سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توقف صادرات میعانات گازی تا سال 2018/ هدف این پروژه انجام فروش‌های آنی است


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، مدیر عامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت زیر ساخت فراگیر پالایشی سیراف گفت: زمانی‌که پروژه پالایشگاهی 2.8 میلیاردی سیراف در سال 2018 اجرایی شود، آسیا مقصد بیش از نیمی از محصولات ارزش‌ افزوده نفتی آن خواهد بود.

علی رضا صادق‌آبادی گفت: این پروژه که روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی پالایش خواهد کرد، هم‌اکنون توجه خریداران مهم آسیایی نظیر کره جنوبی و ژاپن را به خود جلب کرده است و هر دوی این کشورها خواهان مشارکت در این پروژه به صورت سهامدار یا خریدار محصولات تولیدی آن هستند.

وی در حاشیه نوزدهمین مجمع سالانه میعانات گازی و نفتا به پلاتز گفت: «آسیا مرکز ثقل نفت است و تمام تقاضاها از سوی این قاره صورت خواهد بود. ما انتظار داریم که بیش از 50 درصد محصولاتمان را به آسیا صادر کنیم.»

شرکت زیرساخت پالایشگاهی سیراف در مجموع مسئولیت مدیریت و احداث زیرساخت برای این پروژه را بر عهده دارد.

این پروژه شامل 8 پالایشگاه خصوصی است و زمانی‌که به طور کامل فعال شود، ظرفیت تولید روزانه 270 هزار بشکه نفتا، 140 بشکه هزار بنزین، 30 هزار بشکه ال‌پی جی و 40 هزار بشکه نفت سفید را داراست.

صادق‌آبادی توضیح داد: 8 شرکت خصوصی ایرانی به طور مجزا در احداث این تاسیسات پالایشی سرمایه‌گذاری می کنند که هر کدام 60 هزار بشکه در روز ظرفیت دارند. همچنین آنها تصمیمات صادراتی خود را می‌گیرند.

وی با توضیح اینکه آماده‌سازی سایت برای این پروژه تقریبا کامل شده است، افزود: «تولید اولیه در سال 2018 آغاز خواهد شد اما تولید نهایی و تجاری در سال 2019 اتفاق خواهد افتاد.»

صادق‌آبادی ادامه داد: به محض اینکه پروژه سیراف به طور کامل فعال شود، صادرات میعانات گازی ایران متوقف خواهد شد چراکه کشور بیشتر به صادرات محصولات ارزش افزوده تمایل دارد.

وی افزود: «ما شاهد ابراز تمایل شدید از سوی چین، کره جنوبی و ژاپن، تایوان برای مشارکت – چه خرید سهام در این پروژه و چه خرید محصولات از ما- هستیم... ما همچنین با دیگر کشورهای آسیایی که واحدهای پتروشیمی بر پایه نفتا دارند، درحال مذاکره هستیم.»

مدیر عامل شرکت زیر ساخت پالایشی سیراف تصریح کرد، پالایشگاه‌های این پروژه در نظر دارند تا بخش عمده محصولات خود را در بازار آنی به فروش برسانند تا اینکه به انعقاد قراردادهای بلندمدت متعدد مبادرت کنند. « بازار فروش آنی بزرگی برای این محصولات وجود دارد و ما امیدواریم که حاشیه سود در بازار فروش آنی بهتر باشد.»

وی افزود: انتظار می‌رود که تقاضای خوبی برای محصول نفتای این پالایشگاه از سوی کشورهای با رشد اقتصادی قوی نظیر هند وجود داشته باشد.

صادق‌آبادی ادامه داد: «مصرف پلاستیک با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد و ما انتظار داریم که تقاضای بالایی برای نفتا از سوی این کشور‌ها که رشد اقتصادی بالا را تجربه خواهند کرد، وجود داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد: سیراف در نهایت صادرات نفتا را به محض اینکه پروژه پتروشیمی آن در قالب فاز دوم توسعه این پروژه به بهره‌برداری رسید، متوقف خواهد کرد. مطالعات امکان سنجی فاز دوم این پروژه آغاز شده است.

وی تاکید کرد تمامی 8 پالایشگاه پروژه سیراف همچنان برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی آماده هستند.

علی‌رضا صادق‌آبادی گفت: «برخی از سرمایه‌گذاران اروپایی تنها به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها تمایل دارند اما علاقه‌ای به هیچ‌گونه توافقنامه‌های خرید محصولات ندارند. سرمایه‌گذاران آسیایی هم به سرمایه‌گذاری و هم به خرید محصولات پالایشگاه‌ها تمایل دارند.»

وی در مورد چشم‌انداز بازار میعانات گازی و نفت خام گفت انتظار ندارد که بازار به زودی بهبود یابد چراکه عوامل عرضه و تقاضا بعید است از شرایط کنونی تغییر کنند.

«من فکر می‌کنم بازگشت ایران به بازار تاثیر خود را قبلا بر بازار نفت گذاشته است... از اینرو من فکر نمی‌کنم که بازار پس از عرضه نفت ایران با کاهش قیمت نفت مواجه شود. تا آنجایی که من فکر می‌کنم، هرگونه تغییر در قیمت نفت در کوتاه‌مدت بیشتر به شاخص دلار بستگی خواهد داشت.»

طرح پالایشی سیراف با هدف احداث ٨ پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گاز ( هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا خواهد شد، دارای یک شرکت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
فروش 8 میلیارد دلاری نفت و میعانات گازی