثبت کرد 19 درصد کاهش داشته است.

میزان کمتر کشت تریاک بدین معنا است که کل تولید تریاک در سال جاری میلادی به 3300 تن کاهش یافته و نسبت به سال 2014 میلادی 48 درصد افت کرده است.

با این حال ولایت هلمند همچنان عنوان پیشرو در رشد تریاک را دارد. از این ماده برای تولید ماده مخدر هروئین نیز استفاده می‌شود.

اندری اوتیسیان، رئیس دفتر مخدر و جرایم سازمان ملل در افغانستان گفت: ولایت هلمند می‌تواند به تنهایی نیاز جهان به خشخاش را تامین کند. به طور کلی کاهش تولید تریاک می‌تواند ناشی از کاهش مناطق زیر کاشت باشد. کمبود آب مناسب برای آبیاری نیز باعث شده تا برخی کشاورزان تصمیم به عدم کاشت تریاک بگیرند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاهش شاخص بورس در یک سال گذشته