گوناگون/ دانستنی هایی در مورد جغدها


گوناگون/ دانستنی هایی در مورد جغدهاگردالی/ بیشتر ما جغدها را به عنوان پرنده های عجیب و رازآمیز دنیای شب میشناسیم. وقتی اسم جغد میاید شاید یاد هری پاتر و جغدهای نامه بر بیفتیم. جالب است بدانیم که جغد در ادبیات کهن ایران علاوه بر نماد خرد، پیام آور تاریکی و مرگ هم هست. با این تفاسیر بد نیست کمی هم راجع به ویژگی های واقعی این پرنده یاد بگیریم.

جغدها از پرندگان شب زی شکارچی هستند.برای اینکه بتونند در شب شکار کنند ویژگی های خاصی پیدا کرده اند.مثلا توانایی پرواز بی سروصدا،چشمهای درشت،ساختمان گردنشان که انقد میچرخد که چشم های جغد در پشت سرش قرار میگیرد.جغدها تنها پرنده هایی هستند که لاله ی گوش دارند.لاله ی بسیار بزرگ گوش آنها که تا نزدیک گردنشان میرسد و به جمع آوری امواج صوتی کمک میکند را در حالت عادی نمیتوان دید،زیرا در زیر پرهایشان پنهان است.

درواقع میتوان گفت که در چرخه ی طبیعت، این پرندگان منحصر به فرد برترین حواس و تجهیزات برای شکاری موفق در تاریکی شب را دارند. غذایشان هم شامل پستانداران و جوندگان کوچک، حشرات، کرم ها، حلزونها، خزندگان و دربعضی گونه ها، ماهی است.

جالب است بدانید که در جهان حدود ۲۲۰ نوع جغد وجود دارد که بزرگترین نوع آنها، شاه بوف، قدی حدود ۷۵ سانتی متر دارد!
کنار هم قرار گرفتن چشم ها درصورت، توانایی دید سه بعدی همانند بینایی انسان را به جغد میدهد. سیستم چشم جغد به صورتی است که یا صحنه ی مقابل خود را تک رنگ میبیند، یا تعداد بسیار کمی از رنگها را تشخیص میدهد. دانستن این نکته هم بد نیست که برخلاف عقیده ی عام، جغدها در طول روز هم دیدشان خوب است.

با توجه به قدرت شنوایی خارق العاده ی جغدها، آنها حتی صدای حرکت جانداران زیر خاک، برف، و یا برگها را میشنوند.
پاهای جغد ۴انگشت دارد که در زمان پرواز۳تا روبه جلو و دیگری روبه عقب قرار میگیرد.
جالب است بدانید که تک همسری در بیشتر گونه های جغد دیده میشود! هنگامی که نر وماده باهم جفت میشوند و لانه برپا میکنند، دیگر سراغ پرنده ای نمیروند. جغد جنگلی در تمام دوره ی زندگی با جفت خود باقی میماند.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که ما اسم مرغ حق را در داستان ها زیاد میشنویم. این مرغ حق معروف نوعی جغد است که اتفاقا داخل ایران هم زندگی میکند. این پرنده معمولا تمام شب را بی حرکت روی شاخه ها مینشیند و هر از گاهی با صدایی لرزان سکوت شب را میشکند. صدای این پرنده طوریست که بعضی از مردم فکر میکنند”حق،حق” میگوید.
درنهایت با اینکه خیلی از مناطق جغدها را نماد شومی میدانند، باید بدانیم که این پرندگان بسیار مفید هستند، زیرا اگر نباشند، موش ها و جوندگان مضر مصیبت بزرگی برای مزارع و جنگلها ایجاد میکنند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: گردالی


ویدیو مرتبط :
جغدها هم بله