پرینت سه‌بعدی بافت کبد انسان


کبد تولید شده توسط این روش تنها برای یک روز پیوند به بدن انسان مناسب بوده، با این حال می‌تواند اسباب آزمایش بسیاری از محققین که هم‌اکنون بر روی موجودات زنده پژوهش می‌کنند را فراهم کند.

پرینت سه‌بعدی یکی از فناوری‌‌های جدیدیست که در بسیار از زمینه‌ها از جمله حوزه‌ سلامت و پزشکی به کمک انسان‌ها آمده است. ساخت اعضای مصنوعی بدن، انواع پروتز و حتی استخوان‌ها با فنّاوری پرینت سه‌بعدی چندی است که در بین محققین باب شده است. در همین رابطه به تازگی یک شرکت هندی مدعی گردیده که به تکنولوژی پرینت سه‌بعدی بافت کبد انسان دست‌ یافته است.

پرینت سه‌بعدی بافت کبد انسان

البته لازم به ذکر است که کبد پرینت شده توسط این روش اگر از سد موانع قانونی عبور کند، تنها یک روز برای پیوند به بدن انسان مناسب زیرا محققین هنوز از خلف سیستم عروقی مورد نیاز برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی و در نتیجه زنده نگه داشتن آن عاجز هستند.

بنا به گزارش Pandorum Technologies، این شرکت هندی مدعی است که در پرینت این کبد از سلول‌های واقعی استفاده شده که هزینه کلی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند زیرا این سلول‌ها به صورت نمونه ابتدا از بدن بیمار گرفته شده و سپس کشت داده می‌شوند. همانند دیگر نمونه‌های پرینت سه‌بعدی، بیوپرینت ماده را به‌صورت لایه‌لایه بر روی هم قرار می‌دهد تا یک واحد جامد فیزیکی (در این مورد بافت انسانی) حاصل شود.

همان‌طور که گفته شد کبد تولید شده توسط این روش تنها برای یک روز پیوند به بدن انسان مناسب بوده، با این حال می‌تواند اسباب آزمایش بسیاری از محققین که هم‌اکنون بر روی موجودات زنده پژوهش می‌کنند را فراهم کند. به اذعان یکی مدیران شرکت Arun Chandru، این کبد مناسب استفاده برای پیوند عضو دائمی به انسان نیست، با این حال از جنبه‌ تحقیقاتی و نیز آزمایش دارویی بسیار مفید خواهد بود.

در سوی دیگر شرکت‌های تولید کننده دارو با بهره‌گیری از این دست پرینترها می‌توانند سالانه میلیون‌ها دلار در بخش آزمایش گاهی خود صرفه‌جویی کنند. یکی دیگر از بنیان‌گذاران این شرکت Tuhin Bhowmick، ابراز امیدواری کرده که طی سال‌های آینده بتوان با توسعه این فناوری کبدی پرینت کرد که قابل استفاده در بدن افرادی که از نارسایی کبد رنج می‌برند باشد.

منبع: فارنت


ویدیو مرتبط :
پرینت سه بعدی بافت های عصبی