سفرنامه تصویری به سرزمین دونگ یی و جومونگ


به بهانه این سفر برآن شدیم که با تهیه سفرنامه ای مصور، دیدنی ها و زیبایی های این سرزمین را به مخاطبین سیمرغ معرفی نماییم.

آشنایی با کشور کره جنوبی، شهر سئول و جزیره ججو 

کمی پیش از سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، فرصتی به دست آمد تا با میزبانی شرکت ال جی ( LG ) سفری به کشور کره جنوبی داشته باشیم. سفر به کشور تکنولوژی، کشوری که ایرانیان هم زمان باخرید و استفاده محصولاتش با فرهنگ آن سرزمین از طریق سریال های پرمخاطبی چون جومونگ، یانگوم و دونگ یی آشنا شدند. سریال هایی که با نگاهی به تاریخ گذشته کره جنوبی و به صورتی کاملا هوشمندانه، با هدف آشنایی مردم دنیا با فرهنگ این سرزمین تهیه شده اند.

کشور کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره، کشوری در بخش جنوبی شبه جزایر کره در شرق آسیا است. کره جنوبی با مساحت تقریبی 100.000 کیلومتر مربع، 6 درصد مساحت ایران را داشته و جمعیتی حدود 52 میلیون نفر دارد. این شبه جزیره کوهستانی با آب و هوایی گرم و مرطوب و پرباران، از غرب به دریای زرد و از شرق در مجاورت دریای ژاپن ( دریای شرق ) قراردارد.در جنوب این شبه جزیره، تنگه کره و دریای جنوب واقع شده است.

به بهانه این سفر برآن شدیم که با تهیه سفرنامه ای مصور، دیدنی ها و زیبایی های این سرزمین را به مخاطبین سیمرغ معرفی نماییم.

سفر ما به صورت تیمی متشکل از نمایندگان رسانه های چاپی و دیجیتال ایران، به همراه نمایندگانی از شرکت های ال جی  ( LG ) و گلدیران، میزبانان ما در این سفر، از فرودگاه بین المللی امام خمینی آغاز شد. با توجه به اینکه پرواز مستقیم از تهران به سئول ( Seoul ) امکان پذیر نیست، ناگزیر باید از تهران به دبی ( Dubai ) و از دبی به سئول می رفتیم. پروازها با خطوط هواپیمایی امارات ( Emirates ) صورت می گرفت. شاید نیاز به توصیف امکانات این خطوط هواپیمایی و مقایسه آن با خطوط دیگر نباشد، اما نکته جالب، حضور مهمانداران و خدمه پرواز از کشورهای مختلفی مانند، امریکا، استرالیا، کره جنوبی، هندوستان و .... بود. این تنوع ملیت در مسافرانی که از دبی، پایتخت امارات متحده، این کشور کوچک عربی در جنوب خلیج فارس، عازم سئول بودند، نیز به چشم می خورد. این تکثر در ملیت های مختلف مسافران و مهمانداران در پروازی که از ترمینال 3 فرودگاه دبی انجام می شد، برای من به عنوان یک ایرانی با سرزمینی تاریخی و پتانسیل های اقتصادی فراوان، بسیار قابل تامل بود.

پرواز ما حدود 8 ساعت طول کشید. با توجه به اینکه  ما حدود ساعت 10 شب به وقت ایران، از فرودگاه بین المللی حرکت کردیم و البته اختلاف 4 ساعت و 30 دقیقه ای ایران و کره جنوبی، خیلی زود شاهد طلوع خورشید در هواپیما بودیم. در هواپیما برگه های خوداظهاری در مورد مشخصات فردی، نحوه استقرار در کره و محتویات همراه و چمدان ها را پرکردیم، اما به دلیل شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی برای ورود به سئول تمام مسافران از هر کشوری مجددا توسط پزشکان مستقر در فرودگاه چک می شدند

