سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فقدان گفتمان عمیق و درست مهم ترین عامل اختلاف های مذهبی در جهان اسلام است


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش بین المللی «خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، مسئولیت علمای جهان اسلام» در قم با اشاره به علل معرفتی و بنیادین فکری در پیدایش و رشد جریان های افراطی و تکفیری، افزود: جهان اسلام بعد از هجمه های غرب و استعمار در لایه های گوناگون، به سمت بیداری حرکت کرد.
وی با بیان اینکه علما، روشنفکران، نخبگان و جوانان جهان اسلام احساس کردند که باید به مجد و عظمت تاریخی خود بازگردند، اضافه کرد: دسته ای در جهان اسلام با گفتمان روشنفکر مابانه انحرافی، لیبرالیستی و سکولاریستی در طول دو قرن گذشته از طریق شاخص های تفکر غربی بازگشت به اسلام را جست و جو کردند که چنین بازگشتی، دروغین بود.
وی با اشاره به اینکه بازگشت به اسلام اما ازموضع متحجرانه، جاهلانه و مقابله غیرهوشمدانه با غرب نیز روشی دیگر بود که توسط عده ای دنبال شد، تصریح کرد: بازگشت به اسلام از طریق عدم شناخت مفاهیم اسلام و تکیه بر ظواهر یک سویه، نوع دیگری از بازگشت دروغین به اسلام است که اوج آن امروز در داعش و حرکت های افراط گرایانه تجلی پیدا کرده است.
دبیرعلمی همایش خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، مسئولیت علمای جهان اسلام، گفت: در گفتمان غلط برای بازگشت به اسلام عناصری از جمله گفتمان اجتهادی و عقلانی مورد غفلت قرار گرفته است و در نتیجه در دام حرکت های لیبرالیستی و داعشی گرفتار شده ایم.
اعرافی افزود: جهان اسلام دچار فقدان مبانی معرفتی در مسائل مشترک مثل توحید، فکر و فلسفه سیاسی متناسب با دنیای امروز و فقه و اخلاق ارتباطی امت اسلام است.
وی با اشاره به اینکه نبود تئوری های مناسب و سازنده، زمینه را برای توطئه های داخلی و بیرونی فراهم می کند، اضافه کرد: علمای جهان اسلام باید این خلاها را پر کنند.
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش بینی های غرب و جهان اسلام از حرکت های افراطی، گفت: در دیدگاه نخست به طور خوش بینانه نسبت به پایان حرکت های افراطی و خشکانده شدن ریشه ها به سرعت و جمع شدن این پدیده پیش بینی شده است.
اعرافی افزود: در دیدگاه دوم، به طور بدبینانه ای، طیف وسیع عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این گروه ها چنان قوی عنوان و پیش بینی شده که این حرکت تمام نمی شود.
وی با تاکید بر نگاه واقع بینانه نسبت به آینده جریان های تکفیری، گفت: از یک سو نباید نسبت به تمام شدن دوره محنت نگاه بدبینانه داشت و از سوی دیگر نیز باید بدانیم ریشه های سیاسی این جریان، با گفتمان اصیل انقلابی قابل معالجه است.
وی تاکید کرد: به طور حتم امت اسلام با نگاه تمدنی جدید بر این مشکلات فائق می آید.
رئیس جامعه المصطفی گفت: این اجتماع باشکوه در قم نشان دهنده اهتمام قم و حوزه قم نسبت به امت اسلام و معالجه دردهای بزرگی است که اسلام از آن رنج می برد.
همایش بین المللی «خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، مسئولیت علمای جهان اسلام»، در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز به کار کرد.
در این همایش که تا عصر امروز به کار خود ادامه می دهد علاوه بر میهمانان داخلی، شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی از حوزه های علمیه و دانشگاه ها، علمای شیعه و اهل سنت از 25 کشور حضور دارند.
اولین همایش جهانی مقابله با جریان های تکفیری با حضور شخصیت های سیاسی و چهره های علمی، فرهنگی و سیاسی از داخل و خارج کشور در آذرماه سال 93 در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، تاکنون 10 جلد از مقاله های برگزیده آن همایش و 40 عنوان کتاب به زبان های فارسی، عربی و چکیده آنها به زبان انگلیسی چاپ شده است. ک/3
/2085/ 1175

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنان ولی امر مسلمین جهان درباره اختلاف بین مذاهب اسلام