سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جایزه مصطفی(ص) شروع خوبی برای ترغیب پیشرفت و نوآوری در جهان است


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پروفسور شیخ الریاض الدین دانشمند پاکستانی و فارغ التحصیل رشته بیوشیمی از دانشگاه ریدینگ لندن در مقطع دکترا است. او با دانشگاه‌های لاهور، پنجاب و کالج پزشکی علامه اقبال همکاری داشته و همچنین عضو اساتید جامعه جان هاپکینز است و تاکنون موفق به دریافت جوایز ملی و بین المللی بسیاری از جمله هلال امتیاز (نشان عالی ملی پاکستان) و جایزه کارلوس جی. فینلای از یونسکو در رشته میکروبیولوژی شده است.

پروفسور ریاض‌الدین یکی از دانشمندان سرشناس جهان اسلام امسال در مراسم جایزه مصطفی(ص) حضور دارد که در مصاحبه‌ای به تفصیل در زمینه راهکارهای کاربردی پیشرفت علمی جوامع اسلامی صحبت کرده است.

جایگاه علمی جهان اسلام را در توسعه دستاوردهای علم و فناوری چطور می‌بینید؟

جایگاه جهان اسلام و مشارکت آن در حوزه‌های پیشرفت علم و فناوری بسیار کم است. در نتیجه خلا میان دستاوردهای علمی دنیای اسلام و باقی جهان قابل توجه است. برنارد لوییس در سال 2002 در کتاب خود با نام «اشتباه کجا بود» می گوید: «برای قرن ها دنیای اسلام پرچمدار تمدن بشری و دستاوردهای آن بوده است». اما امروزه روحیه علمی در میان مسلمانان کاملا از میان رفته است.

زمینه تبادل نظر میان دانشمندان اسلامی در زمینه علم و فناوری تا چه حد است؟

برای شش قرن یعنی از قرن دوم تا هشتم هجری دانشمندان مسلمان کشفیات قابل توجهی داشتند. در سال 2009 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در قاهره سهم مشارکت علمی دنیای اسلام در تمدن بشری را به اندازه رنسانس در اروپا خواند.

چطور می‌توانیم به پیشرفت سریعتری در توسعه علم و فناوری دست پیدا کنیم و از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم؟

به نظر من با رعایت موارد زیر این مهم دست یافتنی خواهد بود: به منظور غلبه بر کمبود کنونی به خصوص کمبود نیروهای آموزش دیده و کمک به گروه‌های تحقیقاتی نخبه که بر روی موارد با اهمیت کار می‌کنند لازم است تا همکاری‌های منطقه ای و چند ملیتی میان کشورهای اسلامی و مراکز تحقیقاتی غربی انجام شود. این همکاری‌ها باید شامل تحقیقاتی دو طرفه برای رسیدن به اهداف واحد باشد. امکان بازدید از مراکز و تحقیقاتی و لابراتوارها که با اهداف مشابه در حال فعالیت هستند از طریق جلسات، سمپوزیوم‌ها، کنفرانس‌ها و دوره‌ای مختلف آموزشی کوتاه و بلند مدت فراهم شود.

چطور می‌توان دوران طلایی علم و فناوری اسلام را دوباره احیا کرد؟

مشکل عمده‌ای در جهان اسلام وجود ندارد و با فراهم شدن شرایط این اتفاق ممکن خواهد بود. خلا موجود میان غرب و دنیای اسلام نیازمند بکار بردن راهکارهایی هوشمندانه و برنامه ریزی است. به نظر من راهکارهایی می‌تواند عملی باشد، از جمله می‌توان این موارد را نام برد. تعهدات سیاسی برای اطمینان از این که تغییر دولت اخلالی در روند کار ایجاد نمی‌کند. افزایش و ارتقای زیرساخت‌های آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها که زمینه ساز نوآوری و اختراع هستند. بهبود اوضاع آموزش در سطح مدارس همانند مدارس استاندارد غربی. سیستم‌های رقابتی  موسسات برای پروژه‌های علمی، افزایش بورسیه‌های دانشجویی برای تحقیقات علمی و برنامه‌های دانشگاهی مانند جوایز. معرفی دانشمندان برای ترویج نوآوری و ممانعت از رکود فکری. ترغیب برنامه‌های ترویج علم در رسانه‌ها.

نظر شما درباره جوایز علم و فناوری به عنوان ابزاری برای افزایش زمینه تحقیق و توسعه برای دانشمندان برای پیشرفت منطقه و بالابردن رفاه جامعه چیست ؟

جوایز علم و فناوری مشوق خوبی برای دانشمندان و موسسسات علمی است و باعث می‌شود در پیشرفت علم و کاربرد آن مشارکت داشته باشند. در کشورهای پیشرفته موسسات خصوصی بانی جوایز علمی می‌شوند تا به پیشرفت علم کمک کنند.

از دیدگاه شما ضرورت جایزه مصطفی (ص) برای توسعه علم و فناوری در دنیای اسلام و نقش آن در افزایش کیفیت زندگی مسلمانان چیست؟

جایزه مصطفی(ص) شروع خوبی است تا دانشمندان جهان اسلام را به پیشرفت و نوآوری علمی ترغیب کند. باید اشاره کنم که زنان و مردانی که تحصیلات  اولیه خود را در کشور مادری می گذرانند با مهاجرت به کشورهای توسعه یافته به سرعت به سطح همکاران خود می رسند و با آن‌ها رقابت می کنند و حتی بهتر از آن‌ها خود را نشان می‌دهند.

برای مقابله با این ضعف کنونی لازم است زمانی را صرف پیشرفت و توسعه خارج از فضای رقابتی بکنیم. در این زمینه جایزه مصطفی (ص) فرصت مناسبی است تا دانشمندانی را که در شرایط نه چندان مطلوب برای رفاه مردم در کشورهای اسلامی می‌کوشند ارج نهیم.

در آخر باید بگویم نامگذاری جایزه به نام رسول اکرم و اهدای جوایز در روز تولد ایشان بهترین راه برای تقدیر از آموزه های پیامبر اکرم(ص) در خصوص علم اندوزی است که می‌فرمایند: «برای درک خلقت خداوند دانش را بجویید حتی اگر در چین باشد».

انتهای پیام/

http://fna.ir/9TTS4V


ویدیو مرتبط :
برنامه راز - خلاقیت و نوآوری میانبری برای پیشرفت