با توجه به شبه جزیره بودن کره و موقعیت سئول، ورود به خاک کره را از فراز آب های آبی دریا اینگونه شاهد بودیم:

seoul.JPG

seoul2.JPG

هیئت استقبال کننده شامل 5 نفر در فرودگاه سئول منتظر ما بودند. 2 خانم و 3 آقا. یکی از خانم ها که صرفا برای استقبال و خوش آمد گویی آمده بود، لباس سنتی کره را به تن داشت.  خانم دیگر دختر جوانی بود که به زبان فارسی تسلط داشت و مترجم گروه بود. از لحظه ورود تا ترک خاک کره با ما همراه بود. خودش را به نام شمیم به ما معرفی کرد، این نام را استاد زبان فارسی اش برایش انتخاب کرده بود. شمیم دختری مهربان، علاقه مند به کار و بسیار منضبط بود. از بین آقایان هم یکی به عنوان عکاس، و 2 نفر دیگر هم هماهنگ کننده کلیه امور بودند تا مشکلی پیش نیاید.

seoul_airport_1.jpg

seoul_airport_2.jpg

seoul_airport_3_copy_copy.jpg

seoul_airport_4.jpg

seoul_airport_5.jpg

seoul_airport_6.jpg

پس از تقریبا 14 ساعت پرواز، انتظار، جابجایی و عبور از مراحل مختلف بازرسی، نه تنها من که نمی توانم در هواپیما و کلا در حال حرکت و مسافرت بخوابم، همه گروه خسته بودند و چیزی به جز استراحت نیاز نداشتند. برای استقرار، ما را به هتل بین المللی کنراد ( Conrad Hotel ) بردند که یکی از بهترین هتل های سئول است و در بسیاری از کشورهای دنیا هتل های زنجیره ای دارد. به قول معروف ال جی خواسته برای میهمانان خود سنگ تمام بگذارد. در یک رستوران هندی که در نزدیکی هتل بود شام خوردیم و برای استراحت به اتاق هایمان رفتیم. چون فردا صبح در شرکت ال جی جلسه معرفی شرکت ال جی و برخی محصولات جدید این شرکت را داشتیم. و البته می دانستیم که میزبان کره ای مان مانند تمام کره ای ها خیلی به وقت شناسی اهمیت می دهد. معروف است، تنها چیزی که باعث از کوره در رفتن کره ای ها می شود، بدقولی و وقت نشناسی است. 

صبح که بیدار شدیم، بیشتر متوجه زیبایی چشم اندازهای اطراف هتل شدیم.

conrad_hote_1.JPG

conrad_hotel_2.JPG

conrad_hotel_3.jpg

conrad_hotel_4.JPG

conrad_hotel_5.jpg

conrad_hotel_6.jpg

conrad_hotel_7.JPG

conradhotel8.JPG

ساعت 7:30 صبح در لابی هتل بودیم. ابتدا صرف صبحانه و سپس حرکت به سمت برج های دوقلوی ال جی. جلسه راس ساعت تعیین شده برگزار شد و ضمن شرح مختصری از تاریخچه شرکت ال جی، محصولات جدید توسط مدیران ارشد معرفی شدند. سپس از فروشگاه بزرگ ال جی در سئول بازدید کردیم و برای صرف نهار به یک رستوران ترکی رفتیم.

seoul_1.JPG

seoul_2.JPG

seoul_3.JPG

seoul_4.JPG

برج های دوقلوی LG

lg1.JPG

lg2.JPG

lg4.JPG

lg3_copy.JPG

lg7.jpg

lg5.jpg

بهترین فروشگاه LG در Seoul

lg8.jpg

رستوران ترکی در Seoul

turkishrestaurant1.jpg

turkishrestaurant2.jpg

 کره ای ها مشخصه هایی دارند که برای من بسیار جالب بود، اینکه به کره ای بودن خود افتخار می کنند و برای آنها بسیار مهم است که مردم دنیا آنها را از چینی ها و ژاپنی ها تمیز دهند و تفاوت قائل شوند. جالب تر آنکه در هر شغل و مقامی که هستند، با رضایت کامل سعی می کنند با خوشحالی آن وظیفه را درست انجام دهند. 

