علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تبدیل مدرسه تاریخی مهرگان آبادان به دانشکده هنر برای حفاظت از این اثر


آبادان دارای چند مدرسه ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است كه دبستان مهرگان یكی از آنها می باشد.
این مدرسه سال 1326 از سوی معماران انگلیسی ساخته شده و در زمان سلسله پهلوی و بر اساس نوشته سر در ورودی هدیه ای از سوی شركت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان می باشد.
معمـاری این مدرسـه به سبـك انگلیسـی بـوده و دارای حیاطـی وسیع وساختمانی دو طبقــه می باشد.
این مدرسه دارای چهار پله و چهار ورودی كه در حال حاضر از دو ورودی آن استفاده می شود.
در تمامی ساختمان در یك ردیف ستون های همسان وجود دارد، در پیش آمدگی بالكن آن شیارهای زیبائی كه از سوی معماران ایرانی انجام شده، به چشم می خورد.
مصالح مصرفی شامل آهن و آجر می باشد و در مجموع 43 اتاق دارد.
دبستان مهرگان جزو پنج مدرسه‌ای است كه شركت نفت ساخت و به آموزش و پرورش آبادان تحویل داد و این مدرسه 22 كلاس و به همین تعداد انبار و 18 دستگاه حمام دارد.
به گفته كارشناسان معماری، كلاس‌های این دبستان كاملاً استاندارد ساخته شد و خانه های اطراف مدرسه نیز مربوط به كادر اداری مدرسه است.
این منازل به آموزش و پرورش داده شده بود تا مدیر، معاون و معلمان مدرسه به محل كار خود نزدیك باشند و بر آن اشراف داشته باشند.
مدرسه مهرگان درهای ورودی و خروجی متعددی دارد تا دانش‌آموزان به سرعت بتوانند از آن وارد یا خارج شوند و كتیبه‌هایی با زمینه آبی لاجوردی دور تا دور مدرسه نقش بسته‌اند كه زیبایی خاصی به آن می‌بخشند.
هر ردیف از كلاس‌های طبقه دوم را پله‌هایی كوتاه و پهن به حیاط مدرسه می‌رساند كه بنا به قول كاركنان با سابقه مدرسه به دلیل استاندارد بودن پله‌ها هیچ‌گاه شاهد افتادن كسی از آن‌ها نبوده‌اند
پنجره‌های كلاس‌ها هم طوری طراحی شده‌اند كه به وسیله چند شیشه كوچك پوشیده می‌شوند تا در صورت شكسته شدن، نیاز به تعویض كل شیشه نباشد. در مصالح این ساختمان هم از مصالح استاندارد استفاده شده به طوری كه با گذشت سال‌ها هنوز بتن آن استحكام و مقاومت لازم را دارد.
ستون سنگی كنار پله‌ها كاملا گرد شده و هیچ دیوار و ستون زاویه‌دار تیزی دیده نمی‌شود. حتی پیشخوان بوفه مدرسه كاملا گرد است تا دانش‌آموزان دچار آسیب نشوند.
همچنین كلاس‌ها طوری طراحی شده‌اند كه با نور خورشید روشن شوند.
تهویه مناسب فضای كلاس‌ها، وجود مخزن آب بزرگ در قسمتی از حیاط مدرسه كه محل ذخیره آب بوده و زنگ قدیمی مدرسه از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان به حساب می‌آید.
چند ده هزارنفر دراین دبستان تاریخی خواندن و نوشتن آموختند و به دبیرستان ودانشگاه راه یافتند.
این مدرسه در یكی از خیابان‌های قدیمی آبادان قرار دارد و یكی از شش مدرسه‌ای است كه در این شهر و در سال 82 با شماره 8358 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اكنون بخشی‌هایی از دو سردر‌ تاریخی این مدرسه ترك برداشته یا ریخته و روی پیكر دیرینه آن نیز دیوارنویسی شده است.
پشت سردر جنوبی نیز فضای خالی و بدون استفاده وجود دارد، انواع زباله روی هم انباشته شده كه بوی بد آن حریم فرهنگی این بنای ارزشمند كه در فهرست میراث ملی جای دارد را تحت شعاع قرار داده است.
دیوارهای شمالی و اطراف در اصلی با سیمان سفید پوشانده شده و اكنون اثری از آجرهای نظامی آن دیده نمی‌شود.
به گفته برخی دوستداران میراث فرهنگی، برخی همسایگان دبستان مهرگان اقدام به ساخت و سازهایی كرده‌اند كه موجب از بین رفتن و وارد شدن خدشه به نمای منظری این مدرسه و برج‌های نیم‌دایره‌ای شكل ورودی آن شده‌اند.
معاون فرهنگی ، اجتماعی ، گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند روز دوشنبه در نشست هماهنگی ساماندهی این بنای تاریخی، از اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی مدرسه تاریخی مهرگان و راه اندازی دانشكده ' هنر، سینما و تئاتر' در آبادان خبر داد.
سید مرتضی نعمت زاده در گفت و گو با خبرنگاران در فرمانداری آبادان افزود:برای راه اندازی دانشكده هنر سینما و تئاتر از یك سال پیش فعالیت هایی صورت گرفته و به لحاظ اجرایی در این مدت روند آن دچار ركود شد، ولی با پیگیری فرمانداری آبادان طی یك ماه گذشته دو نشست هماهنگی در این خصوص برگزار شد.
وی اظهار داشت:سازمان منطقه آزاد اروند متعهد شده 20 میلیارد ریال برای بازسازی مدرسه مهرگان به عنوان یكی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر آبادان هزینه كند.
نعمت زاده گفت:سازمان منطقه آزاد اروند همچنین، برای تجهیز و راه اندازی دانشگاه هنر، كمك هایی همچون تجهیز مكان و خرید خوابگاه دانشجویان و اساتید انجام داده و سعی می شود تا مدت پنج ماه و قبل از مهرماه كار مرمت قسمت هایی از مدرسه مهرگان برای راه اندازی دانشگده هنر آماده شود.
وی ادامه داد:سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به اینكه آبادان و خرمشهر از خاستگاه های هنری كشور محسوب می شدند، در تلاش است تا شكوه این دو شهرستان بازگردانده شود و راه اندازی دانشگاه هنر نقش مهی در رشد استعدادها و ارزش اقتصادی هنر منطقه ایفا می كند.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: خرمشهر و آبادان استحقاق این را دارند كه در همه زمینه ها از جمله حوزه آموزش عالی پیشرفت و توسعه یابد و سازمان منطقه آزاد اروند نیز می تواند در این خصوص كمك كند.
غلامحسین خواجه افزود:دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تمامی تلاش خود را برای اخذ مجوزهای لازم انجام می دهد تا بتوانیم در آینده نزدیك دانشگاه هنر و یا دانشكده هنر در آبادان راه اندازی شود.
وی اظهار داشت:آبادان استعداد راه اندازی رشته های هنری را دارد و شاهد این موضوع نیز، وجود هنرمندان توانای آبادانی و خرمشهر در كشور است.
خواجه گفت:با توجه به محدودیت های اعتباری دانشگاه ها در كشور، انتظار می رود برای راه اندازی دانشكده هنر خوابگاه برای دانشجویان، منازل مسكونی اساتید، غذاخوری مناسب و فضاهای ورزشی در منطقه فراهم شود.
3015/6125

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معرفی دانشکده هنر دامغان با حضور اساتید دانشکده