تا آنجا که بتوانند تلاش می کنند از محصولاتی استفاده کنند که تولید کشور خودشان باشد. تا جایی که در مدت حدود یک هفته ای که در آنجا بودم، 90% ماشین هایی را که در خیابان دیدم، محصول کارخانه های هیوندا( HYUNDAI ) و کیا ( KIA )  بود و 10% باقی مانده  بنز ( MERCEDES- BENZ ) و یا بی ام وه ( BMW ). قطعا در این کشور ماشین های دیگری نیز استفاده می شود ( البته به جز ماشین های ژاپنی که اصلا وارد کره نمی شوند)، اما تعداد آنها آنقدر کم بوده که حداقل در این مدت یک هفته ای به چشم ما نیامد.

مردم کره به لحاظ برخی موارد فرهنگی بسیار شبیه مردم ایران هستند از جمله اینکه، به بزرگ ترها بسیار احترام می گذارند و یا فرزندان تا قبل از ازدواج با والدین خود زندگی می کنند، مگر اینکه در شهر و یا کشور دیگری به دانشگاه بروند. یکی از مواردی که به نظر می رسد ما خیلی جلوتر از کره ای ها باشیم، عشق و محبت است. این مورد به خصوص در روابط والدین و فرزندان احساس می شود. پدران و مادران کره ای بسیار سخت گیر و جدی هستند، به طوری که جوانان کره ای می گویند، عشق مادران ایرانی به فرزندانشان برای ما رویایی است.

یک مورد بسیار جالب، اکثر کره ای ها عاشق کباب، پسته و انار ایرانی هستند.

بعد از صرف نهار برنامه بازدید از قصر 600 ساله این جان جان(Ean Jan Jan ) را داشتیم. نام این قصر به زبان چینی بر سردر آن نوشته شده است و مربوط به دوره ای است که به دلیل عدم استقلال کره ای ها مردم از زبان چینی استفاده می کردند. بسیاری از سریال های کره ای مانند جومونگ، دونگ یی و یانگوم ( جواهری در قصر) در این قصر ساخته شده اند و عمده صحنه های مختلف مربوط به محل اقامت خاندان سلطنتی، وزیران و درباریان، زندان ها و... در این قصر فیلمبرداری می شوند. معماری خاص کره ای و تزئینات و نقوش زیبا در تمامی سطوح مشاهده می شود، جالب است بدانید که استفاده از نوعی ترکیب خاص رنگی که در سقف ها به کار می فته، فقط برای خاندان سلطنتی مجاز بوده است. 

از آنجا که دیدن افرادی با لباس سنتی در این قصر قطعا برای توریست جذاب است، چنانچه با لباس سنتی وارد قصر شوید، بازدید از قصر برای شما رایگان است. البته هنوز هم جشنهای بزرگ ملی کره جنوبی در این قصر برگزار می شود.

jan_jan1.JPG

janjan2.JPG

janjan3.JPG

janjan4.JPG

janjan27.JPG

janjan6.JPG

janjan7.JPG

janjan8.JPG

janjan9.JPG

janjan10.JPG

janjan11.JPG

janjan12.JPG

janjan13.JPG

janjan14.JPG

janjan15.JPG

janjan16.JPG

janjan17.JPG

janjan18.JPG

janjan19.JPG

janjan20.JPG

janjan21.JPG

janjan22.JPG

janjan23.JPG

janjan24.JPG

janjan25.JPG

janjan26.JPG

بعد از بازدید از قصر به یکی از خانه های سنتی سئول رفتیم. در این خانه 3 خانم بسیار باحوصله و خوش برخورد، درمورد لباس های مختلف سنتی که 


ویدیو مرتبط :
دونگ یی )..افسر دادگستری (امپراتور)خواب دیده پونگسان(دونگ یی)حامله است